Annons:
Etikettövrigt
Läst 1361 ggr
tlundegard
2013-11-27 09:33

Er utveckling

Hur många har ni fotat, vilken utrustning har ni använt och hur har ni utvecklats? :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
tlundegard
2013-11-27 09:34
#1

Jag fick själv min första analoga kamera när jag var runt 6 år (tror jag), fotade allt från gosedjur till kompisar, katter och familj. Var nog runt 13 eller 14 år när jag köpte min första kompakta digitalkamera, då var det mest hästar som fastnade på bild ;) Köpte en Canon eos 400d våren 2007 för att utvecklas inom foto, kom en bra bit på vägen och utvecklade intresset för porträttfotografering (trots att hästar stod högst på listan) innan jag fick en 40d i studentpresent 2011. Jag hade en paus och fotade knappt något på kanske ett eller två år innan jag fick min 40d, den gav mig motivationen tillbaka och jag fotade en hel del djur och porträtt. Jag köpte även ett 70-200/4L av pengar jag fick i studentpresent och kände mig ganska komplett med det och mitt 50/1.8. I höstas lyckades jag hälla sås över min älskade kamera (som många av er vet), jag hade börjat fundera på en ny kamera då avtryckaren på 40d hade börjat krångla, men tyckte inte att det var aktuellt riktigt än. Det tyckte dock min matlåda… Det fick bli en begagnad 7d, prisvärd och väldigt bra kamera. Jag kände mig inte i behov av en fullformatare då jag ville ha samma brännvidd på mina objektiv som tidigare. Nu ska jag försöka utvecklas inom foto och framförallt bli bättre på efterbearbetning av bilder. Jag vill också bli bättre på att fota djur i rörelser, det är nästan pinsamt hur dålig jag är på det!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

MagArne
2013-11-27 09:52
#2

Började lite smått på 90-talet med farsans helanaloga Nikkormat FT. Jag var väl runt 15år då skulle jag tro.

2001 köptes en digital kompaktkamera på 2,1Mpix och 128MB minneskort.

Runt 2005 köptes en lite bättre digital kompaktkamera från Canon som användes ganska flitigt. 2011 fick jag en helanalog Nikon FM2 och plåtade svartvit en sommar och framkallade själv på dass. Kul men omständigt.

Då brorsan hade köpt sig en Nikon D3100 blev sugen allt för stort och köpte mig 2011 en begagnad Nikon D70 och ett Nikon 50mm 1.8/f för en struntsumma. Jättekul och fotointresset sköt i höjden. Dröjde inte länge innan jag började köra RAW och efterbehandla bilder i Apple Aperture. 2013 dog min D70 och köpte mig då en begagnad Nikon D200 för en billig peng. Nu har det även tillkommit några fler objektiv och blixtar i samlingen men fortfarande på en relativt låg budget. Jag anser att man kommer längre med kunskap före nya dyra prylar. Sen är jag väl lite bakåtsträvare som vill försöka knäppa några på näsan med min gamla utrustning från hedenhös ;-)

2013 köpte jag även en Nikon P7100 på rea som kompakt resekamrat. Den följer alltid med mig i ryggsäcken så jag kan försöka få några Kodak moments till och från jobbet och slipper använda mobilkameran.

Det jag vill och kommer utveckla framöver är hantering av blixtljus samt porträttfotografering.

Inkanyezi
2013-11-27 10:19
#3

En del av min historia finns på min profilsida, så den behöver kanske inte postas här, men i all enkelhet tog jag mina första bilder med en lådkamera någon gång i mitten av femtiotalet, alltså för sådär sextio år sedan.

När jag gick på Viggbyholmsskolan 1960 gick jag med i skolans fotoklubb och lärde mig framkalla och kopiera, och jag lärde mig också fotografera med konstljus och en mer avancerad kamera, men till att börja med hade jag ingen egen. Jag var fjorton år då. Sedan fick jag så småningom en egen kamera, Olympus Pen, och den följdes så småningom av några till.

I mitten av sextiotalet började jag jobba i en fotoaffär och gjorde också en del fotojobb. Framför allt var det passfoto, och jag har tagit kanske femtiotusen såna totalt. Men jag har också gjort annat och använt i stort sett allt som finns att fotografera med, från de minsta till de största. Jag har provat flera olika format och kameratyper, och jag har under lång tid släpat på tunga grejer i hopp om att det skulle ge bättre bilder, men det är en chimär. Det är inte den möjliga tekniska bildkvalitén som gör en bra bild, utan det är tankarna bakom och förmågan att gestalta dem. Kameran kommer i andra hand.

Språnget för min utveckling var nog när min arbetskgivare på fotofirman helt krasst bedömde mina bilder som "soppa" - att de egentligen inte sade någonting. Han visade mig också betydelsen av att ha hela tonomfånget med i den färdiga bilden, från den djupaste svärtan till papperets vita. Innan dess hade jag redan i skolan lärt mig hur man kan få tonerna i bilden som man vill, genom Zonsystemet. Min utveckling mot känsla för kompositionen började kanske omkring 1967. Visserligen hade vi använt beskärning vid förstoringen för att hitta och dra ut det bästa ur negativen, men det var när jag började göra det redan i kamerans sökare som den processen tog mer uttänkt form.

Och sedan början av sjuttiotalet har jag fotograferat mer behovsstyrt, och inte lika ofta gått ut med kameran för att hitta en bild. När en bild har behövts av ett eller annat skäl, så har jag gjort den, och på min senaste arbetsplats blev det ett par tusen bilder. Några få användes till reklam och ganska många användes till tekniska beskrivningar och användarinstruktioner. Desto fler dokumenterade tekniska brister hos produkterna och sätt att avhjälpa dem. Det mesta var alltså produktbilder och instruktionsbilder.

JazzBass
2013-11-27 10:58
#4

Var inte intresserad av foto förrän jag skaffade min första digitala kompaktkamera som 29-åring år 2008. Jag hade en gammal aps-filmkamera som jag använde sporadiskt i början av 2000-talet, men efter att jag fick en arbetstelefon 2004 som hade kamera blev det den enda kameran jag använde. Kunde absolut inget om foto då.

Men som sagt, intresset tog fart i och med den digitala kompaktkameran, en Nikon S210. Snabbt började jag inse begränsningarna med den, och jag började sukta efter en systemkamera. Köpte våren 2009 en Nikon D60 med ett Nikkor 18-55 VR och ett Sigma 70-300 objektiv, som jag trodde jag skulle klara mig många år med. Kameran gillade jag, men inte objektiven. De var bra i sig, men för begränsande. Jag ville få bättre bilder i mörkare miljöer då jag började fota mycket konserter, och kortare skärpedjup.

Fast jag gillade kameran, blev jag irriterad på att den hade bara tre fokuspunkter och ingen inbyggd fokusmotor. Så jag bytte upp mig efter ett knappt år med D60. Hade inte råd med drömkameran, en D700, så jag slog till på en D90. Den hade jag ett drygt år tills jag ändå slog till på en begagnad och sparsamt använd D700 som jag kom över till ett bra pris. D90 saknade ett flertal funktioner jag ville ha som bara fanns i prisklassen över, och så ville jag absolut ha fullformat.

Under åren tiden har jag uppdaterat min objektivarsenal ganska mycket, och jag har ägt drygt 20 olika objektiv för Nikon (Nikon AF 20/2,8, Sigma 24/1,8, Nikon AI-S 24/2, Nikon AF-S 35/1,8 DX, Nikon AF 35/2 D, Nikon AF 50/1,8 D, Nikon AI-S 50/2, Nikon AI-S 50/1,2, Sigma 50/1,4, Nikon AF-S 60/2,8 macro, Nikon AF 85/1,8 D, Sigma 105/2,8 macro, Sigma 10-20/3,5, Nikon AF-S 14-24/2,8, Voigtländer 19-35/3,4-4,5, Nikon 18-55/3,5-5,6 VR, Nikon 24-120/4 VR, Nikon AF 28-105/3,5-4,5, Sigma 70-300/4-5,6, Nikon 55-200/4-5,6, Sigma 70-200/2,8, Nikon AF-S 70-200/2,8 VRII, Sigma 150-500/5-6,3 OS, telekonverter Nikon TC17E-II). De jag streckat under har jag kvar idag, de andra har jag sålt. Några ångrar jag lite att jag sålt, men jag klarar mig rätt bra med de jag har. De manuella objektiven med undantag för 50/1,2 har jag haft främst för användning på mina gamla filmkameror Nikon FE och FE-2 (köpta 2012), som jag tycker mycket om trots att jag inte använt dem speciellt mycket i år. Ifjol fotade jag dock mycket analogt, vilket var mycket givande och roligt. Tänker också ta upp det igen, men måste frigöra lite mer fritid först för att ha tid med det.🙂

Jag kan erkänna att jag är lite av en prylnisse, men det finns mycket man inte kan åstadkomma om man inte har en viss sorts objektiv. Och när objektiv är ganska dyra saker så köper man kanske inte det dyraste och bästa direkt, utan man byter sakta upp sig. Idag klarar jag mig som sagt rätt bra med de jag har, men det jag ännu skulle vilja ha är en en tilt-shift vidvinkel/normal. Klart att man märker skillnad på kvaliteten på de olika objektiven jag har och har haft, men bildkvalitet har egentligen väldigt lite att göra med om en bild är bra eller inte. Det är bara roligare med bättre prylar. Dock inte för plånboken… 🙂

Annan utrustning jag har är ett Manfrotto stativ med kulhuvud, en enkel monopod, en SB-600 blixt, en softbox och stativ från Kaffebrus, en reflexskärm, lite filter (polfilter, ND64 och fyra färgfilter) två olika stora kameraväskor, en analog Fujica ST801-LED -kamera med 4st M42-objektiv (28/2,8, 35/3,5, 50/1,4, 135/2,8), och lite annat smått och gott.

Min utveckling som fotograf kanske annars syns bäst på mitt flickrkonto eller fotosidankonto, som jag haft sedan jag började med foto:

http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=145903

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Potatisen
2013-11-28 09:44
#5

Jag fick upp intresset för fotografering 2008, när jag började använda de manuella inställningarna på min familjs Nikon D70. Jag exprimenterade mycket och det var inte många bilder som blev snygga. 2010 valde jag foto på elevens val och fick då låna en hyfsat ny Canon. Vi hade genomgångar och lärde oss photoshop. Jag började fota i RAW och lärde mig inställningarna ganska bra. 2011 skaffade vi photoshop på datorn hemma och jag gick kurSer i photoshop och camera RAW. Hösten 2013 började jag på estetiska programmet med inrikting estetik och media. Jag skaffade mig en ny Nikon D3100 och på fotolektionerna lär vi oss att verkligen kunna inställningarna. Jag trivs jättebra och har utvecklats enormt på tre månader.

hydman
2013-11-28 13:30
#6

Jag har inte hållit på med foto speciellt länge om man skall se det som ett aktivt intresse som man utövar med visst fokus. Tagit spridda bilder med enklare kameror eller telefoner har jag väl gjort sedan man var liten men det var straxt innan sommaren -12 som jag köpte min första systemkamera, en Canon 600 D. Till denna följde då kitobjektivet 18-55 som kompletterades med 50 /1.8 och en enklare telezoom 70-300 från Sigma. Något senare kompletterade jag med EF-S 10-22 vilket jag saknar fortfarande och funderar på att ersätta på något vis. 

Eftersom jag har en bakgrund inom musiken så blev det naturligt att börja fota musik på olika vis. Detta har varit utvecklande och spännande samtidigt som man får många nya kontakter och vänner. Vill även påstå att det är extremt utmanande vilket sporrar en till nya kunskaper och erfarenheter 

I takt med fler engagemang har det blivit naturligt att löpande förnya och förändra sin utrustning allt eftersom. Min 600 kompletterades med en 5D mark II och ett Canon EF 24-105 /4 L USM. Det senare byttes mot ett Canon EF 85 /1.2 L II USM  för att få mer kraft i dunkla konsertmiljöer. Förra hösten köpte jag ett EF 70-300 /4-5,6 eftersom jag börjat snegla åt sporthållet. Mot slutet av förra året sålde jag mitt 600-paket och köpte en 6D. Det var inte riktigt praktiskt att stå med ett ben i både EF och EF-S. Sedan har jag kompletterat med

Tamron AF SP 24-70 /2.8 Di VC USD>
Sigma AF 35 /1.4 DG HSM A
Canon EF 300 /2.8 L IS USM
Canon EF 70-200 /2.8 L IS II USM (70-300 såldes)
Canon Extender EF 1.4X III
Canon 5D Mark III (Mark II såldes)

I år har jag på allvar kommit in i idrottens värld (därav uppgradering/förändring på utrustningssidan). Även detta ställer givetvis specifika krav på utrustning men även när det kommer till vilka bilder som är gångbara/efterfrågande. Jag är ansluten till bildbyråer till vilka jag upplåter bilder för vidare försäljning, vilket i sig ställer vissa krav både när det gäller utrustning och bildernas 'innehåll'. Utöver detta gör jag en del frilansuppdrag i olika sammanhang. 

När det gäller min egen utveckling så försöker jag att läsa så mycket som möjligt. Jag följer ett antal bloggar och har fått kontakt med ett antal personer som frikostigt delar med sig av sina erfarenheter. Detta, i kombination med ett ivrigt fotograferande och prövande, tror jag är min väg framåt. Envishet och vilja att vilja förändra och skapa något är givetvis också viktigt. 

En "foto-blogg" som visar en minimal del av mina bilder finns här

Annons:
skogstossan
2013-11-29 08:04
#7

För 1 och 1/2 år sedan snöade jag in på att dekorera tårtor. Ett halvår senare förstod jag att jag kanske hade talang för det här. I samband med det fick jag en fix idé om att jag måste lära mig att fota mina tårtor på ett tilltalande sätt. Detta eftersom det tar många timmar att göra en tårta. Sedan går det väldigt snabbt att äta upp det som tagit så lång tid att skapa.

I samband med att jag fick min fixa idé om att lära mig att fota så ramlade jag av en slump in här på Foto i fokus. Jag ställde en fråga om ang utrustning för bakverksfotografering och fick många svar. Många svar som inte alls passade min fixa idé där det ingick att jag MÅSTE skaffa mig en systemkamera NU. Trots att många i tråden menade att jag inte behövde en systemkamera för att fota mina bakverk så köpte jag det ändå. Det hade jag ju bestämt innan jag startade tråden.;) 

När jag kom hem med min nya kamera så förstod jag ganska omgående att det var en rätt avancerad pryl jag köpt. Jag minns att jag då ångrade att jag köpt den. Manualen var ju dessutom alldeles omöjlig att förstå sig på. Därefter knäppte jag en massa slumpmässiga bilder på mina katter och min kille frågade varför jag inte fokuserade innan jag knäppte bilden. Vaddå, fokusera tänkte jag? Det får väl kameran ordna själv om den nu utger sig för att vara så himla bra..

Därefter bakade jag en tårta och kände mig glad för att jag skulle få fota den med min nya kamera. Den tårtan fotades också helt utan vetskap om att det är fotografen som måste ställa in fokus och skärpa. Sedan postade jag min första tårtbild här. Jag fick väldigt hård kritik på den bilden och jag skämdes verkligen för att jag inte förstått en sådan enkel sak som att fotografen måste ställa in skärpan. 

Därefter gick det snabbt: jag ställde frågor på Foto i fokus, pillade på kameran efter instruktioner jag fått från medlemmar och sedan fotade jag det jag bakat. Till en början såg bilderna för bedrövliga ut. Men efter någon månad började bilderna ta en mycket bättre form. 

På den vägen är det. Jag är ganska förvånad själv över den utveckling jag gjort på det senaste året. Inte för att jag är särskilt tekniskt kunnig och jag förstår inte vad alla fototermer betyder. Men jag kan skapa fotografi ungefär så som jag vill ha dom. Det trodde jag aldrig.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-11-29 09:12
#8

#7 - Det är lite synd att du tog kritiken om skärpan så hårt. Det var ju förstås aldrig meningen att få dig att skämmas, utan bara få dig att bli uppmärksam på det här med fokus, som du såg ut att ha missat. Det är ingen självklarhet om man bara t.ex. fotat med små kompakter tidigare (som ju oftast ger oändligt skärpedjup), och inte varit desto mer intresserad av foto. Jag undrar om det hade varit möjligt att framföra saken på nåt annat vis, då jag kände att det var absolut nödvändigt att påpeka att skärpan inte låg alls rätt i den bild du lade upp då, och det inte såg ut som du fokuserat alls. Men efter det så började du ta väsentligt mycket bättre bilder, och snart var bilderna på ren proffsnivå. 🙂

Jag har sagt det förut, men det har varit ett sant nöje att följa med din utveckling från komplett nybörjare till proffs på tårtfotografering. Du har lärt dig hantera ljus, skärpedjup, skärpa, vitbalans/färger, efterbearbetning….  kort sagt allt som behövs för att skapa snygga bilder som gör rättvisa för dina bakmästerverk. Att ha fått vara med på ett hörn och hjälpa dig lite i din utveckling som fotograf har varit väldigt roligt. Jag tror att det faktum att du blivit så bra på foto också har hjälpt dig göra ännu snyggare dekorationer och helheter.

Jag väntar nu bara på att du också ska visa upp lite andra bilder än på tårtor och bakelser… 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-11-29 10:12
#9

#8 Jag är jätteglad att jag fick den kritiken som jag fick. Självklart kunde man inte framföra den på¨något annat vis. Det är jag som är överkänslig och när man trycker på rätt knappar så skäms jag som en liten flicka. Så är det och så kommer det alltid att vara. När en sådan känsla av skam har framkallats hos mig så minns jag det för alltid och kan lätt komma in i den känslan igen bara av att föreställa mig situationen. Det är två saker jag minns så tydligt att det kunde vara igår. Det var det du (Jazzbazz) sa och att Inkanyezi sa efter någon av dom första fotona jag tagit att "du måste bli bättre på att ta bilder". 

Och jag kan verkligen säga att jag uppskattar kritik utan krusiduller så att man slipper läsa mellan raderna. Även om det kan kännas och göra lite ont. Det är ju trots allt bara sårade känslor och dom går över så fort jag fått kläm på det jag fått kritik för. Sedan kan det hända att jag ibland får ett behov av att ta upp denna händelse då jag tycker att den är en viktig del av min utveckling.:) 

Jag är inte säker på att jag någonsin kommer att fota något annat än mina bakverk! Ibland funderar jag på att fota porträtt men då vill jag gärna ha en männsika som kan stå helt still och fastna i en pose som jag har bestämt. Sedan vill jag gärna dekorera den här människan med blommor, smink och kläder. Jag är väldigt förtjust i Haute couture-hattar och det skulle vara väldigt kul att ta ansiktsporträtt med människor som bär sådan hattar. Men tiden räcker inte till att snöa in på Haute couturehatt-porträtt. Det kanske räcker med att mina tårtor ofta är inspirerade av sådana hattar?;)

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2013-11-29 10:32
#10

Jag kan bara intyga att skogstossan har blivit bättre på att ta bilder.

Mycket bättre.

Faktiskt har jag inte någonsin sett en så otroligt snabb utveckling från att vara i stort sett omedveten om ljusbehandling och andra saker inom fotografi, till en mästerlig hantering av ljus och komposition. Brytpunkten ligger bara ett par veckor efter att de första frågorna dök upp här, och jag blev mycket överraskad över resultatet.

Det är någonting hos skogstossan som gör den här otroligt snabba utvecklingen möjlig, och jag tror att det hänger ihop med hennes ödmjukhet, och att hon också hela tiden respekterade oss som försökte hjälpa henne att hitta sitt uttryck. Jag förstod inte till en början, att det var nödvändigt med en ganska avancerad utrustning, eftersom hennes krav var så speciella, men att hon i början inte riktigt hade ord för att formulera sina önskemål.

När det så småningom gick upp att det handlade om att kunna få skärpa inom ett ganska litet område i bilden, klarnade det hela lite grann, och det går inte att använda en kompaktkamera för att åstadkomma precis det resultatet, utan det kräver en systemkamera och ett objektiv med stor öppning.

När det hade klarnat att smal bildvinkel och stor öppning var kriterier för bilderna visade sig köket för litet, eftersom väggen tog emot och det inte gick att backa undan tillräckligt långt. Det problemet löstes också kreativt.

Och så var det det där med ljuset. Färgen på ljuset, och hur det faller. Att inte blanda olika sorters ljus, för att färgen ska bli bra, och att använda ljusets riktning för att gestalta bilden. Att ställa in vitbalansen, så att färgerna blir så bra som man kan få dem. Det här är saker som många tycker är svåra, men som skogstossan bara sög till sig som en svamp. Jag tror att det handlar om förmågan att se, att se nyanserna, men det är också ödmjukheten att kunna ta kritiken på ett positivt sätt, att inte ta den som hån, utan att verkligen ta den till sig och jobba på bristerna. Och att dessutom ha tillräckligt med skinn på näsan för att inte ändra det som inte ska ändras, det personliga uttrycket, stilen.

Så jag är imponerad. Skogstossans bilder är särklassiga, och liksom bakverken är de konstverk i sig. Kompositionen är ibland halsbrytande, eller åtminstone bryter den mot en eller annan regel som brukar läras ut, men det sker i balans, det är en egen stil, och jag vill inte gå in med några pekpinnar kring småsaker i komposition, för att inte trycka på henne mina idéer. Bilderna är hennes uttryck, och jag gillar dem skarpt.

tlundegard
2013-11-29 16:45
#11

Kul att höra hur alla har utvecklats! :) Jag tycker själv att det är svårt med vissa inställningar. Framförallt Vitbalans - som jag numera fixar till efteråt i camera RAW. Få rätt fokus tycker jag också är svårt. Det funkar när jag fotar något stillastående, men när det kommer till rörliga ting så är det ren chansning och jag kan nog erkänna att jag är totalt värdelös på det (därför som jag i princip aldrig visar sådana bilder). Ja, det finns mycket som jag gärna skulle vilja lära mig mera, men tyvärr tror jag inte allt handlar om just tekniken utan även om sinnet för foto och kunna känna av hur man ska göra. Tyvärr så har jag svårt för att fota sådant som jag känner mig dålig på att fota och det blir ju som en spärr när man vill komma vidare. Det skulle vara roligt att se skogstossans bilder från att hon var nybörjare till hur hon fotar nu :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Inkanyezi
2013-11-29 17:05
#12

#11 Om du vill se de tidiga och utvecklingen därifrån, kan du börja i augusti 2012 på Bakministeriet och jobba dig framåt därifrån.
http://bakministeriet.blogspot.se/2012_08_01_archive.html

Det syns ganska tidigt. Redan i oktober börjar det ta form, genom att kameravinkeln och kompositionen har förbättrats.
http://bakministeriet.blogspot.se/2012_10_01_archive.html

I november har ljuset blivit enhetligt, då det inte längre finns blandljus från lampor, utan belysningen är sidoljus från ett fönster. Tonomfånget täcker nu hela skalan ner till svart. De egna kompositionsidéerna har tagit form.
http://bakministeriet.blogspot.se/2012_11_01_archive.html

Från december 2012 och framåt finns många riktigt fina bilder som visar personlig stil och mognad som bildskapare, och också som tårtskapare.

Första kontakten med Foto i Fokus är den här:
http://foto.ifokus.se/discussions/506fe924d4ebea70df009d7b-utrustning-for-bakverksfotografering?discussions-144
Det är en lång tråd där mycket av ljussättning och teknik för fotografering nämns, men egentligen ganska lite om det som frågas i rubriken. Tråden är värd att läsa för mer än en som är intresserad av hur man kan ta fina bilder av föremål, inte bara bakverk.

Och nästa gång var det dags att prova med systemkameran, och tyvärr blev det varken tillräckligt kort skärpedjup med kitzoomen eller riktigt bra skärpa på bilderna. Det var där JazzBass nämnde att skärpan inte riktigt satt där den skulle. Kompositionen var däremot redan då på gång, och belysningen började ta form ordentligt. Det var dags att skaffa ett ljusstarkare objektiv, 50 mm f/1,8 för att få riktigt kort skärpedjup. Diskussionen är givande.
http://foto.ifokus.se/discussions/50765e1d88f472032e0019e4-svart-att-kontrollera-det-har-med-skarpa?discussions-137

Inkanyezi
2013-11-30 11:46
#13

Länkarna som jag har lagt in här ovanför är ju inte allt, och det finns fler som visar hur utvecklingen gick successivt från det ena till det andra. Här är en till, som täcker en del av utvecklingen, den som gäller redigering och övergång till att utgå från RAW.
http://foto.ifokus.se/discussions/50b333fdd4ebea2434265cd4-hur-kan-jag-piffa-upp-bilden

Utöver det som har varit på forumet, och som man kan leta fram med sökfunktionen, har det också varit en del privata meddelanden fram och tillbaka.

Det som exemplet visar, är att det går att utvecklas genom att ställa frågor på ett fotoforum och prova tipsen som man får. Om man jobbar målmedvetet på det, och det har skogstossan gjort, kan man nå väldigt långt. Och om man har fallenhet för skapandet, och förmår se och har viljan att jobba på gestaltningen av idéerna, kan det också gå väldigt fort och ge mycket gott resultat.

Annons:
skogstossan
2013-11-30 14:26
#14

Alltså, tack för all den jättefina kritiken Inkanyezi! Det är otroligt roligt att läsa och när du skriver så framstår jag nästan som ett proffs som arbetat mig fram väldigt metodiskt, målinriktat och organiserat. Så känns det aldrig då jag är igång för att fota. Allt omkring mig är alltid kaos! Rekvisita som ligger huller om buller på golvet, fotostativ som nästintill är omöjligt att justera rätt, sneda golv och ont om plats osv. Dessutom vet jag aldrig var jag har mina grejer. Så en fotosession börjar alltid med att jag springer omkring i lägenheten för att leta efter kamera, stativ och rekvisita mm. Efter ett tags letande så har jag dessutom glömt bort vad det är jag leta efter. Så när jag väl kör igång sedan så ser det ut som en bomb slagit ner i lägenheten.:) 

Men på ett sätt är jag kanske målinriktad och det är på det sättet att jag vet precis vad jag tycker om och inte tycker om. Jag har en väldigt snäv estetisk smak och därför har jag alltid ett ganska bra hum om hur jag vill gestalta bilden och det tror jag kan vara en av orsakerna till att jag kanske har utvecklats så snabbt?

Då det gäller att fota annat än bakverk och tårtor så tror jag att det inte alls skulle passa mig. Att fota motiv i rörelse är nog något som är högst olämpligt för mig då jag är otroligt långsam i tanken. Det tar så lång tid att bearbeta information för mig så att om jag skulle försöka fota en skuttande katt så skulle den vara långt till skogs då jag var redo att klicka på avtryckaren. 

Så till TS kan jag säga att du kanske inte måste fota sådant som du är dålig på utan utveckla det du tycker är roligt och det som du själv tycker att du har talang för? Man måste nödvändigtvis kanske inte vara en allround-fotograf? :)

bakministeriet.blogspot.com

tlundegard
2013-11-30 17:54
#15

#14 du har verkligen utvecklats på den korta tiden! :) Skulle det inte vara för att jag ville kunna fota hästar, både lösa och under ryttare, så hade jag inte brytt mig om att försöka ;)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[norrpojk65]
2013-11-30 20:58
#16

Jag fick intresset för fotografering i samband med att sonen föddes 2009. Störde mig på att bilderna med kompaktkameran inte blev så bra som jag ville. Men trots det så fotografera jag med kompaktkamera fram till 2011 då jag köpte min första systemkamera, en Canon EOS 550d. Anledningen till att det blev en Canon var för att min bror också hade en canon så jag kunde låna hans objektiv och inte behövde köpa några själv. Efter 2 år med 550d så ville jag prova på fullformat kamera och köpte mig en EOS 6d som jag räknar med kunna använd länge utan att behöva byta.

Har oftast med mig kameran när jag är ute med familjen men blir inte alltid jag tar några kort. Det där med fotografera okända människor eller på offentliga plaster har jag svår för ännu :-)

De flesta bilderna blir på sonen eller styvdottern som ni kanske har märkt :D 

Min egen utveckling inom fotografering får jag genom kritik på bilder jag bla sätter in på foto fokus och sidor om fotografering jag läser på internet.

ssofia
2013-12-02 18:16
#17

Jag började med foto då min pappa fick sin första digitalkamera på sin 40-årsdag 2003. Jag pluggade på om ljus, komposition och macro-intällningar och köpte 2007 min egna systemkamera.

Utvecklingen gick i en rasande fart i början med ny kamera 2007, jag knäppte bilder på allt som rörde sig samt allt som stod stilla.. som de flesta andra har även jag haft perioder då man haft ett svalnat intresse, men som gång på gång blir upplivat igen pga. olika saker, främst alla nykläckta blommor på våren som gör att det rycker i fingrarna. Mitt hjärta klappar extra för barnfotograferingar och macro samt landskap/natur.. och där finns det alltid utrymme för med utveckling!

2007-2013 var jag trogen Olympus. Det började med E-410, som sedan kompletterades tre år senare med en E-620. Två år efter det köpte jag min efterlängtade E-3'a! Den var min i knappt nio månader, men då olympus slutat tillverka kameror i den normala sensorstorleken blev det för jobbigt och vara kvar där, så sen beslutade jag och byta system till Nikon.

I mars i år kom kameran hem på posten, en Nikon D7000, som till sommaren 2014 kommer bytas ut mot en fxkamera av samma märke. Modell är inte beslutat ännu.

Genom åren samlade jag också på mig en drös objektiv.. det är rätt kul och skriva ner dem i en lista ibland.. :)

Olympus 14-42mm f3.5-5.6
Olympus 40-150mm f3.5-5-6
Olympus 50mm f2.0 macro
Olympus 14-54mm f2.8-3.5 mk I
Olympus 50-200mm f2.8-3.5 mk I
Sigma 30mm f1.4 till Olympus

Nikon DX 35mm f1.8G (såld)
Nikon 50mm f1.8G (såld)

Nikon 28mm f1.8G
Nikon 50mm f1.4G
Nikon 85mm f1.8G
Nikon DX 17-55mm f2.8

Blixtar har det också blivit..
Olympus FL36R 
Nikon SB-700

Sålde som nämnt ovan av en hel del utrustning i och med systembyte, men E-410 (min läromästare, gått över 60 000 exp nu!) och 14-42mm objektivet blev kvar. Som min pappa nu använder flitigt.. jag ser det lite som en tjänst som återgäldas då jag i princip slet ut hans första digitalkamera 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: