Annons:
Etikettövrigt
Läst 566 ggr
Alenzi
2013-11-23 12:14

Upphovsrätt och sånt?

Jag har en idé till ett foto; utan att gå närmare in på exakt vad det är undrar jag om det är tillåtet att skapa figurer, mönster eller liknande av något som är någon annans design och sedan använda bilden i kommersiella syften? Följande exempel är inte det jag skall göra; men säg att jag byggde en bokstav av legoklossar och fotograferade den; utan andra motiv i bilden. Hade jag fått använda bilden utan tillstånd från Lego då?
Det hade förresten varit intressant att få reda på vad som gäller rent allmänt - får jag fotografera en gaffel från IKEA och använda den bilden hur jag vill?

Jag ser GÄRNA länkar till källor!


Annons:
Alenzi
2013-11-23 12:32
#1

Bör väl också tillägga att jag inser att man naturligtvis inte kan flasha några varumärken.


Inkanyezi
2013-11-23 19:32
#2

Svaret är ganska entydigt ja på alla frågorna. Föremål får man fotografera. Det enda som Upphovsrättslagen inte tillåter utan tillstånd i den vägen är konstverk, där bara sådana som är varaktigt uppställda på eller i anslutning till almän plats får avbildas fritt.

Och nej, det finns inga källor att ange. Grundprincipen är att allt är tillåtet om det inte uttryckligen är otillåtet. Det har visserligen förekommit en del tvister i andra länder om såna här saker, och i Frankrike i synnerhet, bland de europeiska länderna, har ägare till diverse olika objekt sökt begränsa fotografering och publicering av bilder, men det har i alla sådana fall som har gått till domstol dömts att ägaren av föremålet, landstycket eller vad det kan vara, inte har någon rätt att hindra avbildning, eller någon rätt till ersättning vid publicering.

Och det finns inget hinder för att flasha varumärken, så länge det inte handlar om kommersiell verksamhet där man snyltar på varumärkets renommé. För reklam finns många regler utöver de som gäller fotografering och publicering för andra ändamål.

Så det går utmärkt att flasha varumärken, men man får inte snylta på renommé för en annan produkt för att sälja sin egen. De vanligaste formerna av renommésnyltning är att annonsera en vara under ett varumärke men ge kunden en annan vara, eller att exempelvis påstå att en vara är samma som märket si och så, från samma OEM-tillverkare. Det får man inte göra, ens om det verkligen är samma produkt.

Upp till toppen
Annons: