Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Nybörjare

Första gången - "Studio" fotografering

2013-11-06 14:41 #0 av: diesel92

Igår provade jag för första gången på ett seriöst sätt att fotografera med softbox osv. Byggde upp min egna lilla hörna och provade ställa in saker och ting m.m. 1-2 bilder av ca 115 st blev jag sådär nöjd med. Men vad säger ni?

Något som var otroligt svårt är hur långt ifrån man ska stå då det verkligen sken om henne i början från kamera blixten. Vad ska man tänka på när man placerar saker och ting?

Denna bild är totalt oredigerad pga fel dator

Anmäl
2013-11-06 14:46 #1 av: rebeckanystrom-

en annan bakgrundsfärg skulle gett en bättre bild :) nu så är bilden rätt så intet sägande. Sen lite mycket utrymma ovanför huvudet, men inget jätte dåligt så sätt. annars så bra ljus.

Anmäl
2013-11-06 14:54 #2 av: diesel92

1# Förslag på färg? Vit eller någon annan tex färgad? Målet var enkla bra bilder som går att använda på tex fb eller annat, enkelt porträtt.

Anmäl
2013-11-06 22:41 #3 av: rebeckanystrom-

vitt är en bra start punkt :) sen svart givetvis beroende på vad motivet har för färg! Men nu så sjunker hunden in i bakgrunden och syns inte. Så en vit bakgrund till denna bilder hade varit perfekt! eller möjligt vis en grå!

Anmäl
2013-11-06 22:45 #4 av: diesel92

3# jo vi hade inte tänkt ha med hunden så tänkte en del på hennes blonda hår och ljusa hy därav svart bakgrund. Men ja vit bakgrund nästa gång :)

Anmäl
2013-11-06 22:52 #5 av: rebeckanystrom-

ja lätt miss :) sen så försvinner hennes byxor in i bilden med. Det är mycket tänkt med bakgrunder, gäller att få fram de man vill få fram. Man lär sig tillslut!

Anmäl
2013-11-07 06:49 #6 av: JNN

Det behöver inte vara helt fel med mörk bakgrund, men det beror ju också på hur mycket utrustning man har. Det skulle även gå att belysa bakgrunden, och även den som porträtteras kan man belysa bakifrån, gärna lite snett uppifrån/bakifrån så håret blir lite belyst. Då får man även fram lite konturer.

En reflektor till vänster hade ju också hjälpt till att lätta upp tjejen och hunden. Men jag håller med att en ljusare bakgrund hade kanske varit att föredra med tanke på den mörka hunden. Finns en hel del tips på nätet om ljussättning, och det är ju kul och lärorikt att prova sig fram..!Ler

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.