Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 896 ggr
Molosser
11/26/13, 8:02 PM

Sälja för vilket pris? Tips om ny system?

Har två frågor jag hoppas att någon är villig att kunna svara på 👍

1 | Jag har en Nikon D60 här hemma som jag skulle vilja sälja för att spara ihop pengar till en bättre system. Vad är ett rimligt pris att sälja den för? Både med och utan objektiv?
Objektiven är: Nikon AF-S DX Nikkor 18-135mm, Tamron AF 70-300mm samt ett Nikon AF-S Nikkor 18-55 (som strular lite gällande fokus, har ej kollat upp vad som är fel).

2 | Skulle även behöva tips på en bra systemkamera, en lite mer avancerad där jag kan utvecklas med mitt fotograferande. Ska så småningom börja en fotokurs och känner att en D60 är mer en nybörjarkamera, väldigt enkel av sig och kanske inget man kan utvecklas så mycket med, känns som att den är så självgående på något sätt.. -Rätta mig om jag har fel.
Den nya kameran bör gärna ha fler valmöjligheter, gärna inte en Nikon igen (vill prova något nytt), väldigt bra bildkvalité och mycket värd sitt pris. Rent utseendemässigt så vill jag helst inte att den ser plastig ut.. + ett bra grepp!
-En så bra system som möjligt för upp till 6500:-

Annons:
Molosser
11/26/13, 8:14 PM
#1

TILLÄGG: Gärna att de går att filma med kameran också

MagArne
11/26/13, 8:16 PM
#2

Spar dina objektiv och köp en Nikon D7000 eller D7100.
Din D60 är tyvärr inte värd nånting. 500kr på sin höjd.

Nikon 18-135 ca 800kr
Är det ett Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD? ca 1700kr
Är det ett Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro? ca 500kr
Nikon 18-55 ca 100kr eftersom det är trasig

Molosser
11/26/13, 8:25 PM
#3

#2 Men fasen då, kunde nästan ana det dock..
Ingen aning om vad det är.. Står Di och Macro på ett annat ställe av objektivet. Så antar att de är det för 500:- 

Tack så jättemycket för dina svar! 
Jag vet inte om jag vill ha en Nikon igen, har en sådan kompaktkamera. Är sugen på att testa något annat faktiskt 🤔

JazzBass
11/26/13, 9:33 PM
#4

Nå, en tusenlapp får man säkert ut av kameran, kanske 1500 med objektiv. Det är ändå en sjutusans mycket bättre kamera än de flesta kompakter på så gott som alla punkter för dubbelt mer pengar.

För min del var det en begagnad D60 som jag kom igång med fotograferingshobbyn med, och som jag lärde mig så gott som all praktisk fototeori med. Det var en ypperlig kamera som jag inte hade bytt upp mig från om det inte varit för att jag ville ha en del av de egenskaperna som bara fanns i dyrare modeller. Det blev en D90 efter D60:an, och ett år senare en D700, som jag har kvar som huvudkamera.

Man behöver ingen mer avancerad kamera än en instegsmodell för att lära sig fotografera med. När man gjort det har man troligtvis klart för sig om man behöver nåt som bara finns i de mer avancerade modellerna. Annars är det förstås kul med lite bättre grejor så där annars också, inte minst är en större sökare trevligt att jobba med.

Viktigare än en högpresterande avancerad kamera tycker jag dock objektiven är. De är de som formar bilderna som kameran fångar, och det är stor skillnad på olika objektiv. Du har idag ett par normalzoomar och en telezoom, alla med medioker ljusstyrka. En satsning på nåt ljusstarkt bra objektiv, eller en vidvinkelzoom eller varför inte ett makroobjektiv gör mycket mer för bilderna än en ny kamera, även om nu bildkvaliteten på höga iso har blivit klart mycket bättre i de senaste modellerna. På lägsta iso är inte skillnaderna speciellt stora.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
11/27/13, 9:54 AM
#5
  • "2 | Skulle även behöva tips på en bra systemkamera, en lite mer avancerad där jag kan utvecklas med mitt fotograferande. Ska så småningom börja en fotokurs och känner att en D60 är mer en nybörjarkamera, väldigt enkel av sig och kanske inget man kan utvecklas så mycket med, känns som att den är så självgående på något sätt.. -Rätta mig om jag har fel."

Jag tror att du behöver förstå det här lite bättre, så jag ska göra ett försök att rätta det som är fel. Din idé om avancerad och enkel kanske inte helt stämmer med verkligheten.

Alla systemkameror, utan något undantag, har alla elementära inställningar, de som ibland bland nybörjare betraktas som "avancerade". Det gäller alltså också instegsmodellerna som Nikon D60 och motsvarande nya. Det finns alltså inga inställningar på en avancerad kamera, som du inte kan göra på din D60, och den går att använda manuellt fullt ut, lika väl som en kamera som är tänkt för proffsbruk.

Också kameror som är tänkta för entusiaster och proffs kan göra allting automatiskt, precis som D60, så det är ingen skillnad där.

Däremot skiljer det på andra saker:

  • De dyrare kamerorna kan ha ett prisma i sökaren, som ger bättre sökarbild, och det höjer pris och vikt på kameran, men den blir lite lättare att jobba med.
    -

  • Dyrare kameror har ofta kamerahus i metall, eller med metallskelett, för att vara mera stabila och tåla mer. De kan också ha bättre komponenter och vara mer slitstarka.
    -

  • En del kameror av högre klass är vädertätade, så att man kan ha dem ute i regnet utan att behöva oroa sig för att det ska komma in vatten. De släpper inte heller in damm.
    -

  • Proffs- och entusiastkameror har fler knappar och vred, så att fler av deras funktioner kan användas utan att man behöver bläddra i menyer, medan instegsmodellerna har dessa funktioner lite mer undangömda nere i menysystemet. Men funktionerna finns också i D60.
    -

  • Många knappar för olika funktioner gör det också lättare att skjuta sig i foten och ställa in någonting galet. Därför har också de avancerade kamerorna lätt åtkomliga knappar för att ställa tillbaka till grundläget, och det finns ofta ett par särskilda lägen på programratten, där man kan spara inställningar man ofta vill göra, så att man bara kan vrida fram dem igen och slipper ändra flera saker.

Det går utmärkt att utvecklas med en D60. Blotta tanken på att det inte skulle gå är hämmande för utveckling. Det finns allt man behöver, men när man blir mer driven kan man vilja ha lättare att komma åt en del funktioner som man ofta vill använda.

Det är också tveeggat att det är lätt att ställa in olika saker, och det är därför instegskamerorna gömmer funktionerna en bit ner i menyerna. De har också knappar som är lätt åtkomliga för att ställa tillbaka kameran till grundläge om man inte kommer ihåg vad man har ändrat.

Du behöver alltså inte skaffa någon ny kamera för att utvecklas, men när du har utvecklats lite mer, kanske du kan ha glädje av att ha en kamera där det är lättare att ändra en del saker, som du har lärt dig att använda, och där menyerna hämmar dig i din fotografering. En nyare kamera kan också ha andra egenskaper som du vill ha, men de berör inte din utveckling som fotograf. Egenskaper hos nyare kameror berör i första hand egenskaperna hos sensorn. Den kan vara bättre för svagt ljus, och den kan ha större dynamiskt omfång. Nyare sensorer har också fler pixlar, men det är en överskattad egenskap.

Molosser
11/27/13, 6:19 PM
#6

Tack så mycket för era svar! Oavsett om jag kan utvecklas eller inte med en D60, så känner jag ändå att jag vill köpa en ny, system. 
Har haft kameran i flera år nu och köpte för någon månad sen en kompaktkamera -Nikon det också, känner mig väldigt less på D60'n, har tagit över 15000 bilder med den sammanlagt säkert, om inte mer. Vill prova något något nytt, framförallt ett nytt märke. Kameran i nuläget känns så plastig och vill kunna filma med den.. 😐

Annons:
MagArne
11/28/13, 6:24 AM
#7

Nöjer du dig med bara ett kitobjektiv eller ska du ha liknande uppsättning som du har idag till nya kameran?

Inkanyezi
11/28/13, 8:01 AM
#8

Plast är inte något dåligt material, och det är mycket plast också i kameror för avancerade användare, även om de också har metall i chassiet. Inom budgeten du föreslår finns inte mycket mer än instegsmodellerna att välja på, men det finns i alla fall ett par som kommer in under ditt tak.

Den som jag ser som mest "bang for the buck" är Pentax K-500. Den är i grunden samma som K-50 med skillnaden att den inte har vädertätning. Den säljs i kit just nu med normalzoom och telezoom för ungefär 5500.
http://www.fotokungen.com/pentax-k500--185550200-p-6608-c-193.aspx
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-500svart18200

JazzBass
11/28/13, 8:20 AM
#9

OT-varning, men kunde inte hålla mig.😉

#8 - "Plast är inte något dåligt material"

Plast kan vara väldigt dåligt om man väljer fel plastsort i fel applikation och skiter i skillnaderna mellan bra och dåliga plastmaterial av en och samma slags polymer (t.ex. polypropen), som kan vara enorma. Jag kan dock inte tänka mig att Nikon, Canon, Sony, Pentax, Olympus eller nån annan av de seriösa kameratillverkarna väljer nåt annat än riktigt bra och ändamålsenliga plastmaterial i sina kameror.

Jag minns från min ingenjörsutbildning i plastteknik en anekdot om nån kopieringsmaskinstillverkare som fick lära sig en läxa då de hade gjort en del komponenter i en viss sorts polyamid, som är mycket hydrofilt (absorberar lätt fukt). Det var inget problem i svalare länder, men när de sålde maskinerna till Brasilien slutade dom fungera då komponenterna ifråga sög i sig av den höga luftfuktigheten och gjorde dem för stora. Bara för dem att göra om och göra rätt. Såna tabbar tror jag dock inte de stora kameratillverkarna gör längre, utan kravspecifikationerna på både plastmaterialen i sig och komponenterna man tillverkar av materialen gissar jag är rigorösa.

I plastens barndom i mitten av 1900-talet var dåliga plastmaterial och dylika tabbar vanliga, men nuförtiden har man väldigt mycket kunskap om alla plaster och man vet vad de är bra till och inte. De är absolut inte överlägsna på alla punkter, men på vissa är de utan tvekan det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
11/28/13, 8:33 AM
#10

Javisst, plast är ju inte bara en och samma sak, och fel plast på en plats kan vara katastrofalt. Jag har en liten anekdot från båtvärlden, också om polyamid (nylon).

Polyamid användes tidigare ofta till lagerbussningar, men när en båttillverkare satte i nylonbussningar till rodret, så låste det sig när nylonet svällde i vatten. Den första lösningen man gjorde var att brotscha upp bussningen, men då glappar det ganska mycket när det är torrt. Man gick över till polyeten och slapp problemet, men det händer ibland att självbyggare sätter i nylon fortfarande, med samma resultat. En roderbussning går ju aldrig varm, så ld-polyeten fungerar utmärkt där.

Men plasterna i kameror har inga större problem, även om några kameratillverkare har valt dåligt lim till klädseln. Ett känt märke har problem med klädsel som släpper vid handgreppet.

Upp till toppen
Annons: