Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1608 ggr
JazzBass
11/22/13, 10:09 AM

Utmaningen - Omgång 46

På begäran är temat för den här omgången SVARTVITT/MONO I GAMMALT STUK. Som vanligt är det tillåtet att tolka temat fritt, men med mono avses en färgtoning av bilden, t.ex. sepia eller s.k. cyanotropi-toning. En tonad färgbild är inte mono, men en tonad svartvit bild är det.

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder (en skild kommentar för varje bild), och delar ut 10p totalt till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast måndagen den 2.12, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppnåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
11/23/13, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hipster Slayer

(Alltså namnet på bandet - väldigt ironiskt med tanke på musiken. Skämtar Grymt bra pop för övrigt!)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
11/24/13, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nervositet

Paltn
11/24/13, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Soffpotät

// Paltfan

JazzBass
12/2/13, 6:55 AM
#4

Sista dagen att lägga in bilder. Får vi några fler innan tiden går ut?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[malkins]
12/2/13, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Old photo

Martin
12/2/13, 7:37 PM
#6

Skall se om jag kan knåpa ihåg något ikväll, tveksamt. :o/

mvh Martin

Annons:
JazzBass
12/3/13, 8:11 AM
#7

Blev bara fyra bidrag men vi kör igång kommenteringen i alla fall. 6p delas ut.

Mina kommentarer:

JazzBass: Min bild

hydman: Inte en jätteintressant men ändå talande bild om förberedelserna inför ett gig med ett stort band. Allmänt strul, folk som irrar omkring eller rotar efter saker, och nån som tittar nervöst på och undrar "när ska vi komma igång?". Tekniskt inget att klaga på, men lite synd att mikrofonstativet och personen med ryggen vänd mot kameran krockar med varandra bildligt sett. Hade varit bättre med dem separerade, men såna här bilder ska ju inte regisseras så det är sånt man får ta och göra avvägningar vad som är viktigast, och här är det allt som händer omkring och uttrycket på den sittande instrumentalisten som är det viktigaste. 2p

Paltn: Fint komponerad ögonblicksbild med härligt uttryck! Stör mig dock på bildbearbetningen. Det ser ut som du boostat clarityn väldigt mycket, vilket ger onaturligt hög lokal kontrast som inte är snyggt i mitt tycke. Personligen tror jag bilden skulle bli mycket bättre med en mildare bearbetning. Skulle ha varit solklar vinnare för mig i så fall. 2p

malkins: Snyggt stilleben med bra skärpa och fin toning. Inget att anmärka på här tycker jag. 2p

Lite trist kanske men jag hade riktigt svårt att rangordna bilderna den här gången så det fick bli samma poäng till alla…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
12/3/13, 7:31 PM
#8

Tråkigt att det inte blev fler deltagande på ett så pass brett tema. =(

Men här kommer mina tankar och poäng iaf:

Jazzbass: Fin konsertbild tycker jag, tyvärr känns det inte mer än så. Men bruset och svartvita redigeringen bidrar ändå till ett lyckat bidrag till temat. 2p

Hydman: Gillar denna då den verkligen lever upp till dess satta titel. Mannen i fokus ser verkligen nervös ut. Redigeringen och det dova ljuset i bilden ger också rätt känsla för temat "i gammalt stuk" 3p

Paltn: Min bild (tagit åt mig av din kritik jazz, ska sätta mig ner och pilla lite och slänga in den igen efter avslutad tävling, tror du kan ha rätt!)

Malkins: Den här tycker jag är mycket snyggt genomförd, knivskarp och snyggt upplagda stilleben som agerar skitbra tillsammans…men, om jag ser till omgångens tema så känns bilden inte "i gammalt stuk" utan snarare att den känns animerad. Tror det är bakgrunden som gör det, att den ser liksom utskuren ut, påminner mig mycket om hur bilder kan se ut i "point and click"-problemlösarspel.
Detta fäller bilden en aning tyvärr, men i övrigt snyggt fotat! 1p

// Paltfan

[malkins]
12/3/13, 9:26 PM
#9

Mina poäng fördelning blir enligt följande:

JazzBass: Jag gillar färgerna och oldfashionstuket på själva bilden. Men jag tycker inte att motivet känns "i gammalt stuk", instrumenten ser för nya ut. 1 p

Hydman: Den här bilden tycker jag passar utmärkt på temat både motivmässigt och med rätt "färgtoner". Den ser ut att vara från 60-70 talet och jag tycker att dekalerna förstärker det intrycket. Bilden sätter fart på fantasin, man undrar vad den bekymrade mannen tänker på. Lite minus för att mannen i förgrunden tar så stor plats. 3 p

Paltn: Grabben är fint fångad, men skarven i tapeten och den sneda linjen (ryggstödet på soffan) i bakgrunden stör mig lite. Sedan är det ngt med färgtonen kontrasten som inte riktigt faller mig i smaken men jag har svårt att sätta ord på det. 2 p

Malkins = Min bild. Ja redigering är inte min starka sida, det här ett av mina första försök att försöka få en bild att se gammal ut, försökte smutsa till det med korn och gaussisk oskärpa men jag kanske inte tog till tillräckligt? Vet inte riktigt vad jag skulle gjort åt bakgrunden för att det inte skulle bli den känsla Paltn beskriver.

hydman
12/4/13, 9:58 AM
#10

JazzBass: Tycker det är en bra bild som förmedlar stämning. Är ju svag för konsertsegmentet…. :-) Gillar mycket att sångaren är ensam i 'fokus' och att övriga inte är det. Tycker det skänker mycket till bilden och har en bra koppling till det musikaliska. Bra ton och brus gör det hela levande. 2 p

Paltn: Jo härligt ögonblick och bra utstrålning från grabben. Är nog benägen att hålla med jazzbas lite ang red, men det är mer en aning eller en känsla. inget akut. sedan dras även mina ögon mycket till det där ryggstödet. 2 p

malkins: Bra arbete. Har svårt att inte imponeras av dem som tar sig tid att arrangera och arbeta igenom temat och som fullföljer med bra hantering av teknik och redigering.  2p

JazzBass
12/4/13, 12:44 PM
#11

Så har alla kommenterat, gick snabbt den här gången. 🙂 Klar vinnare denna gång blev hydman, gratulerar! 🥳

JazzBass - 5
hydman - 8
Paltn - 6
malkins - 5

Lite om min bild och tolkningen av temat: Såg det som att det var bearbetningen som skulle vara i gammalt stuk, så jag lade på vinjettering, brus och en sepiatoning. Trodde fler skulle kommentera fokusen i bilden, då det med ett vanligt fastmonterat objektiv är omöjligt att få till bilder med sånt här fokusplan. Skaffade för några veckor sedan ett mellanformatsobjektiv (Mamiya 645 80/2,8), som jag använder för freelensing, vilket är tekniken jag använt här. Jag höll alltså objektivet löst framför kameran och justerade fokus och vinkeln på skärpeplanet genom att flytta runt objektivet fram och tillbaka och tilta det tills jag fick önskat resultat. Stod ca 6-8 meter från scenen när jag tog den här bilden. Det är en kul teknik, nästa steg är väl att göra nån sorts adapter så jag får objektivet fixerat i den position jag vill, för att kunna använda det som ett riktigt tilt-shift objektiv också på små bländare.

Finns det förslag på tema för nästa omgång?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
12/4/13, 1:42 PM
#12

hej o tack. det var min första vinst. kul!

Med tanke på Advent, så skulle man kunna tänka sig Ankomst.

JazzBass
12/4/13, 8:08 PM
#13

Du tror inte det är lite för abstrakt/svårt tema? Jag är lite tveksam…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Paltn
12/4/13, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Efter kritiken (som jag självklart tar emot med öppna armar!) så lägger jag in samma bild fast avsevärt mycke mjukare redigerad.
Kan inte annat än hålla med om att clarityn på bidraget var en aning överdriven. =)

Denna varianten är nästan orörd i jämförelse med första

// Paltfan

Paltn
12/4/13, 8:49 PM
#15

Vad gäller nästa tema så tycker jag antingen ett mer avancerat tema med bredare tidsram så folk hinner med att ta tid på sig. Eller ett brett, relativt fritt och enkelt tema så många fler enkelt kan bidra.

Känns som utmaningen behöver en kick i arslet vad gäller deltagande =)

Mitt tips på tema är "julstämning" och att det får lite mer tid än en vecka på sig.

// Paltfan

JazzBass
12/5/13, 7:13 AM
#16

#14 - Mycket bättre! 👍

#15 - Julstämning är en bra idé, vi kör på det! Är man snabb hinner man kanske göra julkort också av sin bild. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[malkins]
12/5/13, 2:44 PM
#17

Roligt tema! 👍

Martin
12/5/13, 10:23 PM
#18

Jag hade två kalasmotiv till denna tävlingen men för dåligt väder och för mycket jobb gjorde att jag fick avstå. Jultema som nästa låter roligt!

Hade tänkt rösta även om jag inte deltog, men hann inte det heller - här var ni snabba! :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: