Annons:
Etikettövrigt
Läst 672 ggr
[[Mellebelle]]
11/11/13, 1:37 PM

Samsung EX2F

funderar på att kanske köpa denna kamera, har testat den och tycker den är bra.

ni som har erfarenheter av denna vad tycker ni om den?

Annons:
[[Mellebelle]]
11/13/13, 10:49 AM
#1

någon??

JazzBass
11/13/13, 7:59 PM
#2

Googlade lite för att se lite på kameraspecifikationerna.

Såg att det var en kompaktkamera med ganska okej sensorstorlek, 1/1,7". Personligen tycker jag det är för smått för att få nån riktigt bra bildkvalitet men i en vardagskamera är det kanske helt tillräckligt. En sak imponerade dock stort i kameraspecifikationerna; ljusstyrkan i objektivet. f/1,4 är det mest ljusstarka jag sett i nån kompaktkamera, nånsin. Det minskar visserligen gradvis när man zoomar in, totalt ca två steg till f/2,7 (ett steg= halvering/dubblering). Men också det är rätt ljusstarkt. Många kompaktkameror har en klart mindre sensor än den här, och avsevärt ljussvagare objektiv. Objektivet har också ganska mycket vidvinkel, vilket är bra i många fall men det lönar sig för det mesta att zooma in lite grann för perspektivets skull, om man fotar mycket människor.

Kameran såg också snygg och nätt ut, så sammanfattat tycker jag den är högintressant, skulle vara kul att testa den nån gång.

Är du förresten specifikt ute efter en kompaktkamera att ha med överallt, eller en kamera för att idka en seriös fotohobby med? I det senare fallet finns det nog bättre kameror att satsa på ändå. En lite äldre systemkamera av instegsmodell ger säkert bättre bildkvalitet än den här, och kan fås till samma eller lägre pris. Systemkamerorna har jättemycket större sensorer vilket ger bättre bildkvalitet och bättre egenskaper i sämre ljus, och de reagerar ofta snabbare än kompakter. Och ger större möjlighet till kort skärpedjup om man vill ha det. Sen finns det ju också s.k. spegellösa systemkameror som också är värda att kolla in, om systemkamerornas (och speciellt objektivens) storlek avskräcker.

Men, som kompakt tycker jag den här är väldigt intressant som sagt, och om du tycker den verkar trevlig på alla sätt och vis är det väl bara att slå till! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[[Mellebelle]]
11/13/13, 9:26 PM
#3

tack för ditt svar! :)

alltså jag är som inte helt säker på vad jag är ute efter, då jag är rätt så seriös med mitt fotande kanske inte detta skulle vara något till det då? det jag fotar mest är djur och mycket natur såå.. men fastade som sagt lite för denna kamera endå :p

och kameran får dessutom inte kosta mer än 3000 (lite mer) så om ni vet nån systemkamera kanske som är värd att iaf fara och känna på i nån affär så tipsa gärna! :)

JazzBass
11/13/13, 10:06 PM
#4

För djur och natur tror jag inte den är så bra, tyvärr, om du också har som avsikt att fota på en rätt seriös nivå och vill ha bildkvalitet jämförbar med vad en systemkamera levererar. Den här verkar mer avsedd för att fota människor i olika situationer, på fester, gatufoto osv. Den har ganska kort längsta brännvidd så vilda djur är nog ingen paradgren för kameran, men kanske husdjur funkar hyfsat? Konserter borde också gå hyfsat att fota med kameran tack vare det ljusstarka objektivet.

Vill du ha bättre bildkvalitet och inte bryr dig så mycket om storleken på kameran, så kan du söka efter en begagnad instegskamera av lite äldre modell, och en telezoom till. T.ex. en Nikon D60 eller D3000 med kitobjektiv och en 55-200 telezoom skulle du komma långt med, och priset på en sån kombination tror jag inte ligger mycket över 3000kr. Klarar du dig utan telezoomen så borde du inte behöva punga ut med mer än hälften av den summan, och det ger säkert mer valuta för pengarna, sett till bildkvalitet och kamerans responshastighet. Väljer du bort telezoomen så får du kanske också den nyare D3100, som har nyare och bättre sensor än D60 och D3000, för 3000kr med kitobjektiv. En systemkamera startar och blir fotoklar snabbare än det tar att lyfta kameran till ögat, vilket de flesta kompakter inte klarar. Men frågan är ju alltid vad man prioriterar, en smidig kamera att ha med sig hela tiden eller så bra bildkvalitet som möjligt och tillgång till korta skärpedjup… Svåra val. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: