Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 967 ggr
skogstossan
2013-11-16 11:12

Anemoner och Johannesörtsbär i socker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här tårtan gjorde jag till en kompis igår. Jag blev väldigt nöjd med bilden faktiskt. Fick till känslan precis som jag ville ha det. Fler bilder finns här: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/11/tarta-med-anemoner-och-johannesortbar.html

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
JazzBass
2013-11-16 14:26
#1

Skitsnyggt som vanligt! 👍🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-11-16 15:07
#2

Tack ska du ha Jazzbass. Lite störigt är dock att tårtfatet ser ut att luta något, Jag kom på häromdagen att det varken är tårtfaten eller borden jag använder som lutar. Det är istället golvet som är alldeles skevt. Så tills jag öppnar upp mitt företag så kommer nog alla mina bilder att ha lite lutning. Om inte någon har ett förslag på hur jag kan lösa problemet?

bakministeriet.blogspot.com

bgtommyalm
2013-11-16 18:31
#3

Du är helt otroligt sanslös. Bakverk och bilder är i toppklass. Jag har nog bara sett en enda som utvecklas som du inom fotokonsten.
Vad gäller lutningen så sätt en enkel papperstuss under ena benet på stativet eller justera benutdraget på stativet. Det finns små enkla vattenpass att sätta på stativ eller kamera.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

bamse6311
2013-11-16 18:46
#4

Som alltid, helt fantastiskt skogstossan.

Bästa hälsningar,
Bertil

pellepiano
2013-11-16 21:33
#5

Supertjusigt.

JNN
2013-11-16 23:45
#6

Ja allt är ju redan sagt, så jag lyfter på hatten och ställer in mig i hyllningskören. . Supersnygg bild och även tårtan är kanonläcker!

Annons:
Paltn
2013-11-17 00:21
#7

SNYGGT!  Och färgvalen på tårtan och blommor etc tilltalar mig enormt!

Smakar dina tårtor lika bra som dom ser ut eller är det fortfarande övning av dekor? Och vad är detta för smak isf? 😛

// Paltfan

skogstossan
2013-11-17 09:31
#8

Oj, tack så mycket för alla fina kommentarer! 

bgtommyalm: Tackar så extra mycket för din kommentar. Jag har alltid sett mig själv som någon som har fått kämpa väldigt mycket mer än andra för att lära mig saker. Jag är också mycket trögstartad och dessutom ganska trögfattad. Ska jag lära mig något måste den som lär ut vara extremt tydlig och konkret annars förstår jag inte. Visst kämpade jag väldigt mycket i början men jag fick mycket konkret hjälp från folk här på Foto i fokus. Speciellt ifrån Inkanyezi. Jag är otroligt tacksam för det. 

Sedan skulle jag kanske kunna tänka mig att jag kanske har någon slags naturlig fallenhet. Då menar jag inte naturlig fallenhet för att begripa alla fototekniska begrepp för jag förstår verkligen ingenting när folk här på Foto i fokus pratar om dynamiskt omfång, brännvidder och ljusmätning. Men kanske har en naturlig fallenhet för det där som kallas för bildseende? Jag vet inte, men det är kanske därför folk säger att jag utvecklats snabbt? 

Var det gäller pappersbiten under stativet så ska jag prova det nästa gång. 

Paltn: Jo, detta är en tårta som inte smakar frigolit. Det är en tårta med saftiga och samtidigt luftiga chokladbottnar. Fylld med ett lager smörkräm som är smaksatt med den finaste mandelmassan man kan få tag på i Sverige. Denna fyllning är också spetsad med några matskedar rom. Sedan är det två lager körsbärssmörkräm med chokladkross. Spacklingen runt om tårtan är chokladganache som är gjord på grädde, rom och tonkabönor. Därefter har jag täckt tårtan med tunt kavlad sockerpasta. 

Jag älskar att använda alkohol i bakverk. Inte bara för att alkohol är gott. Det är också en bra smakbärare som plockar fram smakerna i bakverken och det ger karaktär i bakverken också.;) Dessutom ger alkoholen lite extra lång hållbarhet, vilket kanske kan behövas så mina tårtor måste kunna stå framme länge i rumstemperatur. Tårtorna ska ju stå framme länge som en del av dekorationen på festen. 

Så det är en ganska lyxig tårta faktiskt. Gjorda på noga utvalda ingredienser.

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: