Annons:
Etikettövrigt
Läst 495 ggr
Praefatio
11/5/13, 7:37 PM

Slutar inte fokusera

Fick lära mig mer om hur man använder blixt etc inomhus på fotolektionen idag. Ville prova mina nya kunskaper och experimentera lite med hur det skulle fungera att ta en bild på min sovande hund i en ganska rejält mörk miljö.

Misslyckades totalt. Försökte med lite olika slutartid-/bländar-/ISO-värden och med blixt. Kameran fokuserade och fokuserade, men tog aldrig någon bild.

Berodde detta på att det var så mörkt att kameran inte kunde hitta motivet? Vad annars var felet?

Körde med manuella inställningar (uppenbarligen) på en Nikon D3100 om det gör någon skillnad. Kan sägas att det gick bra att fota manuellt så fort det blev lite ljusare, och att auto-inställningarna fungerade (men blev fula, för mycket blixt = för mycket vitt gläns i pälsen) även i mörkret. Alltså torde det inte vara kameran det är fel på utan mina kunskaper.

Annons:
MagArne
11/5/13, 7:46 PM
#1

Ja, det var säkert helt enkelt för mörkt så att kameran inte hittade något att fokusera på. Du kan ju alltid lysa lite med en ficklampa så kameran kan hitta fokus.

Hade du kört med en lite finare blixt t.ex. nikons SB-600,700,800,900,910 så har dessa blixtar inbygg autofokusassistans med hjälp av röd IR-belysning.

JNN
11/5/13, 7:52 PM
#2

Förmodligen var det för dåligt ljus, då får AF svårt att fokusera på nåt. Pälsen på hunden är ju inte så kontrastrik heller så det gör kanske saken ännu värre. Samma problem kan uppstå vid extrema närbilder, om man kommit närmare än kameran klarar av, dvs att närgränsen överskridits. Men jag antar att det var ljuset i det här fallet som var boven..

Praefatio
11/5/13, 7:56 PM
#3

#1 Vad bra, då var det som jag trodde! Tack för tipset med ficklampan, det ska provas.

Åh! Är dessa blixtar kompatibla även med min instegskamera? Det är ju kanon i så fall. Definitivt någonting att kolla upp. Har ändå tänkt titta på extern blixt så småningom. Vilken prylsport foto kan vara… :) Jag gillar't!

Tusen tack för hjälpen!

Praefatio
11/5/13, 7:57 PM
#4

#2 Det hjälpte säkert inte att hunden är jämnt mörkbrun och pläden han låg på också var det!

Inkanyezi
11/5/13, 8:16 PM
#5

Finns det inte en liten lampa på kameran för att fokusera?

Titta i bruksanvisningen på "AF-assist". Det är normalt att lampan inte funkar om man har ställt kameran på AF-C, men på AF-S ska den tändas när man trycker ner knappen för att fokusera. Då borde kameran hitta fokus direkt.

Jag tror att alla Nikon stänger av lampan på AF-C.

Jessicahagstrom94
11/5/13, 8:31 PM
#6

Det finns en hjälplampa på den kameran, jag har den också. :) 

Gå in på menu, sen ner till ikonen som ser ut som en kamera och klicka in på den. Där ska det finnas något som heter "AF-hjälpbelysning" för att kolla om den är på ON.

Annons:
Upp till toppen
Annons: