Annons:
Etikettövrigt
Läst 751 ggr
[Sara-Kpop]
11/28/13, 11:06 PM

Vilken av dessa kameror passar mig bäst?

Hej jag söker nu en ny kamera har tidigare fotat med en Nikon D5000 men som nu har gjort sitt (är sönder)

Jag fotar framför allt djur då de är mitt stora intresse men även lite natur.

Jag har kollat in två kameror Nikon D5200 och Nikon D 7000 jag själv tycker båda kamerorna låter bra när man läser omdömen recensioner m.m. Och när man googlar Nikon D5200 vs Nikon D7000 så verkar båda vara bra.

Jag själv är endast en hobby fotograf jag är inte så jätte kunnig min förra kamera var min första system kamera och är mkt nöjd med den. Jag har alltid fotat med auto inställning då jag inte förstått mig på manuell. 

De jag söker är:

  • En enkel kamera att använda (vara lätt att förstå sig på)
  • ska ha bra skärpa på bilderna + ge detaljrika bilder 
  • En kamera som kan fånga många bilder på få sekunder (då jag fotar ofta djur i rörelse)  
  • Ska fota med bra färger på bilderna (har upplevt att min gamla kamera att man kunde få lite grå och trista färger vilket inte alls stämmer i verkligheten)
  • ska kunna filma på bra kvalité  
  • Ha bra ISO

Jag har som sagt läst lite utav de båda men har svårt att veta vilken som täcker mina behov bäst.  Och har inte någon kunnig att fråga..

Anledningen till att jag vill hålla mig till Nikon är då jag har ett objektiv som jag gärna vill fortsätta använda!

De var de jag kom på nu kanske kommer fler saker som jag vill fråga om.

 Tacksam för hjälp! :)

Annons:
Inkanyezi
11/28/13, 11:33 PM
#1
  • En enkel kamera att använda (vara lätt att förstå sig på)

    Jag uppfattar det som att du egentligen inte alls vill
    förstå dig på kameran, utan att du vill att den ska göra
    de väsentliga delarna av jobbet åt dig. Det går lika bra
    med en kamera där man har fler knappar som man kan
    nå funktionerna direkt med i stället för att gräva nere i
    menysystemet. Men om du inte skjuter till något själv
    och hjälper kameran att göra bilderna, så kommer de
    att ibland bli mindre lyckade än de skulle kunna bli.

  • ska ha bra skärpa på bilderna + ge detaljrika bilder

    Det fixar sig med alla systemkameror, det är inget problem

  • En kamera som kan fånga många bilder på få sekunder (då jag fotar ofta djur i rörelse) 

    Entusiastmodeller, som D7000, är bättre till det, eftersom
    de är snabbare att bearbeta och spara bilderna.
    D7000 har två processorer, instegskamerorna har en.

  • Ska fota med bra färger på bilderna (har upplevt att min gamla kamera att man kunde få lite grå och trista färger vilket inte alls stämmer i verkligheten)

    Här blir det knepigare, eftersom det du frågar efter inte
    är en funktion i kameran, utan hos fotografen, både när
    man tar bilden och när man senare efterbehandlar den.
    Färgerna kommer aldrig att stämma med verkligheten,
    men för att få fram det du vill krävs ibland att man jobbar
    i datorn med bilderna.

  • ska kunna filma på bra kvalité 

    Det går med alla de nyare kamerorna.

  • Ha bra ISO

    Det har de nyaste modellerna.

felixhaljeskog
11/29/13, 12:04 AM
#2

När du har lärt dig att fota med dom manuella inställningarna så kommer du kunna få dom bilder som du verkar vilja ha.

Sedan om du bara kör på auto så är vilken kamera som helst väldigt lätt att förstå sig på :)

Paltn
11/29/13, 6:09 AM
#3

Överväg även att lägga in 5300 i dina gämnförelser också imo.

// Paltfan

JazzBass
11/29/13, 8:06 AM
#4

Har du inte motivationen att lära dig nåt annat läge än auto är det ganska långt bortkastade pengar att satsa på nåt mer avancerat än instegsmodellerna, typ D5200 (±100).

Angående det där med bra färger, så är det två saker som ska klaffa. För det första så måste det finnas fina färger i motivet för att bilderna ska få fina färger. Det går inte att trolla fram supersnygga färger om det inte fanns från början. Eller i alla fall så blir det inte lika snyggt och naturligt som om färgerna fanns där från början. En annan sak att tänka på är att platt ljus ofta ger platta färger. Tro det eller inte, men det här hade jag inte tänkt på alls då jag började fotografera. Gick ut i platt trist ljus och försökte fota storslagna landskap. Det gick inte så bra. 😛

Den andra saken är efterbearbetningen. Precis varenda bild du tar efterbearbetas av kameran för att se ut på ett visst vis, så även om du inte gör nånting åt bilderna i datorn så efterbearbetas dem innan du ens ser dem på kameraskärmen. Kameran måste nämligen tolka rådatan från sensorn på ett specifikt vis för att nån bild ska kunna visas. Rådatan är ingen bild, bara en mängd data. Vill man efterbearbeta bilderna, vilket behövs för att på så bra sätt som möjligt få dem att se ut som man vill, är det bäst att spara bilderna i råformat (.NEF-filer) och då tar man själv över den här tolkningen jag nämnde. Råfilen innehåller minst 16 gånger mer information, som är användbar då man ska justera färger och kontraster så som man vill. 

Men nog om råfiler, då det verkar som du är mest intresserad av att fota i jpeg. Har du nån gång gått in i menyerna och sett vilken bildprofil du använder? Bildprofilen du använder bestämmer hur (främst) färgmättnad, kontraster och skärpa ska ställas in på bilderna. Det är jättestor skillnad på de olika inställningarna, och ofta finns möjligheten att finjustera bildprofilen man använder. De olika profilerna är oftast följande:

  • Neutral - Låg kontrast, normal färgmättnad, låg skärpning
  • Standard - Lite högre kontrast, färgmättnad och skärpning
  • Livfull (eng. Vivid) och Landskap - Hög kontrast, mättnad och skärpning
  • Monochrome/svartvitt - Ger svartvita eller tonade bilder. Eventuellt med nåt färgfilter aktiverat i kameran (likt man använde färgfilter för svartvita bilder på filmtiden, för att göra vissa färger mörkare och andra ljusare på den svartvita bilden).

Om du upplever bilderna som lite trista och platta, är det sannolikt att du fotar med bildprofilen Neutral eller Standard. Testa livfull istället. Det påverkar faktiskt upplevelsen av bilden väldigt mycket. Men vilken profil man "bör" använda beror också mycket på ljuset; ju lägre kontrast det är mellan det ljusaste och mörkaste i ett motiv, desto mer "nytta" har man att använda en profil som ger högre kontrast och mättnad.

Andra saker som man måste ha koll på när man fotar i jpeg är vitbalanseringen (se artikeln om vitbalans) och vilken färgprofil man använder, sRGB eller AdobeRGB. Enklast - och oftast smartast - är att köra med sRGB, då det kräver en del fördjupade kunskaper att använda AdobeRGB. Det är nämligen ingen bra bildprofil att använda för bilder man lägger på nätet, utan dessa bör alltid vara sRGB för att färgerna ska se ut som de ska. AdobeRGB ger vissa fördelar då man ska skriva ut bilderna eller beställa förstoringar av dem, men det är absolut inte så att sRGB inte fungerar också för utskrifter.

Hoppas det här ger lite vägkost för ditt kameraval och din fortsatta fotografering. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Sara-Kpop]
11/29/13, 9:26 AM
#5

Tusen tack för alla svar! 

Jag har läst igenom dom noga och är som sagt tacksam över kunniga personer som svarar!

ang att den ska vara lätt att förstå sig på är att även en person som inte är så kunnig ska kunna förstå sig på kameran och få bra bilder. (Nu kanske vi inte tkr samma sak ang bra bilder då de verkar mkt mer kunnig och duktig än mig)

Sen vet jag ju att de beror mkt på vem som håller i kameran har följt en tjej som fotar med precis samma kamera som min och hon får mkt finare bilder än mig.. 

Anledningen till att jag fotar i auto är att jag aldrig lärt mig att fota i manuell någon som kan skicka en bra länk hur man kan lära sig? eller förklara hur man gör? 

Jag har även lust att testa en del utav sakerna ni berättar om men som sagt har inte tillgång till nån kamera just nu :( 

Men om man skulle vilja utveckla sig mer skulle en D7000 vara de bästa alternativet då?

Inkanyezi
11/29/13, 9:57 AM
#6

Utvecklingen har inte särskilt mycket att göra med vilken kamera du väljer, så länge det handlar om systemkameror, eftersom man kan utvecklas med alla systemkameror utan något som helst undantag.

Det som skiljer instegskamerorna från dem som är gjorda för mer drivna fotografer, är att entusiastkameror och proffskameror har fler knappar, så att man lättare kan nå deras olika inställningar, medan instegskamerorna har samma funktioner, men man måste gå in i menyerna för att komma åt dem. Många av entusiastmodellerna har också en liten LCD-panel på ovansidan, där man lätt kan se vilka inställningar som har gjorts, medan instegsmodellerna har den informationen inne i sökaren, eller på bildskärmen om den har ställts in för att visa dem.

Så det går att utvecklas lika mycket med en instegskamera. Man är inte tvungen att använda den gröna inställningen, utan man kan själv göra precis allt som går att göra med entusiastmodellen. Man gör det bara på lite annorlunda sätt.

Och det är inte heller en fråga om att "fota i manuell", utan det handlar om att ha kontroll över vad som händer, över vad kameran gör. Den kontrollen kan man också ha med kamerans automatik, men när kameran är inställd på grönt är kontrollen avstängd. Man kommer inte åt den annat än i lägena P, A och S, som också är automatiska. Bara i läget M kopplas kamerans automatik bort.

Någon länk som verkligen funkar för att lära sig det här tror jag inte finns. Det är som när man ska lära sig simma. Det kan man bara göra i vattnet, torrsim funkar inte. Man måste ha kameran och ta bilder för att lära sig. En ganska bra inledning finns på Fotoinspiration:
http://www.fotoinspiration.se/fotoinspiration/extern/start.php

Annons:
JazzBass
11/29/13, 10:39 AM
#7

#6 - "Bara i läget M kopplas kamerans automatik bort."

Bara som ett förtydligande: I M-läget väljer man både slutartid och bländare, men exponeringsautomatik kan fortfarande användas för isotalet om man har autoiso påslaget. Många Nikonägare har det läget aktiverat utan att veta om det, då man ställer av och på autoiso på ett annat ställe än där man väljer isotal. Om man har "enkla menyer" aktiverade syns inte ens detta menyalternativ! Åtminstone var det så på min D60 som jag en gång råkade ställa in så, och inte för nåt i världen kunde hitta var jag stängde av autoiso.

Det där med att man måste "gräva i menyerna" på Nikons instegsmodeller stämmer bara delvis. Alla de viktigaste inställningarna (bildprofil, filformat, bildstorlek & kvalitet, Vitbalans, fokusmetod, ljusmätningsmetod, isotal, D-Lighting funtionen, osv., kanske även autoiso på/av) kommer man snabbt åt genom att trycka två gånger på infoknappen och bläddra mellan de olika inställningsvalen med piltangenterna.

Annars håller jag helt och hållet med #6, speciellt första stycket tål att betonas lite extra.

En annan sak värd att påpeka är att dagens instegsmodeller i långt återanvänder teknik från tidigare mer avancerade modeller, bortsett från sensorn, som oftast är av senaste och bästa generationen. Min D60 hade exempelvis bara tre fokuspunkter och det var svårt att följa med rörliga motiv med den. Dagens motsvarigheter till den (D3200/5200) har avsevärt bättre autofokus lik den som fanns/finns i D80/90/7000/7100/600/610 som alla kostat dryga 1000kr då de var nya. Nu får man samma teknik men bättre sensor i avsevärt förmånligare kameror.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
11/29/13, 11:43 AM
#8

Sen beror det ju lite på hur pass villig och intresserad är man av att lära sig fotografera samt kamerans inställningar. De går liksom hand i hand. 

Behärskar du inte kamerans inställningar och funktioner kan du inte utnyttja dina teoretiska kunskaper i fotografering så som bländare, skärpedjup, slutartider, Vitbalans m.m till fullo. Och vet du inte fördelarna med att ändra Vitbalans, olika skärpedjup, fokuseringspunkter m.m. så spelar det ingen roll om du har en D3100 eller D7100 om du ändå alltid måste köra Auto för att du inte förstår dig på fototeorin.

Det finns bra böcker utöver manualen i bokaffärerna på nätet om just D5200 och D7000 (även andra modeller med). Köp en sådan och plöj igenom så får du riktigt bra koll på kamerans inställningar och lär dig en del bra fototeori samtidigt.

[Sara-Kpop]
11/29/13, 12:10 PM
#9

Tackar ännu en gång för era svar!

Vill beställa nu i helgen så jag har den till den 26 dec (hoppas de går) 

Om ni var jag vad hade ni tyckt passat bäst? Av de man läser så verkar ju D7000 bäst för att kunna utveckla sig mer.

Inkanyezi
11/29/13, 12:31 PM
#10

Jag har ingen aning om vad som passar bäst för dig. I motsvarande situation är risken att jag skulle köpa fel kamera större än att det blev rätt. Faktiskt köpte jag från början kameror som för mig var fel när jag började fotografera digitalt, för att jag helt enkelt inte förstod vilka egenskaper jag skulle behöva.

Jag köpte för "enkla" kameror de två första, kameror som saknade manuella möjligheter som jag ville ha och som jag förstod och kunde använda. Först tredje gången hittade jag rätt, men det handlade mer om att hitta balansen i vad jag verkligen behövde. För mig blev det den mest avancerade kompakktkameran som fanns då. Senare skaffade jag också en systemkamera, när jag började fotografera mer för skapandets och nöjets skull än för behoven av bilder till specifika ändamål.

För att du ska få bästa nytta av en systemkamera krävs verkligen att du sätter dig in i hur grejerna fungerar. Men det spelar egentligen inte någon roll om du tar en dyrare eller en billigare modell, en instegsmodell eller en entusiastmodell. Du kan lika gärna låta budgeten styra det valet som andra kriterier. Kanske en Sony SLT α77 skulle passa dig bättre än en Nikon D7000? Eller en spegelfri systemkamera? Kanske Nikon 1 V2 skulle passa dig bättre? Eller någon annan?

Det är ditt val, och jag kan inte mer än försöka förklara vad de olika alternativen kan innebära. Valet måste du göra själv.

JazzBass
11/29/13, 12:32 PM
#11

#9 - Har du känt och klämt på de olika modellerna du funderar på redan? Om inte, så åk till en butik och gör det innan du "köper grisen i säcken". Personligen tror jag inte du får så mycket fördelar med en D7000 över en D5100/5200, det kan vara ganska förbryllande att börja använda en sån om man inte ännu fått grunderna i exponeringslära klart för sig, och du känner dig nog mer hemma med en den enklare modellen som liknar mer din förra kamera. D5200 har säkert också något "bättre iso" än D7000, p.g.a. att det är en mycket nyare modell.

Förresten så skulle jag rekommendera ett ljusstarkt objektiv som alternativ till att använda högt iso eller blixt. Ofta måste man köra med båda, men man klarar sig alltid bättre i sämre ljus med ett ljusstarkt objektiv. Jag skulle rekommendera AF-S 35/1,8 DX, ett fast objektiv med en viss bildvinkel som kallas "normal". Du har troligtvis ett 18-55mm eller ett 18-105mm kitobjektiv, och det kan du skruva till läget 35mm för att se hur bildvinkeln blir med ett 35mm objektiv som 35/1,8. Objektivet är ca 4-10 gånger mer ljusstarkt än ett 18-55mm kitobjektiv beroende på hur mycket man zoomar in. Kitobjektivens ljusstyrka (största möjliga bländare man kan ställa in) brukar vara f/3,5-5,6. Men ställer man in t.ex. bländare f/5,6 på båda släpper man in precis samma mängd ljus. Ju större bländare man använder, desto tunnare blir skärpedjupet (och bakgrunden blir suddigare, om det inte är den man fokuserar på).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: