Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1928 ggr
michellekrantze
2013-11-11 20:33

(k) Kamera, tips, hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ute efter min första systemkamera men vill för den delen INTE ha en såkallad nybörjar kamera som jag sedan kommer tycka är otillräcklig och behöva leta ny återigen…

Köper däremot gärna begagnat men i gott skick och tar emot tips på modeller och allt annat på grekiska som jag ännu inte förstår mig på men hoppas kunna lära mig med tiden.

Dem önskemål jag kan tänka mig är relevanta på enkel svenska är att kunna ta skarpa bilder i rörelser, snabbt. Kommer mestadels fota mina djur och dem står sällan stilla eller heller på lagom avstånd så vill kunna trycka på knappen och att kameran tar bilden så fort som möjligt (vissa systemkameror är rätt långsamma och innan jag vant mig får jag bilder på mina djur i en ganska ocharmig tajming). Något annat jag känt varit bristande i dem systemkameror jag hitills provat är att skärpan blir dålig så fort vädret eller ljuset blir lite tråkigare. Även att kvaliten direkt försämras om jag beskurit och redigerat i efterhand (kanske är normalt, vad vet jag?). Kommer även fota en liten nyfödd, så vill ju kunna få fram skarpa närbilder, fina färglada porträtt bilder att sedan förstora och givetvis kunna zooma på långt håll :)

Så bomba mig med vad jag söker och översättning av mina ord till eran grekiska! Slänger in en liten porträtt bild på min ena hund också, som jag personligen är väldigt nöjd med men kan tänka mig att ni har en hel påse full med konstruktiv kritik på både mig och kameran som användes vid tillfället :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Annons:
michellekrantze
2013-11-11 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Äsch, slänger in en till bild på min större och vildare hund också, så ni ser vad jag kommer kämpa med att få med på bild!

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

[Teddies matte]
2013-11-11 20:36
#2

Vad har du för budget?

Mycket beror ju också på objektiven, en del av det du beskriver har knappast med själva kamerorna att göra utan då mer på objektiven, så du lär behöva använda en del av den summa du kan tänka dig lägga ut på något/några objektiv också.

michellekrantze
2013-11-11 21:04
#3

Jag hoppas kunna hittat något runt 5000kr. Egentligen så billigt som bara möjligt, (helst runt tusen lappen om det gick) men ser ju hellre att jag lägger ut lite pengar på en kamera jag trivs med, som tillfredställer alla mina behov och som jag kan utvecklas med och fortfarande kommer vara nöjd med om några år. Mitt foto intresse har alltid funnits och kommer alltid finnas även om jag inte har några ambitioner som professionell fotograf.

Hur vet jag vilket objektiv jag vill ha? Eller snarare, vad skiljer dem olika objektiven åt mer än zoom. Och vad ska jag då leta efter för kamera hus? Vill ju somsagt ha en snabb kamera, snabb slutartid (heter det nog). Har inget intresse av filmning alls och vill iprincip endast fota djur både stillastående och i rörelse i olika ljus, avstånd och väder.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

[Teddies matte]
2013-11-11 21:17
#4

#3 Du behöver olika objektiv för olika ändamål, kanske du skall börja med att gå en fotokurs eller iallafall läsa på så mycket som möjligt, gå in på fotosidan.se t.ex. där hittar du massor med läsvärt, recensioner, forum o.s.v.

En telezoom kan vara en idé, eller så ett bättre normalobjektiv. Vill du även fota i sämre ljusförhållanden bör du köpa ett ljusstarkare objektiv, iochmed att du skulle fota lite barnbilder kunde ett porträttobjektiv vara bra. På t.ex. Cyberphoto kan du enkelt gå in och kolla kameramodeller och objektiv. Som ny kamera kanske en Nikon D3200 eller en Nikon D5100 kunde vara en idé.

michellekrantze
2013-11-11 21:35
#5

Jag har varit inne på fotosidan och kollat lite recensioner på diverse kameror men tycker det är svårt att få en uppfattning. Dem flesta kameror är nog bra och dem flesta ägarna är nöjda men vill gärna höra erfarenheter eller recensioner från er som faktiskt provat lite olika kameror och kan jämföra på ett bättre sett med för och nackdelar, likheter och skillnader.

Ska läsa på lite mer så jag åtminstone förstår alla termer, känns som algebra med alla siffror och bokstäver, ångrar nästan att jag inte var mer vaken på mattelektionerna (haha). Har provat tre olika kameror med olika objektiv hittills (som jag dessvärre inte kommer ihåg namnen på) och kände att trots olika märken och objektiv var dem ganska likvärdiga (kanske för att jag inte använt mig utav alla finesser och inställningar som man borde) och hade samma brister (dålig kvalite i sämre ljus och/eller rörelse). Mycket blir nog bättre när jag lär mig kameran så jag behöver "bara" hitta något jag tror kan uppfylla mina krav och önskemål och gräva mig ner i alla "instruktioner".

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

[Teddies matte]
2013-11-11 21:40
#6

#5 Själva kamerorna är ändå rätt lika hos en och samma prisnivå, själva bildkvalitén skiljer sig inte särskilt mycket alls, vill man ha skillnad i själva bildkvalitén i sig får man lägga ut mycket mer pengar och skaffa en fullformat, istället är det objektiven du skall tänka på för att se skillnad. Vill du kunna fota i sämre ljusförhållanden måste du ha ett ljusstarkare objektiv.

Annons:
MagArne
2013-11-11 21:43
#7

En Nikon D80, D90, D200, D300 kan man hitta mycket billigt idag då många av ägarna byter till fullformat eller nyare D7000-serien.

Canon och Sony har ju motsvarande modeller de med men dessa har jag mindre koll på då jag är en Nikonanvändare.

Då det är ganska avancerade kameror är det även avancerade fotografer som vet vad de säljer och vad kamerorna är värda. Inte ett skit med andra ord. Annat är det med gamla instegskameror folk konstigt nog säljer för rena ockerpriser då de inte tycks veta bättre.

Så mitt tips är köp en gammal avancerad kamera med ett vanligt enkelt kitobjektiv som brukar följa med och se vad du kan prestera med det. Objektivet kommer säkerligen fungera utmärk att fotografera dina hundar ute i dagsljus. Du kommer märka med tiden vad du kan tänkas vilja komplettera med för objektiv.

Vist är en sprillans ny instegskamera bättre i mörkret än en äldre D80 men när du är lite varm i kläderna så är de mer avancerade modellerna snabbare i menyer och inställningar vilket gör att du kan vara mer kreativ i ditt fotograferande. Du behöver inte gå vilse i menyer för att ändra ISO och Vitbalans utan kan göra det på någon enstaka sekund med snabbknappar.

Men alla är vi olika. Själv köper jag gammalt skit som ingen vill ha längre för en struntsumma men får då kämpa lite mer med rätt inställningar men lär mig o andra sidan väldigt mycket på det. Men jag trivs faktiskt väldigt bra med min gamla D200 och om ett år eller två kan jag byta den mot en D300/D300s för en struntsumma.

michellekrantze
2013-11-11 21:48
#8

Men ska jag då istället främst kolla efter vilka objektiv jag vill ha, och sedan kamera hus? Välja ett märke där utbudet är stort dvs. och kanske mer titta efter ett kamera hus jag känner mig bekväm i och som passar handen.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

[Teddies matte]
2013-11-11 21:52
#9

#8 Du måste ju dock veta vilket märke du kommer välja innan du börjar skaffa/bestämma dig för objektiv.

Fundera över vilka objektiv du vill ha/behöver, kan ju även gå att hitta begagnade objektiv i bra skick.

Vill du köpa begagnat kamerahus kan Canon EOS 60D eller Canon EOS 600/650D kanske vara ett alternativ också.

michellekrantze
2013-11-12 00:55
#10

#7 Ja, blocket erbjuder ganska många kameror i bra prisklasser men det kan också skilja mycket prismässigt för samma mokajäng! Ser ju hellre att jag köper begagnat för en billigare peng och kan lägga ut mer på objektiv allt eftersom än att köpa nytt… Sålänge grejerna är i bra skick och fungerar är jag nöjd. 

#9 Vet ju inte skillnaden mellan olika märken men har en, ev två nära som äger varsina Nikon. Kan vara till fördel om man kan låna objektiv av varandra och annars känns Nikon och Canon som ett "bra" märke då det finns många tillbehör eftersom det verkar vara dem vanligaste/största. 

#7 & #9 Kan det vara en bra grej att börja med ett så ljusstarkt objektiv som möjligt? För om jag förstått det rätt ger det mig möjlighet att få skarpa bilder i rörelse samt sämre ljus/väder, fast mindre möjlighet till närbilder från långt håll? Att kunna zooma på avstånd kanske inte är så viktigt trots allt :) Men det jag inte förstår är hur man räknar ut hur nära ett föremål man kan komma med dem olika brännvidderna, hur vet man det? 18-55mm kommer man tre gånger närmre? Sen då?

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

MagArne
2013-11-12 07:01
#11

#10 Har dina bekanta Nikon så kör med det du också. Lättare att lära varandra samt låna saker.

Kolla Nikons objektivsimulator så kan du se hur mycket man kan zooma med olika objektiv
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Ett ljusstarkt objektiv har du nytta av i stort sätt överallt, speciellt från långt avstånd utom när du ska ta närbilder. Skärpedjupet på stora bländare (lågt bländartal. t.ex. f/1.8, f/2.8) gör att ögonen blir skarpa men näsan och öronen blir suddiga. Så ja, det ger möjlighet till kortare slutartider när det är mörkt vilket är en fördel vid rörliga motiv.

Men de ljusstarka objektiven är dyra även på begagnatmarknaden då de är mycket eftertraktade så jag tycker inte alls du gör något fel med att börja med ett enkelt 18-55 objektiv för att lära känna kameran. Möjligtvis behöver du två objektiv t.ex. Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF eller Sigma 17-50/2,8 EX DC OS HSM samt Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro eller kanske Sigma EX 50-150/2,8 APO DC HSM OS. Det är de billigare ljusstarka zoomobjektiven för Nikon men de är ju inte direkt gratis.
Ett fast 35 eller 50mm f/1.8 från Nikon kan vara ett bra budgetalternativ.

JazzBass
2013-11-12 09:14
#12

Försök hitta t.ex. en begagnad D90 med 18-105mm kitobjektiv. Det kommer du långt med. Om du hellre vill ha Canon så är en 50D med ett 18-135mm objektiv kanske närmaste motsvarigheten.

Sen är det ju a och o att lära sig hantera kameran med avseende på autofokusen, och att förstå sig på exponering. Det senare är inga svåra saker egentligen, handlar om att balansera exponeringsparametrarna bländare, slutartid och isotal till den existerande ljusmängden så man får lagom ljusa bilder med det skärpedjup man vill ha. När man kan det så vet man alltid vad man ska göra i olika situationer för att få till såna bilder man vill ha, så det blir mindre lotteri av saken.

Ett wildcard tänkte jag slänga in i kameradiskussionen: Nikon 1 V1. Det är en mycket snabb och bra kompakt systemkamera, som har blixtsnabb autofokus och klarar t.o.m. 60 bilder i sekunden, 5-6 gånger fler än de rena proffskamerorna Canon 1Dx och Nikon D4. Sensorn är mindre än i vanliga systemkameror, så man får inte lika bra egenskaper i sämre ljus, eller lika korta skärpedjup. Men i övrigt är det en mycket kompetent kamera som man hittar till lågt pris idag. Kombinationen med ett 10-30mm objektiv (motsvarar ett 18-55mm för en vanlig systemkamera, en 3x normalzoom alltså) och ett 30-110mm tror jag kunde passa dig. Kvaliteten borde vara minst dubbelt bättre än i de flesta kompaktkamerorna, och räcker säkerligen rätt så långt. Själv har jag tänkt köpa en sån här i nåt skede som komplement till min stora Nikon D700 och flertalet objektiv. Få se bara när jag får några slantar över så jag kan slå till…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

michellekrantze
2013-11-12 12:47
#13

#11 Hittat (Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro) för 3800kr, begagnat men nytt. Är det ett bra pris eller vad brukar dessa kosta? Alla verkar ju ha deras egna prissättningar så vad ska jag nöja med med?

Sen vad står "Di", "EX", "IS" osv för? Behöver jag bry mig om det eller mest fokusera på brännvidden och bländartalen?

#12 Jag har läst massa om det här med slutartider, bländare och ISO, hur dem samarbetar, men kommer antagligen inte greppa det helt förrän jag provat mig fram med en alldeles egen kamera :) Det ska bli så spännande, det är så mycket nytt jag måste lära mig och jag kommer kunna påverka mina egna bilder på ett helt annat vis.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Annons:
[Teddies matte]
2013-11-12 12:58
#14

#13 Det har ingen bildstabilisering, på en telezoom lönar det sig att ha bildstabilisering. Men här kan du läsa recensioner om det; http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16622

Kolla in detta; http://www.cyberphoto.fi/faq/objektivfrkrtn/objektivfrkrtn.php

xla
2013-11-12 18:54
#15

Ska du fota sport, djur och annat som rör sig snabbt kan du strunta i ett stabilisering. Du vinner mer på ljusstyrka och bra isoprestanda i kameran.

Nattisloveskanin
2014-01-16 01:41
#16

Kolla min "annons" om min sony, jag fota själv - Hund, kaninhoppning pch massor med djur och rörelse :) Så Sony funker toppen :)

Mvh Nattis och PikuBlomma

FreestyleKaninerna - Klicker träna för skoj!

xla
2014-01-16 18:02
#17

Köp inte en 5 år gammal kamera för 3000 begagnat som har gått att hitta för typ 2800 på dom stora elkedjorna för ett gäng år sedan, man kan känna sig lite bortgjord efter en sån miss.

Upp till toppen
Annons: