Annons:
Etikettmjukvara
Läst 5559 ggr
HAPE
2013-11-24 22:33

PS Elements eller lightroom?

Har i nuläget inte råd att prenumerera på photoshop. Har inte använt någon av ovanstående. Blir man nöjd med någon av dessa?

Det är ju (handen på hjärtat) oftast enklare redigeringar som jag vill göra, men det har ju hänt att jag försökt mig på lite svårare grejer bara för skojs skull.

Kan man jobba i lager med någon av dessa?

Eller finns det andra alternativ jag bör titta på?

Annons:
Inkanyezi
2013-11-24 22:59
#1

Det finns gott om alternativ, och det finns också fullgoda program som inte kostar något annat än insatsen att lära sig hur saker och ting fungerar.

Lightroom och Elements är lite olika, eller snarare rätt mycket olika, även om Lightroom har fått fler redigeringsfinesser på senare tid. Lightroom gör i stort sett allt som vi gjorde i mörkrum förr, för att förbättra bilderna, och det är i första hand en råfilsomvandlare, medan Elements kan användas också för att manipulera bilder, medan den inte har sin starka sida i råkonvertering.

Jag blev själv snabbt avvand från Elements, när jag hade köpt version 3 och den glatt raderade alla mina bilder utan att tala om var de hade hamnat på hårddisken. Jag hittade dem i en TMP-katalog och raderade omedelbart programmet Organizer, som importerar bilder från kameror och minneskort. Då bestämde jag mig för att det jag allra minst vill ha är ett program som bestämmer var bilderna ska hamna. Innan dess var det enda jag var ovän med i Elements att den är helt värdelös just för att korrigera färger. Inget framsteg alls sedan Photoshop 4 från nittiotalet. Pipetten för Vitbalans är rena skämtet i Elements.

Många av problemen som folk har med de här programmen rör också deras sätt att importera bilder. Jag tycker att det är kontraproduktivt, men det finns massor av användare som inte förstår hur man använder en dator och är tacksamma för att programmet tar hand om den detaljen.

Jag använder mest RAW Therapee när jag ska omvandla råfiler, och jag använder den emellanåt också för att korrigera vitbalansen i JPEG-bilder som har hamnat lite snett med färgen. Till annan bildbehandling använder jag mestadels Gimp, medan jag öppnar Picasa om jag har glömt bort var och när jag tog en bild eller vad den kan heta. Picasa läser in alla bilder som finns i datorn, och man kan ögna igenom dem ungeför som när man tittar på ett blad med diabilder.

Om du ska ha något av Adobe-programmen, så föreslår jag att du siktar på Lightroom. Om du inte är inne på att manipulera bilder, klona och bygga ihop, så kan du göra i stort sett allt man behöver på ett överskådligt sätt. Den är en bra råfilshanterare.

JazzBass
2013-11-25 07:20
#2

Röstar också för Lightroom. Det man behöver lager till i PS(E) kan man i många fall göra utan lager i LR. Det är inte jättebra för avancerade klonjobb och det går t.ex. inte att klistra in element från en bild i en annan, men man kommer ganska långt med de klonverktyg som finns. De blev signifikant förbättrade i och med version 5 som kom i våras/somras.

Lightroom räcker väldigt långt för fotoredigering. Själv använder jag i princip aldrig nåt annat program sedan tre år tillbaka för fotoredigering. Av alla mina bilder på flickr är det bara de allra första som jag inte har gjort helt och hållet i LR, av den orsaken att jag då jag inte hade LR då ännu. Till och med alla "analoga" bilder har jag fotat av och bildbehandlat (trots att de svartvita varit negativ) i LR. Så jag tycker det är ett väldigt kraftfullt och bra program, mycket mer än bara en enkel råkonverterare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2013-11-25 08:19
#3

Tycker att lightroom är mycket bra 

Redigeringsfunktionen räcker ofta för den bildbehandling man vill göra, möjligheten till att skapa förinställningar är ett plus.

Dess bilddatabas är också riktigt bra för att hålla ordning och söka efter bilder. Också virtuella kopior är användbart.

Möjlighet att direkt i lightroom skapa fotoböcker med bilder och layout och sen skicka direkt till blurb för tryckning gillar jag. 

Uppskattar också dess utskriftshantering när man ska skriva ut på egen skrivare.

MEN lightroom räcker inte alltid till och då är naturligtvis photoshop ett alternativ (just nu kan man få den senaste versionen  för 106:-/månad som  är ganska bra pris enligt mig).

GIMP har jag inte tittat så mycket på och dessutom gitter jag inte lära mig ett nytt bildbehandlingsprogram, som kan mindre gentemot PS, även om det är gratis.

Värd för Pensionärer

[PeterWem]
2013-11-25 10:50
#4

Använder du Windows är nog Lightroom ett alternativ. För Mac eller Linux är Darktable ett mycket gediget gratisalternativ.

Istället för Photoshop finns som sagt GIMP. Lär du dig det kommer du inte ha svårt att  navigera i Photoshop om du nu skulle behöva det någon gång i framtiden.

HUMANALiEN
2013-11-25 13:58
#5

Lightroom är ett superbra program har jag hört. Ett jag lätt skulle vilja lära mig att jobba med. Tyvärr så är jag helt fast i adobes photoshop så jag förstår mig knappt på några andra program.. Haha..

LFCFredda
2013-11-25 19:22
#6

Du skriver visserligen att du inte har råd med photoshop men har du sett att de har ett erbjudande med Photoshop CC + Lightroom för 106:- i månaden i ett år?

https://creative.ado…v&store_code=se

Annons:
HAPE
2013-11-25 21:30
#7

Nej, jag hade inte sett att Photoshop var så billigt nu. Har inte jobbat med Photoshop sen cs3 var aktuell. Har haft fullt upp med annat i livet, men är sugen på att börja lite igen. Det kommer aldrig att vara på någon professionell nivå och jag har absolut inte utnyttjat alla funktioner tidigare heller, men lite mer fix än bara kurvor, mättnad m.m höll jag på med. Ska titta lite på gimp och fundera på om lightroom är det jag ska börja med ändå. För tiden räcker inte riktigt till och det är mest upprätningar, färger, kontraster och allmänt fix på familje- och hobbybilder som är det stora drivet. Kanske hinner jag sitta mer framöver, men det kanske inte är det närmaste året. Tack snälla för tips och åsikter.

Inkanyezi
2013-11-25 21:35
#8

Om det inte är mer än kurvor och mättnad och färgbalans, så är Lightroom mer ägnat för sådant än Photoshop. Photoshop är väldigt bra för att manipulera bilder på olika sätt, medan Lightroom främst är till för att omvandla råfiler till bilder.

HAPE
2013-11-25 21:41
#9

Just nu är det inte mer. Tidigare jobbade jag mycket med lager och kloning, hade börjat med masker en del också, men så togs mitt liv över av en 52 cm lång skrikande liten trollande, så jag har tappat greppet kan man väl säga. Någonstans måste jag ju börja och jobb mig tillbaka, för jag har seriöst glömt allt. Kan man fixa röda ögon också?

HAPE
2013-11-25 21:53
#11

Tack :)

bamse6311
2013-11-26 03:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Precis som et par andra här i tråden så kan jag rekommendera Gimp som du kommer väldigt långt med.

#4 PeterWem har ju även sin Gimp-skola och i övrigt så finns det många tutorials om hur man gör i Gimp och naturligtvis så kan du ta bort röda ögon vilket man kan i de flesta program

Såg att #4 PeterWem har länkat till Gimp-Tricks på youtube som jag tycker är en väldigt bra Gimp-skola.

PeterWem har som sagt även sin egen Gimp-skola och länk till den hittar du HÄR.

I övrigt så finns det hur mycket som helst på youtube och även i övrigt om du googlar.

Som du själv skriver så har du inte råd att prenumerera på PS och det förstår jag väldigt väl man har en liten "trollunge" och det finns så mycket annat som kostar pengar.

Själv skulle jag inte heller ha råd med PS beroende på att min ekonomiska situation som sjuklig förtidspensionär inte rymmer sådant.

Gimp är ett otroligt bra och helt gratis alternativ som i mycket kan matcha PS.

Ber att få bifoga en bild som jag lekte fram fram i Gimp och tutorialen till den hittade jag på youtube.

Slutligen så ber jag att få önska lycka till med både "trollungen och familj" samt din bildbehandling.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: