Annons:
Etikettbildhantering
Läst 696 ggr
MagArne
2013-11-14 09:18

Vilken typ av förstoring till tavlor?

Tänkte jag skulle göra fyra förstoringar och rama in till tavlor i formatet 50x70cm. Men vad ska man satsa på för typ av papper?

Priserna varierar kraftigt hos framkallarna och troligtvis papperskvalitén också. Vad ska jag välja och kanske även var ifrån?

Jag har tidigare beställt 50x70 förstoringar av affischtyp på billigt tunnare papper som blev ganska okej men tänkte lyxa till det denna gång.

Annons:
Inkanyezi
2013-11-14 10:21
#1

Duk är ett alternativ om man vill ha det lyxigt, men det passar inte alla bilder.

MagArne
2013-11-14 11:22
#2

Jag vill ha det på papper då det ska in i en IKEA Ribba-ram med glas.

Tänkte om det är något specifik typ av papper man bör leta efter för att vara säker på att det är en finare typ än det sladdriga affischpappret som har en tendens att våga sig lite samt kanske inte ger lika bra färger och kontrast.

Nalle43
2013-11-14 11:38
#3

Som i de flesta andra fall gäller att "du får vad du betalar för".

Om du vill ha bilder med "bra" hållbarhet föreslår jag att du köper förstoringar med en gramvikt/kvm som är minst 250 gr och att du använder dej av glas inte plast. Dessutom är det viktigt att du följer monteringsanvisningar för ramen noga, annars får du de problem du beskrev i #2. Ett sätt att komma i från dessa problem är att montera bilderna på någon slags skiva. Det är det säkra sättet att använda för att de inte ska "våga/skrynkla" sej. Dessutom är det viktigt att inte dammtorka med våt trasa.

När du beställer förstoringar, se till att du använder ett lab som  har en fungerande kundtjänst.

Jag har använt många lab och när det gäller förstoringar är det Crimson som gäller för mej.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Upp till toppen
Annons: