Annons:
Etikettövrigt
Läst 850 ggr
[Madame Bogus]1
2013-11-15 23:57

Fråga hur man gör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag är en nybörjare när det gäller fotografier, bildhantering osv. 

Min fråga är: Hur gör man Gamla vintage spökfotos som bilden jag har visat i meddelandet? 

Tacksam för alla seriösa svar!

Annons:
JazzBass
2013-11-16 08:31
#1

Den här tror jag är gjord så att man haft två bildnegativ vid framkallningen av papperskopian, och lagt det ena negativet över det andra under delar av framkallningen. Men jag kan inte så mycket om den här sortens framkallning och idag är samma sak mycket enklare att göra digitalt.

Men det finns ett annat sätt att få det ungefär så här på ett och samma negativ, eller digital bild - Man använder en lång exponeringstid och den ena av personerna kommer med in på bildområdet vid halva tiden. Det tror jag dock inte går så bra i det här fallet, eftersom det är svårt att få folk att hållas tillräckligt stilla under några längre tider.

Lättast är att lägga kameran på stativ och ta två bilder, ena med bara ena modellen med, som ska vara ogenomskinlig, och den andra med den andra modellen med eller båda två (så kan man välja vilken av dem man tycker är bäst). I photoshop/gimp kopierar man in den andra bilden med "spökpersonen" som ett nytt lager ovanpå den andra, och sätter lagrets genomskinlighet till 50%. Man behöver också en lagermask, med vilken man markerar vad av lagret som ska synas och vad som inte ska göra det. Målar man med vitt blir det framträdande, målar man med svart försvinner det. Om personerna inte "krockar" med varandra på bilden behöver man inte vara så noga vid konturerna, eftersom bakgrunden är likadan båda bilderna i och med att man använt stativ.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: