Annons:
Etikettövrigt
Läst 657 ggr
Kirstir
2013-11-07 14:56

Porträttfotograferig - inställningar etc

Hej alla glada!

Jag har lovat fota en kompis som tänker använda bilderna på hennes hemsida. Vad tycker ni är viktigt att tänka på? ☺️ Har aldrig tagit porträttbilder, bara natur och känner mig en aning osäker. Jag har en Nikon D5100.

Tusen tack 🙂

Annons:
tlundegard
2013-11-07 15:45
#1

Några tips från mig..

Först kan du ju fundera ut vad för typ av porträttbilder du vill ha, vilken miljö och vad för ljus.
Just ljuset är jättebra att fundera över - hur faller det på personen du fotar? Vill du fota i motljus, i direkt solljus, i skugga mm?
Jag brukar gilla korta skärpedjup när jag fotar porträtt, så fokusen bara hamnar på den som jag fotar.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Kirstir
2013-11-07 18:44
#2

Tackar så mycket #1tlundegard. Jag kommer att fotografera henne inomhus (kontorshotell). Vilka inställningar gäller det då? Använder jag Porträtt eller kanske M, S, A eller P?

Paltn
2013-11-07 18:57
#3

Mina synpunkter och tips gällande porträttfoto:

- A-läge eller M-läge, det som oftast ger karaktär och liv åt ett porträtt utöver modellens uttryck är att fokus-djupet är rätt placerat och rätt djup. Därför funkar A-läge utmärkt.

- Absolut viktigast är att du placerar fokusen och skärpan skarpast precis i ögat, ögat är vad som ger liv till ett porträtt.

- Se till att modellen är bekväm och avslappnad

- Bränn på MASSOR med bilder och välj sedan ut de bästa i efterhand

- En bild som kan kännas tråkig och lite misslyckad i färg kan i vissa fall bli helt fantastisk i svartvitt

- Ljus, använd mycket ljus och testa ljus från olika håll för varierande resultat. Testa dig fram mellan hårt och mjukt ljus osv. Har du vinklingsbar blixt så testa dig fram med även den.

- Placera modellen en bit ifrån bakgrunden ifall du vill lägga den i bra "Bokeh" (fokusdjupsblurret)

- Fota från olika höjder och vinklar, oftast blir resultatet bättre om du knäböjer en aning mot en stående modell osv.

osv osv =)

// Paltfan

Kirstir
2013-11-07 19:13
#4

WOW! Tack snälla #3Paltfan för ditt utförliga och fantastiska svar!!! 😃

minowi
2013-11-07 19:54
#5

Värt att tänka på är vad för verksamhet hennes företag har och vad hon vill skicka för signaler med bilden.

Beroende på hur du som fotograf tar bilden och hur hon klär sig och poserar kan det sända massvis med olika signaler. Så ett tips är att hon och du tittar runt på olika sidor på nätet efter den typ av porträttbild som sänder det budskapet hon vill sända. Ett tips är att kolla på olika mäklares sidor då de ofta presenterar sig med bild och varierar från usla till riktigt lyckade porträtt.

Den potentiella kunden som går in på hennes sida och läser om verksamheten och ser bilden påverkas ju positivt om bilden på henne och beskrivningen av verksamheten stämmer överens. Är hon t.ex. revisor så finns risk att förtroendet sänks om hon står i linne och träningsbyxor med en lite stökig bakgrund, medan den bilden kan känns helt rätt om hon är personlig tränare.

Om du och hon hittar bilder ni gillar så kan ni länka till dom (om man nu får det på det här forumet) så finns det nog flera duktiga fotografer och amatörer här som kan beskriva hur man efterliknar en sådan bild.

Lycka till!

Kirstir
2013-11-07 20:21
#6

Tack så mycket #5minowi! Mycket bra och nyttig tips. Hon jobbar som coach och affärsutvecklare så då får hon nog lämna träningskläderna hemma och klä sig fint 😊

Återigen tusen tack till er alla som svarat på detta inlägg. Guldvärda tips!

Annons:
Upp till toppen
Annons: