Annons:
Etikettövrigt
Läst 2133 ggr
emmaerlandssoon
11/20/13, 8:48 PM

Extern blixt skillnad?

Hej! Har funderat ett tag på att köpa en externblixt till min Nikon men dem kostar ju några hundra så tänkte fråga er om ni tycker det är värt? När behövs den användas och ingen som har en skillnadsbild med extern blixt / kamerablixten som sitter på?

Kanske har ni någon blixt ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Annons:
xla
11/20/13, 8:58 PM
#1

Det är väl värt hela tiden när man vill använda blixt. Den kan riktas för behagligare ljus, den kan monteras i softboxar, mot paraplyer o.s.v, den kan hållas i handen, ligga på marken, sitta på stativ. Så ja du har väldigt mycket mer möjligheter att exprimentera med ljuskällor om du har en extern blixt. Fördelen med nikon är väl att dom med kamerans egna blixt kan tända andra blixtar eller har jag fel där?

MagArne
11/20/13, 9:24 PM
#2

Jag har både SB-400 och SB-910 och redan den lilla SB-400 ger ett klart lyft.

Sen är ju frågan lite vad du tänker fotografera med din blixt samt vilken kamera du har? De lite mer avancerade kamerahusen från Nikon kan ju även trådlöst styra SB-700 och SB-910 och det är ju klart häftigt att snabbt kunna placera ut blixten och bränna av kanonbilder.

Jag lägger min röst på en Nikon SB-700. Jag tycker helt klart att blixt är användbart om den används på rätt sätt.

JazzBass
11/21/13, 8:24 AM
#3

Det finns ett antal väsentliga orsaker till att en extern blixt är bättre:

  1. Man kan rikta blixten så att den inte skjuter rakt fram utan studsar via väggarna vilket ger mycket mjukare och finare ljus (kallas indirekt blixt när blixtens ljus studsar via andra ytor innan ljuset träffar motivet).

  2. Blixthuvudet är alltid längre från objektivet än den interna, vilket minskar risken för röda ögon även om man har blixten riktad framåt.

  3. Man kan hålla blixten en bit från kameran via kabel, fjärrstyra den via interna blixten eller t.ex. ett radiotriggerset, och placera dem i softboxar/paraplyn. Detta ger oändliga möjligheter att påverka ljuset i bilden, och gör det möjlig att ha en hemmastudio utan att använda dyra studioblixtar (även om de har sina fördelar förstås)

  4. Effekten i en bra extern blixt är mycket större än i den inbyggda, vilket gör att det är lättare att använda den också tillsammans med små bländare och inne i softboxar.

Själv har jag en Nikon SB-600 och jag använder den mest för studioljussättning, placerad i min 60x60cm softbox från kaffebrus. Funkar bra. På bilden nedan har jag också använt en silverfärgad reflexskärm till vänster för att lätta upp skuggsidan.

Länk till bilden: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/10840272626/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ssofia
11/21/13, 9:12 PM
#4

Jag är galet förtjust i naturligt ljus, men inomhus under vinterhalvåret är det lite knepigt. Jag fick precis hem min Nikon sb 700 och tokgillar den redan. Trådlöst på ett stativ som den är, med omnibounce eller med paraply brukar jag köra.

Bytte system från Olympus till Nikon i februari och hade då också en extern blixt som går att köra trådlöst. Saknade det så pass att jag investerade i en till mitt nya system med!😍

De kan användas till det mesta faktiskt och jag tycker inte det går att jämföra med den inbyggda blixten för den är så "klen" att det vore orättvist 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

KristofferB
3/7/14, 10:51 AM
#5

Nu har ju den här tråden någon månad gammal. Men jag vill ändå nämna att det finns billiga alternativ för att prova på att fota med indirekt blixtljus och uppleva skillnaden. Det finns tillbehör att köpa till din inbyggda blixten som gör att man kan studsa upp ljuset i ett tak eller in i en vägg. 
Jag har med gott resultat provat en som heter LUZI och som går att köpa på kaffebrus.nu eller www.luzi.se där det även finns det även mer info om den.

Inkanyezi
3/7/14, 11:03 AM
#6

#5 Och om man vill ha samma men billigare, kan man klistra fast aluminiumfolie på en kartongbit, som man i sin tur klistrar på en klädnypa och fäster i namnskylten frampå kameran. Nackdelen med metoden är att den inbyggda blixten är så himla svag att man måste höja ISO rätt mycket för att få hygglig exponering, men det finns nog inget billigare sätt att fixa mjukt ljus med den inbyggda blixten.

http://migrated.ifokus.se/uploads/7ec/7ecba0061a4e44c2624388ed9daf160f/ljusskopa-20.jpg

Annons:
KristofferB
3/7/14, 1:47 PM
#7

Sådär kan man göra också. Till en början höll jag också bara min blanka stålplånbok framför blixten. Det funkar även med ett vitt papper eller kreditkort. Nackdelarna med att bara hålla något löst i ena handen är ju att det blir bökigt när man skall zooma eller ändra inställningar.

Men din variant löser ju det, men med en ganska stor nackdel. Och det är ju att man inte kan vinkla och vrida den för styra vart ljuset studsar. T.ex om man vill ta att kort i liggande läge men ha lite mer ljus från vänster så är det väldigt bra att kunna vrida den reflekterande ytan för att styra ljuset in i en vägg där. 

Och som du är inne på, om man bara monterar en sådan här lösning och sen fotar som vanligt så blir bilderna underexponerade. Men det man måste göra också är att höja exponeringskompensationen på blixten. Sen får man även höja ISO som du säger. Då går det att få till väldigt bra exponerade bilder, beroende på rummets beskaffenheter naturligtvis.  Man får testa lite. 
Men det är häftigt att det kan bli så stor skillnad med så enkla medel. Och nu när tillverkarna har satt dit en blixt så det är ju synd att inte använda den. :)

Inkanyezi
3/7/14, 2:23 PM
#8

Jag har en känsla av att skaftet på Luzi tål begränsat med böjningar, men det är klart intressant attt man kan vinkla den så att ljuset studsar åt sidan, så att det kan ge ett fint ljus för porträtt och också fungera för vertikalt orienterade bilder. Helt klart finns potential att utveckla idén med en lite mer komplicerad variant som kan vinklas åt olika håll och som inte slits ut.

Själv fick jag idén från Lightscoop, som tydligen finns i en sådan modell numera.

bgtommyalm
3/7/14, 3:39 PM
#9

Här hittar du blixtar till rätt pris. Nackdelen är väntetiden efter beställning.

http://www.linkdelight.com/Camera-Flashes.html

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: