Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1007 ggr
[lenniiis]
2013-11-23 11:53

Lite bildkritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog dessa två bilder lite snabbt igår och skulle bara vilja ha lite kritik :) Är inte haj på fotografi alls utan jag använder bara min Nikon D3100 med objektivet jag fick med när jag köpte den.

Annons:
[lenniiis]
2013-11-23 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild nr två :)

[lenniiis]
2013-11-24 09:52
#2

putt… :)

JNN
2013-11-25 09:33
#3

Den första bilden tycker jag funkar bäst för min del, skärpan är bra på rosen och exponeringen är också bra. Men skulle gärna komponerat om eller beskurit bilden, så att motivet inte blir lika centrerat. Kanske en annan vinkel också gjort bilen mer intressant, lite snett från sidan eller nåt.

Den andra bilden likaså, lite för rakt på, och den bilden är lite för ljus, lite överexponerad. Rött är inte alltid så lätt att exponera rätt.

Hade du fotat lite snett från sidan kanske vattendropparna blivit mer framträdande!🙂

[lenniiis]
2013-11-27 14:16
#4

Åh, okej! Är det dåligt med centralt? Jag som tyckte att det centrala var det bästa… :) hmm… tack så mycket för kritiken! :D

MagArne
2013-11-27 14:50
#5

Angående bild 2.

Jag tror att du är lite för nära objektet med din kamera så det tycks inte vara helt i fokus.

Ditt 18-55 objektiv har en närgräns på 0,28m och enligt EXIF-informationen säger den att du ligger på 0,28m vilket även kan betyda att du ligger under 0,28m.

Så backa ifrån objektet säg 10cm och zooma in en aning istället vilket du har spelrum att göra då du tagit bilden med 26mm brännvidd.

Ser även att du tagit bilden med både manuell fokusering och manuell exponering. Det kan förvisso vara bra att öva på men fokuseringen blev nog inte helt lyckad.

Men du ska helt klart ha en eloge för att du kämpar med manuella inställningar. Fortsätt öva så sätter du snart en knivskarp bild.

[lenniiis]
2013-11-27 17:17
#6

Det ska jag tänka på i framtiden! :) Vad menar du med att fokuseringen inte blev helt lyckad? Skärpan? Eller vart rosen är i bilden? :o Ja, jag hoppas det i alla fall! :)

Annons:
MagArne
2013-11-27 21:59
#7

#6 Skärpan. Tycker rosen ser lite suddig ut.

Det kan även bero på det extremt korta skärpedjupet som uppstår när man tar närbilder. Med bländare f/5, 26mm brännvidd och 28cm avstånd får du ett skärpedjup på 2,12cm vilket inte är speciellt mycket. Hade du använt bländare f/9 istället hade du fått ett skärpedjup på 3,8cm. Dessutom är objektivet skarpare runt bländare f/8 än när man kör på objektivets minsta respektive största bländare.

Så tar man extrema närbilder får man räkna med att använda riktigt små bländare. Det kräver dock mer ljus vilket medför längre slutartider eller högre ISO.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

JNN
2013-11-28 07:10
#8

#4 - Nej det behöver inte vara dåligt med att placera ett motiv centralt i en bild, det är lite olika från fall till fall. Men det är nog vanligast att man väljer att placera motivet lite åt sidan för att göra bilden intressant.

Tredjedelsregeln är en av bildskapandets regler som gäller både inom foto och t ex målning. Sök gärna på det och bildkomposition så förstår du kanske mer hur jag menar. Men regler är i bland till för brytas och i bland placerar man motivet i mitten.

Om du tittar på ett porträtt av någon, eller ser en intervju på tv så  är sällan personen mitt i bild, utan man brukar placera den lite åt sidan, med ansiktet lite riktat mot den sidan som det finns mer luft i.

Men som sagt, inga regler utan undantag!🙂

søs
2013-11-29 13:53
#9

Synes baggrunden blev lidt for roddet..men smuk rose må man sige .

Lovisa_123
2013-11-29 20:58
#10

Får jag fråga er över en liten fråga - Hur kan ni se exakt i vilka inställningar fotot är taget med?! Har ni laddat ner nånting eller vad?

För övrigt, fina bilder, men som några andra sa så kunde fokusen varit bättre ;)

MagArne
2013-11-29 23:28
#11

Vi får ut informationen ur bildens EXIF-Data
Kameran sparar information om alla kamerainställningar i bilden. På så vis får vi en hint om varför bilden ser ut som den gör.

Lovisa_123
2013-11-30 16:45
#12

#11

ja men hur ser man det då? vart trycker man? :)

søs
2013-11-30 22:15
#13

Åben dit billede højre klik på din mus og der kommer et vindue der skal du trykke på indstillinger så kommer der oplysninger om dit billede..

Annons:
Upp till toppen
Annons: