Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 667 ggr
diesel92
2013-11-06 14:41

Första gången - "Studio" fotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår provade jag för första gången på ett seriöst sätt att fotografera med softbox osv. Byggde upp min egna lilla hörna och provade ställa in saker och ting m.m. 1-2 bilder av ca 115 st blev jag sådär nöjd med. Men vad säger ni?

Något som var otroligt svårt är hur långt ifrån man ska stå då det verkligen sken om henne i början från kamera blixten. Vad ska man tänka på när man placerar saker och ting?

Denna bild är totalt oredigerad pga fel dator

Annons:
rebeckanystrom-
2013-11-06 14:46
#1

en annan bakgrundsfärg skulle gett en bättre bild :) nu så är bilden rätt så intet sägande. Sen lite mycket utrymma ovanför huvudet, men inget jätte dåligt så sätt. annars så bra ljus.

diesel92
2013-11-06 14:54
#2

1# Förslag på färg? Vit eller någon annan tex färgad? Målet var enkla bra bilder som går att använda på tex fb eller annat, enkelt porträtt.

rebeckanystrom-
2013-11-06 22:41
#3

vitt är en bra start punkt :) sen svart givetvis beroende på vad motivet har för färg! Men nu så sjunker hunden in i bakgrunden och syns inte. Så en vit bakgrund till denna bilder hade varit perfekt! eller möjligt vis en grå!

diesel92
2013-11-06 22:45
#4

3# jo vi hade inte tänkt ha med hunden så tänkte en del på hennes blonda hår och ljusa hy därav svart bakgrund. Men ja vit bakgrund nästa gång :)

rebeckanystrom-
2013-11-06 22:52
#5

ja lätt miss :) sen så försvinner hennes byxor in i bilden med. Det är mycket tänkt med bakgrunder, gäller att få fram de man vill få fram. Man lär sig tillslut!

JNN
2013-11-07 06:49
#6

Det behöver inte vara helt fel med mörk bakgrund, men det beror ju också på hur mycket utrustning man har. Det skulle även gå att belysa bakgrunden, och även den som porträtteras kan man belysa bakifrån, gärna lite snett uppifrån/bakifrån så håret blir lite belyst. Då får man även fram lite konturer.

En reflektor till vänster hade ju också hjälpt till att lätta upp tjejen och hunden. Men jag håller med att en ljusare bakgrund hade kanske varit att föredra med tanke på den mörka hunden. Finns en hel del tips på nätet om ljussättning, och det är ju kul och lärorikt att prova sig fram..!🙂

Annons:
diesel92
2013-11-07 08:22
#7

Tack för tipsen :) Får prova mig framåt. Hade en reflektor på vänster sidan senare men denna bilden togs innan. Det är verkligen mycket att tänka på. Det blir att prova framöver =)

Upp till toppen
Annons: