Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 673 ggr
[AnnaRen]
2013-11-12 23:59

Kritik Medel & hur vet man när man kan ta betalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha kritik på denna! :)

Vad tycker ni om det här med att ta betalt, när ska man göra det ? Jag tycker att det är lite obehagligt så där, för jag tycker själv att mina bilder inte alls blir så bra som jag vill att de ska bli.. hur ska man tänka? :) All tips mottages!

Annons:
[AnnaRen]
2013-11-13 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och denna tack :)

xla
2013-11-13 06:11
#2

Betalt kan du ta när folk vill betala dig. Det handlar dock mer om att sälja in sig själv än att ta bra bilder.

[AnnaRen]
2013-11-13 16:51
#3

Okey, så alltså när folk vill betala så ska dom få betala..

då får jag köra på det! :) tack..

xla
2013-11-13 18:13
#4

Lättaste sättet att ta reda på när och vad folk är villiga att betala är ju att försöka sälja sina bilder/tjänster till någon som eftersöker det man säljer!

[AnnaRen]
2013-11-13 20:57
#5

Ja det är ju sant .. :)

men kritik på bilderna, någon??

JazzBass
2013-11-13 21:51
#6

Den andra bilden tycker jag är mycket bra. Bra komposition, bra kontakt med modellen, som också har ett trevligt leende på läpparna. Den vita sjalen ser lite utfrätt ut men det stör inte nämnvärt. Ljuset är hyfsat jämnt och bra utan för starka skuggor nånstans, i mitt tycke. Fint fotat!

Den första tycker jag tyvärr dock inte alls når upp till samma nivå. Det första som slår mig är att hon ser rätt oengagerad ut, och tittar bort istället för i kameran. Det kan funka bra, men här tycker jag inte det gör det. Dom som känner modellen kanske dock tycker annorlunda, vet inte. Ser man på det tekniska så har den lite för hård kontrast, vilket lett till att det saknas detaljteckning i håret. Se gärna över det i efterbearbetningen. Kompositionen funkar dock bra, liksom hudtonerna som kan vara svåra att få till. Ljuset är väldigt mjukt vilket är smickrande för modellen, men kanske faller lite för rakt mot ansiket? Lite skuggor är okej tycker jag så länge skuggkonturerna är oskarpa vilket de blir i mjukt ljus.

Har du förresten använt nån ljussättning/reflexskärm i de här bilderna eller är det enbart naturligt ljus?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[AnnaRen]
2013-11-13 22:37
#7

Åhh tack så mycket för kritiken, så alltså ska jag försöka bättra på min efterbehandling, inte göra så "drastiska" efterbehandligar vilket jag gjorde på första bilden.. Förstår vad du menar, kan hålla med dig på alla plan angående den första bilden..

Den andra bilden kan jag också förstå vad du menar, kanske överexponerade bilden något.. ska tänka på det till nästa gång..
Den andra bilder är tagen nyligt och den första bilden tog jag i början av sommaren.. så jag blir kanske bättre och bättre med andra ord? :)

Båda bilderna är taget i naturligt ljus, har inte använt mig av någon reflexskärm! :)

Bra eller dåligt?

MagArne
2013-11-14 07:56
#8

Sök på t.ex. "off camera flash" på Youtube så får du massor av guider hur du använder blixtar och reflexskärmar. Där ser du även hur resultatet kan bli vilket i många fall är bättre än att bara köra naturligt ljus utan några extra ljuskällor. Ska du köra professionellt/yrkesmässigt bör du behärska detta om du vill ha mer än bara kaffepengar i ersättning.

[AnnaRen]
2013-11-14 11:56
#9

Jag har faktiskt använt reflexskärm ibland.. men tyckte inte att det behövdes där eftersom det blev så starkt ljus .. tyckte att det var finast utan om ja ska vara ärlig :)

Upp till toppen
Annons: