Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1125 ggr
JazzBass
2013-11-19 08:25

Sluta med utmaningarna, eller?

Hej,

Kommenteringen vid den senaste omgången i Utmaningen (nummer 45) går minst sagt trögt, och det har ofta varit ett problem att få alla att kommentera. Min iver att hålla i den här följetongen har vacklat en tid, och det blir inte bättre när kommenteringen går så trögt som nu. Förut har åtminstone nån vaknat när man puffat upp tråden igen, men nu händer inget. Nada. Noll. Synd. 😕

Så jag tror att det är bäst att ta en paus i utmaningarna nu, om ingen annan känner sig manad att ta över värdskapet för dem. Vad tycker ni?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Inkanyezi
2013-11-19 08:37
#1

Jag tror att en del av problemet ligger i den nya layout som placerar allt nålat långt ner, så att man inte ser det. Men de som har deltagit får ju alltid en påminnelse i rutan till höger, så efter att någon har lagt upp en bild kommer tråden alltid att aktualiseras varje gång det händer något i den.

Jag har faktiskt funderat i motsatt riktning, att starta fler utmaningar, lite grann som förut när det fanns en "ny" utmaning. Jag tror att  man kan hålla ett par sådana rullande, förutsatt att de inte alltför uppenbart krockar med varandra och inte avses konkurrera eller ifrågasätta den andra utmaningen. Att ha olika typer av tema, som att i den traditionella utmaningen ha ett tema för motivet, medan den andra kan ha tema för sättet att hantera mediet.

Det som har hållit mig tillbaka från att köra det racet är närmast att jag inte ville ta över den tidigare "nya" utmaningen, och dessutom den starka reaktionen från en av de tidigare deltagarna mot att anta en teknisk utmaning. Men jag tror att det finns en hel del att lära i att försöka skapa bilder med någon slags avsikt, och jag tror att det kan gå. Däremot funkar det inte bra med en layout där de nålade ämnena hamnar långt ner i listan, så att de inte syns om man inte rullar ner.

Kanske det är lättare att hålla liv i en tråd genom att puffa den. Man kan exempelvis svara på alla inlägg som görs. Det förlänger visserligen tråden en del, men den kommer då alltid att hamna högt i ämneslistan.

JazzBass
2013-11-19 09:41
#2

Ja, jag tycker också det är problematiskt med de nålade trådarna längst ner. Men i det här fallet har jag puffat upp tråden 4ggr (tog bort den första puffen efter en stund) vilket alla borde ha fått påminnelse om i högra spalten bland de uppdaterade inläggen.

Tror också det skulle vara kul med lite andra utmaningar här, så länge de som du säger inte konkurrerar med varandra. Det skulle inte heller nödvändigtvis behöva vara några utmaningar med tävlingsmoment, utan bara tematrådar. Nån kunde vara motivinriktad och en annan teknikinriktad, där deltagarna lär sig hantera kameran (eller kringutrustningen bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
2013-11-19 09:46
#3

Jag tycker det är roligt med utmaningar för det får mig att åtminstone försöka hitta motivationen att ta upp kameran under denna värdelösa årstid.

Med andra ord så vill jag inte att ni slutar med utmaningar för oss som vill vara med :)

Inkanyezi
2013-11-19 09:48
#4

Kruxet med att nålade trådar hamnar i botten är ju att en puff också hamnar där nere, så att den inte kommer upp högst i ämneslistan. Det blir i stort sett bara de som letar där nere eller redan har postat i tråden som kommer att se den.

Lösningen med att puffa funkar bara om man inte nålar.

Jag tror att man ska inbjuda alla att rösta om man vill ha omröstning, inte bara deltagarna,, och att man ändrar i ämnesraden samtidigt som man puffar när röstningen inleds.

JNN
2013-11-19 09:50
#5

Tematrådar tror jag kunde vara nåt. Och det behöver ju inte vara så korta intervaller, man kan ju ha ett tema per månad om det får folk att vilja vara med. Man kan ju ha ett per vecka också, men då tror jag att folk inte hinner och orkar hålla på. Att intresset svalnar av om det blir för intensivt. Att bara fota för att få en bild så fort som möjligt funkar inget vidare för min del, utan det behövs lite lugn och ro och inspiration…

Personligen så har jag ibland tänkt haka på men av olika anledningar inte alltid haft tid eller kommit på motiv. Har man en månad på sig så är det kanske lättare för många. Sen är det i och för sig kul att skriva omdömen till deltagarna i nuvarande utmaningen, men det är också en sak som tar mycket tid om man vill vara noggrann med det.

Angående spalten uppe till höger så kollar jag ytterst sällan på den, tycker att det känns ointressant. Oftast kollar jag till vänster och ser om det tillkommit nåt nytt..🙂

tlundegard
2013-11-19 10:35
#6

Jag har glömt bort utmaningen, sorry! Kommenterar så fort jag får möjlighet (knappt med tid nu). Man lägger inte märke till utmaningen när den ligger där nere :/

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
JazzBass
2013-11-19 11:39
#7

Lite intressant hur vi använder forumet på olika vis. Själv ser jag alltid först på på rutan med uppdaterade inlägg i de trådar jag deltagit, och kollar igenom dem först. Är jag inte intresserad att följa med nån tråd längre så avkryssar jag den (görs i samma ruta). På det viset har jag alltid full koll på alla trådar jag deltagit i som jag vill ha koll på. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
2013-11-19 20:27
#8

Skall man köra utmaningen så tror jag man skall beakta de tider som gäller från uppstarten. Det är möjligen en dålig ursäkt, men anledningen till att jag missat kommentera är att jag faktiskt glömt av det och inte varit inloggad ett par dar. Flyttar man fram datumen för postning/kommentering ökar risken för bommar. Iaf för mig. 

Bättre då att hålla sig till uppsatta tider och de som missar att posta får invänta nästa utmaning. Det är möjligen ingen katastrof om man missar en.

Paltn
2013-11-19 22:11
#9

sluta inte med utmaningar, de är kul och inspirerande.
Uteslutande ur tävlingen pga missade deadlines är tråkigt men troligen nått man får acceptera om man inte hinner?

Men tror aktiviteten lackar lite generellt här nu, för även kritiktrådar gapar ofta tomma eller mer eller mindre tomma.

// Paltfan

JNN
2013-11-20 07:11
#10

Nu menade inte jag att man skulle sluta med nuvarande utmaning (om nu inte Jazzbass tröttnat helt och ingen annan vill ta över vill säga), utan jag menar bara om man startar en ny utmaning eller kalla det vad som helst, så kan den ju ha en annan utformning. Då kanske det passar fler deltagare.

Har hur många gånger som helst fått avstå utmaningarna pga olika orsaker, det kan vara allt från tidsbrist eller brist på idéer och även vädret i vissa fall. Och det har jag accepterat utan att klaga, det är trist när det händer, men jag är fullständigt medveten om att det blir bara så i bland.

Sen tycker inte jag att det är hela världen om man kan vara flexibel vid nåt enstaka tillfälle, är det extremt lågt deltagande någon gång tycker inte jag att det är något problem med at flytta fram deadline. Inte för att det hjälpte mig den senaste gången, men det har sina orsaker. Men är det t ex 2-3 deltagare blir det ju inte lika kul tycker jag. Men det är bara jag det…

Upp till toppen
Annons: