Annons:
Etikettövrigt
Läst 5231 ggr
rebeccaritzen
2013-11-12 22:50

Namnförslag

Hej!

Jag har lite tankar på att starta eget. Då som fotograf och tänker då bland annat fotografera porträtt, familj (och även bröllop om den möjligheten uppkommer). Kanske att jag även kommer att fotografera under barnkalas, på mitt nuvarande jobb.

Men mitt problem är företagsnamn. 
Mina förslag är: 
Rebecca Ritzén photography
Rebecca Foto
RR foto
ReMaRi foto (ReMaRi är från mitt namn, Rebecca Maria Ritzén för de som undrar)

Vilka tycker ni är lämpliga och passande om man ska ha ett eget företag som fotograf? Och har ni själva något förslag så kom gärna fram med dessa!

Tack på förhand. /Rebecca


Annons:
Lia
2013-11-12 23:02
#1

Jag hade blivit intresserad av någon som i så fall hette Ritzén Photography, då det ser väldigt proffsigt ut :) Räcker där med endast efternamn i min mening, så det inte blir för långt.

rebeccaritzen
2013-11-12 23:08
#2

Åh tack! Just det tänkte jag faktiskt inte på!


Shelsy
2013-11-13 13:42
#3

Tycker också att Ritzén Photography låter bra! :-)

Ylva-Li
2013-11-13 13:49
#4

Kolla först så domän namn finns ledigt för hemsida. ;) Är så drygt när man hittat bästa namnet så är det redan taget.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
2013-11-13 13:57
#5

Som så ofta har jag en avvikande uppfattning, men kanske "Photography" är ett nyckelord som slår an för den tänkta kundkretsen. Jag tror däremot inte att den i någon högre grad befordrar någon specifik affärsidé eller särskiljer verksamheten från mängder av andra mer eller mindre seriösa eller djupare engagemang för bilder eller hur vi presenterar våra alster och hur våra avnämare använder dem och ser på dem, inte bara i egenskap av "Emil när han var tre år" och liknande.

Om man vill bygga en verksamhet, en affärsrörelse, kring något man sysslar med och förhoppningsvis är duktig på, kan det vara bra att inte föja i gamla spår som har blivit utnötta. Att vara "fotograf" eler att syssla med "fotografi", också om man använder utrikiska ord, är väldigt urvattnat. Fotograf är numera vem som hest som äger en kamera, och en kamera finns i snart sagt varenda mobiltelefon. "Foto" - eller för den delen "Photography", säljs efter måtten; en dubbelt så stor bild är i stort sett dubbelt så dyr som en mindre, även om framställningen av dem kräver lika mycket jobb.

Folk uppskattar inte fotografi som en konstart, utan det är en dussinvara, att jämföra med andra varor i butikshyllorna, och fotografi i sig är ruskigt nedvärderat inte bara hos en bred allmänhet, utan även bland fotografins utövare. Ganska få konstnärliga verksamheter definieras utifrån medlen man använder, och de flesta är högre klassade än fotografin. Det framgår väldigt ofta på ett fotoforum som det här, när folk frågar efter en kamera för att ta en viss slags bilder, och det är allra tydligast i den ständiga frågan om "vilken kamera man har" när folk tycker att man har fina bilder.

Jag har inte något konkret förslag till vad du ska kalla dig när du presenterar dig, men jag vill ändå bidra med tankar kring vad som kan skilja ut en verksamhet från andra som sysslar med nära nog samma sak. Man behöver profilera sig om man ska lyckas med en satsning, och jag tycker inte att "Photography" är något positivt tillskott till en profil i marknadsföringen av tjänster av det här slaget. Det är för urvattnat, och att använda utrikiska är krystat, tillgjort, som snarare sänker än lyfter.

Praefatio
2013-11-13 15:36
#6

Du har ett oerhört "starkt" namn, både nationellt och internationellt, Rebecca Ritzén, som jag tycker att du ska använda som företagsnamn alldeles som det är. Genom att döpa ditt företag till det, så kan du använda det till vad du vill sedan. På hemsida och dylikt säljer du ju ändå in dig som fotograf.

Inkanyezi har en poäng, nämligen. Genom att lägga till Foto/Photography, så handlar det plötsligt bara om varan och väldigt lite om vad som gör det värt att anlita just dig. Att enbart använda sitt namn visar på självförtroende och att man "köper" dig, som artist, snarare än vilket gammalt foto som helst. Det är ju din talang du vill att man ska vilja köpa, inte fotona i sig.

Annons:
AndersT
2013-11-13 20:19
#7

varför inte bara ritz

ritz.se är ledigt efter vad jag förstår…

en viktig sak är att du har ett namn du själv kan knyta an till, då säljer du rimligen in dig själv bättre.

ska du knyta an till bilder så kan det funka med ord om har med foto att göra och ditt namn behöver inte vara med. det är lätt att tänka på engelska ord, men latin kan också vara ett alternativ - punctum till exempel…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Anna
2013-11-13 23:05
#8

Även jag skulle skippa att inkludera "foto"eller "photography" och istället enbart köra på någonting som spelar på ditt starka efternamn (eventuellt någon sorts wordplay på både för- och efternamn). Jag tror du vinner på det i längden.

Lycka till med företaget!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Inkanyezi
2013-11-13 23:15
#9

Mitt barnbarn Rebeca i Miami kallas vanligen Becky. Kan vara användbart om du vill använda någonting bildat på ditt namn. Det kan också vara idé att knyta an till bildskapande, men jag tänker mig då att man skulle kunna hitta något mer kreativt än Photography.

Jag är väl inte direkt inne på samma linje som Gavin Seim, men han har onekligen en poäng.

rebeccaritzen
2014-01-21 11:39
#10

Tack så hemskt mycket för alla förslag!

Jag förstår din tanke Inkanyezi och ska tänka på det. Just nu har jag endast lite små idéer så det dröjer väl ett tag om jag nu ska starta eget företag, men jag är hemskt tacksam för alla era förslag :) Det här med namn är ju ändå ganska svårt.


bgtommyalm
2014-01-21 16:45
#11

Jag blir en aning förvånad när jag läser ditt inlägg. Att starta en rörelse som fotograf är långt mer än ett namn. Namnet är nog det minst betydelsefulla. Jag skulle först titta på hur marknaden ser ut. De områden du räknar upp kan svårligen räcka att försörja sig på eftersom den typen av bilder allt oftare tas av kompisar och andra som råkar ha en kamera. Att driva ett företag inom foto idag kräver stora investeringar och drar med sig omkostnader så var försiktig. En kul hobby kan bli en katastrof som företag.

Jag vill inte förstöra dina drömmar om ett eget företag men jag har sett ett par människor begå misstag som kostat mer än de smakat.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

pellepiano
2014-01-22 09:37
#12

# Ritz som domännamn är upptaget med i princip alla suffix. Annars lät det lyxigt och trevligt =)

JazzBass
2014-01-22 10:14
#13

Ritz tycker jag tvärtom är väldigt vanligt. Ordet ses ju överallt nästan, på restauranger, biosalonger, teatrar osv. Själv skulle jag köra på Foto Ritzén eller Ritzéns foto. Behöver inte vara engelska om man ändå huvudsakligen tänker jobba på svenska, ser mest skitnödigt ut tycker jag. Varför krångla till det i onödan?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Schnauzertik
2014-01-22 11:09
#14

Behöver inte vara engelska om man ändå huvudsakligen tänker jobba på svenska, ser mest skitnödigt ut tycker jag. Varför krångla till det i onödan?

Håller helt med dig där.

Angående namn så skulle jag  försöka hitta något med bild i och/eller något som anknyter till just den typ av foto som levereras.

MEN det viktigaste är inte namnet utan vad som finns bakom och vad det står för och förknippas med  (tänk t.ex IKEA inget märkvärdigt företagsnamn från början men numera har varumärket byggts till något väldigt speciellt och så är det med väldigt många varumärken). 

Du bör fundera vad som gör det du levererar unikt och hitta en motivering till varför man ska anlita just dig. Vilka mervärlden får man.

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: