Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1350 ggr
[Sentra]
11/9/13, 10:15 AM

kompakt system kamera

Tänkte skaffa mig en kompakt system kamera då jag vill ha en mindre kamera men ändå med bättre möjligheter än en digital kamera. Tittar på.

Sony Alpha Nex-7

Canon Eos M

Sony Nex 5T

Sony Nex-6

Känns som Sony Nex 5 T är en bra kamera. Är i lärofasen och vill ha en kamera som är bra allround och kunna byta objektiv för olika fotografering. Någon som kan rekommendera en bra kompakt system kamera? som man kan använda lite professionellt om man vill.

Annons:
Inkanyezi
11/9/13, 11:19 AM
#1

Systemkameror är också digitalkameror numera, och det är svårare att läsa om man skriver osammanhängande.

Eftersom du inte nämner någonting alls om vad du har för anspråk på kamerans funktion utöver att den ska vara liten och kunna användas också professionellt är det inte lätt att komma med några mer handfasta råd.

Kamerorna du räknar upp skiljer sig också åt på väsentliga sätt, så mycket att de knappast kan betraktas som särskilt lika. Deras egenskaper är mycket olika. Det som skiljer mest är att NEX 6 och 7 har sökare, medan de andra saknar sökare och enbart har en bidskärm på baksidan för att komponera bilden.

Det finns faktiskt också en hel del andra kameror som är rimligt små, och som kan ha egenskaper som passar dig, så om du berättar om varför du tittar på just de här kamerorna, kanske det går att hitta en tråd att nysta vidare på.

[Sentra]
11/9/13, 11:53 AM
#2

#1 tack för din tid.

Jag reser en del och gillar att fota arkitektur, stadsbilder men också djur och natur och människor. Det är viktigt att kameran inte är för stor som många system kameror är. Är inte bra på det tekniska specifikationerna men kommer helt klart lära mig mer efter hand som jag har kameran och använder den. Det är också därför det är lite svårare med att välja kamera då jag inte är så insatt i den tekniska biten. 

Vill inte den skall kosta mer än max 8000:-  en kamera som generellt är bra, givetvis inte en proffs kamera för det priset men åt det hållet, sökare är ju klart viktigt. Tänkte om det finns någon som har tips på en bra kompakt system kamera för allehanda foto, stadsbilder, arktitektur, mörka kyrkor osv. Vill lära mig makro fotografering, där är det väl objektivet som räknas så en kamera man kan köpa till objektiv till. Och hur viktigt är det egentligen hur hög iso kameran har? många har 100-16000, 100-25000, behöver man så mycket, räcker inte 16000?

MagArne
11/9/13, 3:28 PM
#3

Det du ska försöka göra är att hitta tester där du kan jämföra hur bilderna ser ut vid hög ISO. Ju högre ISO desto grynigare bilder får du. Men vissa kameror är bättre eller sämre än andra vid samma ISO.

Så vet du med dig att du kommer ta många bilder i mörker är det ju en fördel att kameran klarar hög ISO men även att det ser acceptabelt ut. Ljusstarka objektiv medför att man kan ha lägre ISO men skärpedjupet blir samtidigt kortare så till närbilder och makro går det inte alltid att köra på extremt stora bländare på grund av att skärpedjupet helt enkelt blir för kort. Ögonen på modellen blir skarpa men näsan suddig.

En extern blixt kan i många fall göra underverk

Har du någon systemkamera idag? Vissa mindre systemkameror har adapters vilket medför att dina gamla objektiv kan tänkas passa. Kanske inte det smidigaste men värt att tänka på.

[Sentra]
11/9/13, 3:34 PM
#4

#3 tack för information om iso, det är rätt viktigt då jag tar en del bilder i mörkare rum som kyrkor osv,  nej har ingen system kamera idag, bara en digital. Kollar runt lite på olika test sidor så skall jag nog hitta något. Tack för er information 🙂

Upp till toppen
Annons: