Annons:
Etikettövrigt
Läst 1255 ggr
tlundegard
2013-11-05 22:01

Var är motivationen

Jag har helt tappat motivationen till att fota i det här höstmörkret :( Någon som har tips på hur man kan hitta tillbaka? Man kan ju trots allt få ganska häftiga bilder under den här årstiden.. Känns helt fel att jag inte har fotat på över typ 2 veckor!
Någon mer än jag som lätt tappar suget under oktober/november?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
JNN
2013-11-06 06:59
#1

Suget har jag nog inte tappat, det är nog andra saker som gör att mitt fotande går i vågor.. För mig känns det snarare som att tiden inte räcker till. Det är mörkt på kvällarna när man kommit hem från jobbet och fixat undan middagen. Så då är det inget läge för vanligt fotande.

Då blir det att fota mörkerfoto, med stativ och diverse, men det orkar jag inte syssla med var och varannan dag. Fast jag skulle gärna vilja, det är roligt när man väl håller på. Fast det kan ju bli kallt förstås, och regnar det är det ingen höjdare, även om man kan få en del fantastiska bilder, men så kul är det inte att vara ute i regnet. Särskilt om man som jag inte har vädertätad utrustning.

Så har man inte nåt inomhusprojekt där man kan rigga upp kameran och fota makro  eller liknande så kan man ju alltid gå ut när ljuset och vädret tillåter och leta höstfärger, men dom håller ju på att försvinna..

Men det är inte lätt, den här årstiden brukar jag ofta sjunka ner i en fototidning för att hitta nån sorts inspiration..

JazzBass
2013-11-06 07:45
#2

Ja lite dåligt är det med inspirationen när vädret är för det mesta är grått och trist, och det blir mörkt innan man hunnit komma från jobbet. Blir för min del att spendera mer tid med min andra stora hobby  - musik. Och nu har mitt band precis varit i studion och bandat, vilket betyder en hel massa mixjobb nu för min del en tid framöver. Vi har dock del 2 i en porträttkurs i fotoklubben nästa måndag, och tills dess borde jag hinna med en uppgift för kursen, så det blir att fota några porträtt på min systers barn nu i helgen. Hösten och vintern är ganska bra tidpunkt att lära sig om studioljusättning. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
2013-11-06 09:17
#3

Min inspiration och lust är som bortblåst.

Ingenting är roligt med denna mörka årstid, hela jag blir alldeles deprimerad och vill inte göra något annat än sova.

Fota kommer inte ens på tanke mestadels av tiden på ett dygn.

Sök runt på nätet om saker man kan fota denna tråkiga, värdelösa årstid så kanske du finner något intressant.

Loviisaa
2013-11-06 09:27
#4

Samma här.. men nu på morgonen var det frost(älskar och fota frost) och då fick jag tillbaka min lust..tyvärr är jag väldigt sjuk så jag kunde glömma det där. :( Men längtar starkt tills snön kommer! Kommer vara första gången jag fotar snö..kommer bli spännande. 

Jag brukar kolla på mina bilder och redigera när jag inte har någon motivation eller lust och det brukar peppa mig lite..:)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

MagArne
2013-11-06 09:47
#5

Du får ta med stativet ut och ta mörkerbilder.
Annars kan man alltid laborera med lite studio och porträttfotografering hemma. Om man nu har någon att fotografera :-/

Men jag håller med, det tas inte alls lika mycket bilder nu som i somras.

Jessicahagstrom94
2013-11-06 10:12
#6

Jag skulle också vilja fota frost men jag börjar 09 på morgonen och slutar 15, fjuttetider kanske ni tycker men jag kliver då inte upp extra tidigt bara för att fota frost, det är jag för lat för😂

Har man stjärnfilter är det ganska så kul att fota lampor/ljus av olika slag.

Annons:
tlundegard
2013-11-06 10:15
#7

Problemet är att jag bor mitt i Norrköping, skulle vilja ta bilder vid någon sjö eller dyl.. Jag kanske helt enkelt får ta med mitt stativ bort till en mer avlägsen del av strömmen.. Egentligen så har jag möjlighet att fota när det är ljust ute, det är mest det grå vädret som gör så jag tappar motivationen.. Inte ens några gula, fina blad finns det längre! Någon som har tips på motiv man kan fota med ett 50mm eller 70-200mm objektiv under denna mörka, trista årstid? Tips på hur man kan jaga fotomodeller i en stad där man inte känner så många? #3 jag känner likadant, vill bara gräva ner mig under den här årstiden!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

MagArne
2013-11-06 10:24
#8

#7 Industrilandskapet går utmärkt att fotografera med 50mm i mörker men ett stativ är ett måste om du vill köra ISO 100 samt f/4-8 där objektivet är som skarpast. Jag bor också i Norrköping och är bilburen så vi kan väl åka iväg nånstans och plåta lite? Skulle också vilja komma iväg och slita lite på kameran.

Carrosh
2013-11-06 12:10
#9

Nu när alla höstfärger i princip är borta så bara försvann min inspiration också. Hade sett fram emot många fina höstbilder, men har inte haft någon som helst tid över till just höstbilderna som jag så gärna ville ha! Ska väl försöka få tillbaka motivationen genom att åka inåt stan någon kväll och fånga lite människor på bild istället.. Tungt när man har noll inspiration.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlundegard
2013-11-06 17:00
#10

#8 vet du något område där det är fint att fota? :)

Funderar på att gå med i fotoklubben här i norrköping, men hittar ingen information om hur man gör..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Martin
2013-11-07 07:26
#11

Att skaffa en fotokompis kan vara ett sätt att höja motivationen.

Ett annat sätt kan faktiskt vara att ta en paus, man måste inte fotografera. Själv har jag av tidsskäl och logistiska skäl inte fotograferat ute på drygt en månad, och nu känner jag ett rejält sug efter flera olika rundor med olika motiv/inriktningar.

Att testa att fotografera något annat än det man brukar (för att utmana sig själv att tänka nytt) kan också vara motivationshöjande (och det kan man ju kanske kombinera med en fotokompis om man har lite olika huvudinriktningar på sitt fotograferande).

Annars brukar det funka rätt bra för mig att läsa, titta på bilder eller försöka sätta upp något mål/projekt. Nu har jag inte haft så mycket motivationsbrist just inom fotograferingen men väl inom annat, men det funkar ungefär likadant där (för mig i alla fall).

Lycka till, och glöm inte visa upp bilderna här sedan :D

mvh Martin

MagArne
2013-11-07 07:45
#12

#10 Jag är mer skogsmänniska och brukar besöka fina naturområden och utsiktspunkter. Finns mycket fint utmed östgötaleden och sörmlandsleden. Svensksundsvikens fågeltorn är fint också.

Annars är ju de flesta städer intressanta i dimma 🙂

Jessicahagstrom94
2013-11-07 09:42
#13

Någon som bor i Gävle? *söker fotokompis*

Haha😂

Annons:
tlundegard
2013-11-07 11:22
#14

Jag blev lite motiverad igår faktiskt, har publicerat bilderna här http://foto.ifokus.se/discussions/527a7aa68e0e7454360040ce-hostmorker?discussions-1 :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Upp till toppen
Annons: