Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 998 ggr
skogstossan
11/20/13, 12:41 PM

Tejpa ihop ditt eget macroobjektiv

Tänkte dela med mig av en intressant länk som jag hittade i mitt Facebookflöde. http://www.demilked.com/macro-snowflakes-diy-camera-alexey-kljatov/

Med lite tejp och annat smått och gott man kan hitta i sin egen verktygslåda gör den här snubben ett macroobjektiv för att fota snöflingor. Hur han bär sig åt kan man läsa om här: http://chaoticmind75.blogspot.ru/2013/08/my-technique-for-snowflakes-shooting.html

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Jessicahagstrom94
11/20/13, 12:55 PM
#1

Intressant, synd att det står på engelska för jag orkade inte läsa pga det🤦‍♂️

Inkanyezi
11/20/13, 1:24 PM
#2

Gaffa is da shit!

Det finns många sätt, och vi har haft trådar om det här på forumet. Jag lade upp en vars titel börjar med "Maskrosboll". I den tråden finns en hel del tips om hur man kan göra.
http://foto.ifokus.se/discussions/4d714bdab9cb46221d05f956-maskrosboll-narbild-med-kompaktkamera

Det som är knepigt med kompaktkameror är att många av dem inte tål att man petar på objektivet när det är framdraget, så att man måste välja en lösning där man inte kommer åt objektivet när man monterar sin lins. Jag har turligt nog en kompakt som inte är känslig för det, så min senaste närbildslins, tagen från en minikikare, sätter jag direkt på objektivet när det har kommit fram. Den lösningen visar jag i inlägget: http://foto.ifokus.se/articles/4d714502b9cb46222105a708-narbild-med-kompaktkamera#1

Med lite händighet kan man ofta komma runt problem, och det går att ta väldigt bra närbilder med enkla kompaktkameror om man bara hittar på ett sätt att rigga en lins så att man kan komma nära också när man zoomar in till telebrännvidden.

JNN
11/20/13, 1:37 PM
#3

Såg lite pyssligt ut, men det var otroligt läckra bilder!🙂

skogstossan
11/20/13, 1:41 PM
#4

Ja, Gaffa- och silvertejp är nog det enda ett hushåll behöver egentligen.;) 

Jag är inte helt säker på att jag skulle våga greja med Gaffatejp och sånt på den kameran jag har. Jag vågar inte ens ta bort objektivet på min kamera då jag är så himla klumpig. Man vet aldrig om det hamnar en massa mjöl och annat smuts i sensorn om jag börjar pilla. 

Men om jag någon gång känner att jag behöver fota macrobilder så ska minsann våga. Till dess samlar jag på mig en massa länkar om hur man kan gå till väga.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
11/20/13, 1:57 PM
#5

#4 Det är nog klokt att hålla mjöl- och sockerhantering skilt från att plocka med objektiv och riskera att sensorn får bakningsråvaror på sig. En av fördelarna med kompakter är just att man inte kan utsätta sensorn för omvärldens kringflygande jox.

Den bästa lösningen för extrema närbilder med en systemkamera är nog att skaffa ett riktigt makroobjektiv, och det kan vara bra till översiktliga bilder också, om man bara har tillräckligt utrymme för att backa undan. Ett mycket flexibelt sådant, som kan sitta på mer eller mindre för jämnan är Tamron 60 mm f/2,0 men också Sigma gör ett 50 mm f/2,8 som är mycket bra och har lite större bildvinkel. Bländare 2,8 ger lite större skärpedjup än 1,8 som du har.

60 mm är en bra bildvinkel för att få naturligt perspektiv, bara lite smalare än 50 mm, så att man måste backa lite. Om man behöver en meter med 50 mm för att få in det man vill ha i bilden, så behövs 1,2 meter med 60 mm. Avståndet ökar med samma faktor som brännviddernas förhållande, så man behöver 20 % längre avstånd för samma utsnitt.

skogstossan
11/20/13, 2:09 PM
#6

Inkanyezi: Jag grejar för tillfället med budgeten till det tårtföretag jag snart ska starta och jag kanske skulle ge lite plats åt ett macroobjektiv? Det är ibland lite irriterande när jag inte kommer tillräckligt nära med det objektiv jag använder nu. 

Är det autofokus på dom här objektiven? Det står inget info om det på hemsidan. Men jag har för mig att någon sa att det inte var det?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
11/20/13, 9:20 PM
#7

De är AF-objektiv, men en egenskap hos makro med AF kan vara irriterande om man inte är medveten om det innan köp. AF fungerar dåligt eller inte alls när man är nära objektivets närgräns. Det gäller alla makroobjektiv, även om de som innerfokuserar är bättre i det här avseendet.

Att AF inte funkar så bra nära avbildningsskala 1:1 hänger ihop med optiska lagar och går inte att göra något åt. Därför brukar man vid näravståndet ställa manuellt och låsa fokus och i stället flytta kameran fram och tillbaka för att hitta skärpan.

JazzBass
11/21/13, 8:11 AM
#8

#7 - Jag har inte haft några större problem med autofokusen nära närgränsen med de makroobjektiv jag haft/har, ett Sigma EX 105/2,8 DG och nu Nikon AF-S 60/2,8. Det enda är att det är så kritiskt var man lägger skärpan så man kan helt glömma att fokusera först och komponera om sedan. Fokuspunkterna ligger sällan exakt där man vill ha dem. Manuell fokus brukar dock funka riktigt bra på makroobjektiv och det ger bäst resultat så länge man är noggrann med var man lägger skärpan. Skärpedjupet är ju minimalt vid närgränsen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlundegard
11/21/13, 8:44 AM
#9

Kanske man skulle testa! Jag har testat att bara hålla objektivet framför kameran tidigare men inte fått riktigt skarpa bilder då. Frågan är: vågar man sätta silvertejp på sin kamera och sina objektiv? :o

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

JazzBass
11/21/13, 8:48 AM
#10

#9 - Bra silvertejp ska inte lämna några värre märken eller klibbighet efter sig, men billig tejp gör det. Annars så kan det kanske funka med en lite större mängd målartejp istället. Det lämnar minst märken efter sig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
11/21/13, 9:08 AM
#11

Jag skulle nog hellre satsa på målartejp som Jazzbass föreslår, den brukar släppa utan problem. Den ser ut som frystejp ungefär, men brukar oftast vara blå.

Inkanyezi
11/21/13, 9:35 AM
#12

Tekniken som Alexey Kljatov använder är enkel att tillämpa med en systemkamera om man har ett ljusstarkt objektiv utöver standardzoomen. Det finns särskilda kopplingsringar att sätta ihop objektiven med, så att man kan fästa ett objektiv öga mot öga mot ett annat. Man kan få större förstoringsgrad genom att använda en telezoom på kameran.

Kopplingsringen är en ring med en hangänga åt vardera hållet. Den väljer man så att den har samma filtergänga som objektivet som ska kopplas på ena sidan och det andra objektivets filtergänga på den andra. Om man har en zoom med 52 mm filtergänga och en 50 mm f/1,8 med 49 mm filtergänga, väljer man en ring 49/52 mm. Om man inte får tag på en ring met rätt gänga, finns också anpassningsringar mellan olika gängor, så att man använder den rätta gängan på ena sidan och anpassar den mot det andra objektivet med anpassningsring (stepring). Om man ska använda en stepring får man se till att den har rätt sorts gänga på respektive sida. Man får hålla tungan rätt i mun när man beställer, så det inte blir fel.

Det finns ett par hakar när man vill göra det på en systemkamera.

Alla zoomobjektiv tål inte att man hänger någonting tungt i filtergängan, längst ut på objektivet. Det kan få objektivet att gå trögt, hänga sig, och i värsta fall kan det skada objektivet. Många normal- och telezoomar snurrar också när de fokuserar, vilket gör det olämpligt att koppla på ett omvänt objektiv frampå. AF-objektivet är inte anpassat för den extra tyngden av ett ljusstarkt normalobjektiv framtill.

Det första man ska kolla innan man skaffar en omvändningsring är alltså att framänden på zoomen inte rör sig när kameran fokuserar. När man känner på den allra främsta biten, ska den kännas stadig. Det är bara innerfokuserade objektiv som är lämpliga för att montera ett omvänt objektiv med kopplingsring i filtergängan.

Egenskapen att inte snurra på framänden är nödvändig också när man vill använda tonade filter, eftersom de ska sitta rätt orienterade och inte vrida sig när man ställer skärpan.

Objektivet som monteras framtill måste ha stor öppning för att det här ska fungera bra, annars kommer det att skära av delar av bilden, vinjettera. Hur mycket det vinjetterar beror på bildvinkeln på objektivet som sitter på kameran och hur stort avstånd det kopplade objektivet hamnar från ingångspupillen på det som är monterat på kameran.

Det omvända objektivet fungerar precis som en närbildslins, men ett 50 mm objektiv har +20 dioptriers brytningskraft, så att man får större skala än med någon av närbildslinserna som finns att köpa. Skärpa får man knappt 4 cm från bakänden på det kopplade objektivet. Skärpedjupet blir inte mer än någon hundradels millimeter, men det räcker för snöflingor.

Upp till toppen
Annons: