Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 717 ggr
Moalinn
11/6/13, 10:41 PM

Ny utrustning - tips?

Jag har nu kommit till den stunden då jag faktiskt har råd med ny utrustning till min lilla kamera. Ett batterigrepp är något jag länge har velat ha, sen 2009 så nu är det dags att handla in ett sådant.

Men sen har jag ca 2000 kvar att "göra av med", funderar då på vad jag ska köpa? En väska är egentligen ett måste, men jag tycker verkligen inte om att bära ryggsäck och tycker inte att de större Lowepro Nova är speciellt snygga. Jag testade Lowepro Slingshot för något år sedan och jag tyckte då att den kändes lite klumpig, men har någon av er någon mer erfarenhet av den? Är den något att ha? Eller tips på någon annan ryggsäck som är smidig men ändå rymmer min utrustning?

Nikon D7000
Nikon 18-105 f/3.5-5.6
Nikon 85 f/3.5 macro
Nikon 70-300 f/4.5-5.6
Stativ, tre minneskort, två batterier, rengöringssaker, ljustält och lite annat smått.

Eller ska jag köpa ett bättre allround objektiv? Har mitt Nikon 18-105 f/3.5-5.6 som aldrig har varit speciellt skarpt. Har ni något bra tips på ett objektiv som man egentligen kan använda till vad som helst? Något som 18-105 men skarpare och gärna något mer ljusstarkt då jag saknar det i min samling av objektiv. Bry er inte om hur mycket det kostar, vill veta ändå! 😃

Fotograferar mycket syskonbarn, djur och natur.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JazzBass
11/7/13, 7:11 AM
#1

Det låter lite som du skulle ha glädje av ett riktigt ljusstarkt fast objektiv. Ett Sigma ART 18-35/1,8 skulle vara ett utmärkt allroundobjektiv men det kostar en del, gör nog att du får göra avkall på batterigreppet. Annars kommer man ganska långt med en fast 35/1,8 också, även om nåt mer vidvinkligt kunde vara att föredra som allroundobjektiv. Kan du tänka dig lite lägre ljusstyrka till förmån för mer zoomomfång så är ett 17-50/2,8 eller 18-50/2,8 av Sigma/Tamron inte heller något dåligt val.

18-35/1,8 är svårt att hitta begagnat, speciellt för Nikon, men alla andra alternativ borde vara hyfsat lätta att hitta. Köpa begagnat är ett bra sätt att spara en rejäl slant. Man ska inte heller låta sig luras för mycket av hypen kring alla nya objektiv, också lite äldre objektiv presterar ofta förvånansvärt bra. Men Sigma 18-35/1,8 är helt unikt. Ingen annan tillverkare har tidigare försökt sig på att göra en så ljusstark zoom för APS-C (DX), och resultatet blev faktiskt väldigt bra. En eloge till Sigma som verkligen satsat här. Skärpedjupmässigt får man med det här objektivet ungefär samma resultat som med en 28-70/2,8 på fullformatkamera. Det är bara zoomomfånget som är lite snävare i teleänden. Brännvidder kring 24mm tycker jag dock är de allra mångsidigaste på DX, så Sigma prickade helt rätt med det här nya objektivet enligt mig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
11/7/13, 8:03 AM
#2

Har man verkligen så stor glädje av ett batterigrepp som amatörfotograf?

Personligen eftersträvar jag en någorlunda smidig utrustning då jag ofta gör dagsutflykter i skogen och då har jag hellre med ett extra objektiv än ett batterigrepp.

JNN
11/7/13, 8:13 AM
#3

Det där med batterigrepp är nog högst personligt vad man har för tycke och smak. Jag är då verkligen inget proffs, men tycker att det är guld värt med batterigreppet som sitter på för jämnan, utom i vissa fall när jag använder stativ, och då framförallt när jag fotar makro med makrostativ. Har ett sådant jag byggt själv, och då funkar det inget bra av olika anledningar med greppet på men annars tycker jag det är super.

Det är betydligt enklare tycker jag att byta från liggande till stående format när man fotar, mycket bekvämare att hålla kameran i stående format och sen har man ju då ett extra batteri så strömmen räcker betydligt längre också.

MagArne
11/7/13, 8:35 AM
#4

Jag har ju en D200 vilken tar typ 10 bilder innan batteriet är slut känns det som så även jag har sneglat på batterigrepp. Fast så svårt är det inte att vrida på kameran tycker jag och ett gäng extra batterier i fickan går ju det med.

Men hittar jag ett begagnat originalgrepp till rätt pris och skick så är jag inte omöjlig. 😉

En blixt är ju aldrig fel att ha? En SB-700 skulle ju kunna vara något?

JNN
11/7/13, 8:49 AM
#5

Nej det är inte svårt att vända kameran, men jag tycker att det är bekvämare att hålla den om man vid olika tillfällen fotar mycket stående bilder. Särskilt om man fotar makro och håller kameran i stående format med en hand och blixten i den andra handen. Nackdelen är ju att den blir lite tyngre, men normalt gör det inget tycker jag.

 I det stående läget är det smidigt med batterigrepp när man vill ändra t ex bländare eller slutartiden beroende på vilket programläge man har, utan att vända tillbaka kameran. Visst går det att göra utan greppet, men tycker att det underlättar en del.

Ett original vet jag inte om jag skulle lägga pengar på för min del, jag köpte mitt på kaffebrus, kostar nu 799:- till min kamera, 979:- med två batterier, ej heller original då förstås. Jag köpte endast ett batteri, funkar klockrent.

Men visst kan det finnas prylar som är ännu viktigare, prylar finns det gott om, och en blixt eller två är ju alltid användbart. Själv är jag lite inne på en radiotrigger till min lilla externa blixt..🙂

Moalinn
11/7/13, 9:27 AM
#6

Tack!

Ska kolla mer på 18-35, det spelar inte så stor roll om det kostar mer - betyder att jag får spara lite till, kanske till jul 😉

Ett batterigrepp känner jag att jag vill ha för att få ett bättre grepp, har ett jättebra grepp utan också. Men jag fotograferar mycket hästar och ryttare, vilket ibland resulterar att jag behöver vara snabb och effektiv med inställningarna men det är inte så lätt när det är i stående format. Har mina anledningar, spelar egentligen inte så stor roll då jag har bestämt mig för ett batterigrepp. Har som sagt velat ha det sen jag skaffade min första systemkamera 2009 och känner att det är dags nu!

Blixt vet jag inte om jag har någon nytta av? Vad skulle jag använda den till? Fotograferar väldigt sällan inomhus, gör jag det har jag så naturligt ljus som möjligt eller i mitt ljustält med lampor. Utomhus har jag aldrig använt blixt då jag inte anser att det behövs.

Kom på att jag behöver en fjärrutlösare (eller liknande?) till kameran, skakar väldigt mycket när jag petar på knappen innan/i en exponering.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Upp till toppen
Annons: