Annons:
Etikettövrigt
Läst 946 ggr
magganhm
11/16/13, 4:35 PM

Lägga ut bilder.

Jag har en blogg som jag brukar lägga ut mina bilder på för att visa upp dem, men då undrar jag om det är okej att lägga ut bilder på andra personer och djur som inte är ens egna? vill ju vara säker på vad som är okej innan jag lägger ut bilder på andra.

Annons:
Inkanyezi
11/16/13, 5:00 PM
#1

Så länge det inte rör sig om kommersiell verksamhet, dvs att man använder bilder av människor som går att känna igen i reklam, så är det fritt att lägga upp bilder utan att be den avbildade om lov. Men man får inte lägga upp beställda porträttbilder, alltså bilder som man har tagit på uppdrag, utan tillstånd av den avbildade och beställaren.

Djur får du lägga upp utan någon som helst urskillnad. Andras djur är alltså på intet vis fredade, och sådana bilder kan också användas kommersiellt.

Det som inte är tillåtet är att förtala, dvs att framställa någon person som klandervärd, och det får man inte heller göra i from av bilder.

Så som regel får du alltid lägga upp dina egna bilder, också med personer som går att känna igen. Om du har tagit några porträttbilder på uppdrag av någon, så behöver du tilstånd ifrån den personen för att få lägga upp dem. Och du får alltid lägga upp vilka bilder som helst på djur.

magganhm
11/16/13, 5:07 PM
#2

#1 okej tack! :)

[sstorm]
11/16/13, 5:10 PM
#3

Vart finns detta att läsa om? Tänker på om man vill hänvisa till källa

Inkanyezi
11/16/13, 5:31 PM
#4

Det är flera lagar som är tillämpliga, Upphovsrättslagen, lagen om namn och bild i reklam, datalagen, datalagringsdirektivet, personuppgiftslagen, och så finns en ganska ny lag mot att fotografera folk på platser där de förväntas få vara ifred, lag mot kränkande fotografering.

Men det finns faktiskt ingen lag som säger vad som är tillåtet, lagarna bestämmer bara inskränkningar i rätten att publicera bilder. I princip är allt tillåtet som inte är förbjudet. Man får så klart använda sunt förnuft också. Det kanske inte är i lag förbjudet att lägga upp bilder på folk, men det kan ofta vara olämpligt av ett eller annat skäl. Man bör respektera den som inte vill ha sin bild uppagd på nätet, även om man har rätt att lägga upp den.

Ibland kommer frågor upp om andras djur, men det står helt klart att djur inte omfattas av någon av lagarna som inskränker fotografens rätt. En del djurägare har varit rent ut sagt oförskämda i sina anspråk på att hindra andra använda sina bilder. Så länge det inte handlar om bilder som är tagna på uppdrag, har djurägaren inte något att begära om hur bilden får användas.

Det är i första hand upphovsrättslagen som är tillämplig, där fotografen har alla rättigheter till bilden.

[PeterWem]
11/16/13, 8:13 PM
Schnauzertik
11/16/13, 8:29 PM
#6

Jag läste på ett annat fotoforum om en fotograf som beklagade sig över att pappan i en familj ställde sig i vägen för honom när han försökte fotografera ett av familjens barn (på allmän plats). Fotografen i fråga var riktigt förbannad och tyckte att pappan kränkte hans rätt att fotografera vad han ville, vad jag förstå ledde det också till en upphetsad dispyt mellan dem.

En del saknar totalt sunt förnuft och begrepp om hur man ska uppföra sig och det gäller tydligen också fotografer

Värd för Pensionärer

Annons:
papa-bear
11/17/13, 10:46 AM
#7

#6 jag kan förstå faderns reaktion, om det var med tanke på allt skumt som pågår med sådant som har med barn att göra. sedan så bör man som fotograf även tänka sig för om det verkligen är ok att bara knäppa fritt, oavsett vad lagar och regler säger. i det här fallet borde fotografen bett om lov, även om det var en offentlig plats, om barnet var det centrala i motivet.

Upp till toppen
Annons: