Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 1505 ggr
skogstossan
2013-11-24 16:40

Måla på tårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår gick jag loss och släppte på kontrollen och målade en hel tårta (frigolittårta) med ätbar färg! Det var en spännande upplevelse och jag var så klart tvungen att fota mitt verk också. Blev himla nöjd med bilden också faktiskt! Jag tycker att för en gång skull lyckades jag använda reflektorn (spegel) så att den gav något till bilden. Finns någon närbild på bloggen också om man är intresserad: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/11/handmalad-tarta-med-peruanska-liljor.html

Sockerblommorna ska föreställa Peruanska liljor eller Alströmeria som dom också heter!

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
tlundegard
2013-11-24 20:58
#1

Det skulle vara roligt att veta vad du använder dig av när du fotar :) väldigt fin bild!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

skogstossan
2013-11-24 21:22
#2

Tack! 

Jag fotar alltid i dagljus till att börja med. Är väldigt förtjust i sidoljus och skarpa skuggor. Ibland använder jag reflektor och spegel för att mjuka upp skuggorna. Men det är inte alltid jag tycker det ger något. 

Jag har också så klart en kamera (Canon 1100 D) med objektivet EF 50 1,8-objektiv. Till det har jag skaffat mig kanske universums sämsta och rangligaste stativ som jag köpt på El-giganten för 179 kr. Inte ett stativ som jag skulle rekommendera till någon men som jag på något lustigt vis ändå har vant mig vid.:)

Sedan använder jag tyger eller presentpapper som bakgrund till mina bilder. I denna bilden har jag tyg i svart sammet som bakgrund. Köpt på Stoff och stil i Malmö.

bakministeriet.blogspot.com

JNN
2013-11-25 06:33
#3

För första gången ser det nästan oätligt ut, men det var en rolig idé, kreativt tänkt! Och som tlundegard säger så blev ju bilden väldigt fin!🙂

skogstossan
2013-11-25 09:33
#4

#3 HAHA! Tanken med det här var att jag skulle våga kladda lite. Min dröm är nämligen att lära mig att måla blommor på tårtor, vilket jag har provat ett par men det slutar alltid med att jag drar ett eller max två streck och sedan tycker jag att det ser fult ut. Efter det tröttnar jag. Och om jag hela tiden tröttnar för att jag inte vågar försöka och acceptera att jag är nybörjare så kan ju aldrig lära mig det jag vill. 

Så den här gången bestämde jag mig för att bara våga kladda på en hel tårta och det var skitsvårt att ta det steget faktiskt. Det tog två timmar innan jag vågade förstöra tårtan och kladda.;) En del av detta lilla experimentet jag för utsatt mig själv för var också att våga lägga ut det här på alla forum som jag vanligen lägger ut mina tårtor på. Det var också sjukt svårt. 

Nu är tanken att jag ska fortsätta med att lära mig måla blommor på tårtor. Jag har beställt två böcker "Lär dig måla blommor i akvarell". Jag tänker att akvarellfärg är det som mest liknar dom ätbara färgerna jag har därför blev det böcker i akvarellmålning. 

Förhoppningsvis kommer det snart en tårtbild där jag målat vackra vallmoblommor eller något sådant fint. Jag har lite idéer om att måla blommor som dom ser ut på gamla skolplanscher.

bakministeriet.blogspot.com

tlundegard
2013-11-25 10:19
#5

Jag tycker faktiskt att tårtan blev snygg, får känslan av att blommorna har "smält" lite och runnit ner längs kanterna :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

skogstossan
2013-11-25 10:51
#6

#5 Tack, så mycket! Vad roligt att läsa ändå eftersom min mamma dog av avsmak då hon såg tårtbilderna.:) Det värsta var att hon passade på att lägga in lite kritik på att jag dragit penselstrecken på ett felaktigt sätt. När hon gjorde det lärde jag mig en läxa och det var att om jag ska göra sådana här grejer och lägga ut det på sociala forum så måste jag nog tydligt förklara tanken bakom det hela om jag inte ska framstå som en fullständig galning.;)

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2013-11-25 10:56
#7

Jag tror att de flesta konstnärer emellanåt framstår som fullständigt galna. Det hör liksom till. Galenskapen hänger ihop med kreativiteten: van Gogh, Picasso, Dalí, Fröding, Strindberg - listan kan göras nästan hur lång som helst.

Så det är nog ett gott tecken.

skogstossan
2013-11-25 19:48
#8

#7 Vad skönt att läsa! Jag har känt mig som en fullständig galning hela dagen och det har inte känts speciellt bra. Men det känns lite bättre då jag läser dina ord. Även om jag inser att jag inte är någon Van Gogh eller Strindberg osv utan bara en helt vanlig Skogstossa som fått en fix idé på något som det kanske aldrig blir något av.;)

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: