Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2613 ggr
emshh
2013-11-05 19:25

Nikon 5300

Hejhopp alla fotoentusiaster! Jag brukar kika in här på foto.ifokus då och då och läsa lite men känner nu att det är dags för mig att göra ett första inlägg och då angående nikons nya kamera D5300 som snart släpps till butikerna. Har sök på sajten men inte hittat någon diskussion kring kameran så tänkte att det kunde vara kul att höra era åsikter och tankar kring denna kamera. För/nackdelar, hiss/diss, Är det något du själv kan tänka dig införskaffa? Osv… Jag håller själv på att forska runt lite bland kameror efter en ersättare till min gamle trofaste vän Nikon d60 vars liv är över och undrar om detta kan vara något så därför är det lite extra trevligt med andras åsikter och synpunkter :)

Annons:
Inkanyezi
2013-11-05 19:50
#1

Om du inte har en massa Nikon-objektiv finns ju väldigt mycket mer att fundera över än just den kameran, men om du har skaffat många objektiv till din D60 och inte vill gradera upp till en modell som är mer för entusiaster, så kan den vara ett vettigt alternativ. Samtidigt innebär ju presentationen av den nya kameran att en del tidigare modeller kan förväntas sjunka drastiskt i pris medan de säljs ut, och det kan ju på det sättet finnas bättre köp.

Kameran har en nyare sensor. Sensorerna blir alltid bättre med senare modeller, så det är inte överraskande. Den har precis dubbelt så hög Upplösning som Nikon D40, modellen som var närmast före D60. Men den nya sensorn har också större dynamiskt omfång, vilket är viktigare. Antalet pixlar däremot är mer någonting som tar plats på våra hårddiskar, men hårddiskutrymme blir bara billigare och billigare, så det är inte något stort problem.

Om du inte har flera objektiv till Nikons instegskameror, sådana som har inbyggd motor för fokuseringen, så finns ju en himla massa annat att välja på, och det kan finnas någon kamera som passar dig mycket bättre, kanske från Nikon, men också av annat märke. Att skaffa en ny instegskamera är inte någon direkt uppgradering, utan mer som ett steg rakt åt sidan. Kanske inte helt, eftersom den nya sensorn med större dynamiskt omfång också kan användas i svagare ljus, men det är en kamera som i grunden är tänkt för nybärjare, och om du exempelvis vill stäla manuellt ofta, kan någon "mer avancerad" modell passa dig bättre, en där man inte behöver gå så djupt i menyer för vanliga inställningar. En som kanske har fler hjul för inmatning, så att man kan jobba lättare när mer än en parameter ska ställas in.

"Instegskamerorna" ser enklare ut, och de har färre knappar och rattar, men det betyder att det är krångligare att nå en del funktioner. Entusiastmodellerna har fler knappar och rattar och dessutom ett fönster på ovansidan där man ser alla inställningar. De är därför mer lättjobbade, och man får bättre överblick över vilka inställningar som är gjorda.

emshh
2013-11-05 21:29
#2

#1 tack för ditt väldigt utförliga svar! Jag vill fortsätta med Nikon då jag har köpt en del objektiv till min D60 :) Jag har varit väldigt sugen på en Nikon D7000 för att få en riktig uppgradering istället som du säger "att ta ett steg rakt åt sidan", samt så går den att få för ett väldigt bra pris nu. Jag har provat att fota med både en 5200 (vilken jag förmodar är väldigt lik d5300) och en d7000 och rent spontant hade jag lättare med 5200 i och med att den så gott som var likadan som min d60. D7000 hade en aningen annorlunda meny och många fler knappar som gjorde det lite mer krångligt att förstå, men som jag antar att man i längden kommer tycka är smidigare? Så det kanske är mer lönsamt i så fall att införskaffa sig en D7000 och lära sig de nya funktionerna snarare än att köpa en nyare version av vad jag redan haft? Kom gärna med fler alternativ och åsikter! Det är alltid bra med tips från andra som kan få en att se saker man själv kanske missat :)

Moalinn
2013-11-05 22:44
#3

Att byta från D60 till D7000 var det bästa jag någonsin gjort. Visst, man förstår ingenting i början men det gjorde du inte med din D60 heller, eller hur? (Om du inte haft någon tidigare förstås, men du förstår nog lite vad jag menar)

Det är ett stort steg upp egentligen men om man är villig att lära sig och har intresset så är det verkligen ett bra steg att ta. Jag har haft min sen december 2010 och är fortfarande lika nöjd, inga planer på att byta även om man sitter och dregglar över alla nya kameror som kommer ut 😃

Vet inte riktigt vad jag ville få sagt egentligen men jag hade aldrig gått från en D60 till D5000 i och med det intresset jag har.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
2013-11-06 08:07
#4

Jag bytte för tre år sen från D60 till D90. Jag förstår helt klart att det kändes förvirrande med D7000 när du testade den. Det tog länge innan jag vande mig vid att ha två inmatningshjul (vid tummen och vid pekfingret), och fortsättningsvis rattar jag ofta på fel hjul när jag ska ändra nån parametrar. Ärligt talat klarar man sig bra med ett.

Toppskärmen är en annan sak som det tog tid att vänja sig vid. Jag tyckte det var bökigt att vinkla upp kameran för att se vad det stod på den (om den ens lyste så man såg nåt). Det var mycket mer ergonomiskt att på D60:an bara trycka på infoknappen baktill med kameran lätt hängandes i handen, och stort och tydligt se vilka inställningar man hade aktiverade.

En av huvudorsakerna till att jag ville byta upp mig var att jag ville få autofokus med gamla AF-objektiv, och inte behöva hålla mig till enbart AF-S och motsvarande av tredjepartstillverkare. Andra orsaker var något större och bättre sökare, säkrare och snabbare autofokus, och fler fokuspunkter. Men D90 var ändå bara ett mellansteg. Ett år senare bytte jag upp mig till D700 och den har jag fortfarande. Nu är jag dock lite sugen på Nikons nya modell Df som släpptes igår. Den känns något för dyr för sina specifikationer, men jag vill gärna ha en mindre kamera än D700 som är en ganska stor och tung klump.

Jag ser inget problem i att byta från D60 till D5300, inte minst om man tror sig ha glädje av den vinklingsbara skärmen, inte tycker att den gamla varit begränsande på något vis och inte minst om den sitter bättre i handen och känns mer lättanvänd. D5300 är ett stort steg upp från D60 vad gäller autofokus och bildkvalitet på höga isotal. Vad gäller bildkvalitet är den troligtvis också ett snäpp bättre än D7000. D7000 är dock mer proffsig och snabbare, en mer välbyggd kamera för hårdare bruk helt enkelt. Frågan är vad man prioriterar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emshh
2013-11-06 19:31
#5

#3 jag förstår precis vad du menar! Kul att höra från någon som själv haft en D60 :) det verkar helt klart värt att satsa på en mer avancerad kamera som man kan "växa" lite mer i och utvecklas istället för att stanna på samma plats. #4 du tänker likadant som jag gör, att ett hjul inte är något problem. Jag hade inte planerat att byta min D60 om det inte vore för att jag har fotat upp alla exponeringar. D7000 verkar som en väldigt bra kamera med många funktioner men, precis som du, så oroar jag mig lite för storleken. Jag läste i något annat forum om hur personer köpt extra tjockt band till den för att den var så tung att ha krig halsen. D60 är ju väldigt behändig när man är ute och reser eller liknande, speciellt när jag har mitt 35mm objektiv på :) Nikon Df har jag inte läst något om, är det en fullformatare?

xla
2013-11-06 20:55
#6

Nikon df är en retroflirt som har fått d4ans sensor och kostar i runda slängar 28000, gillar man design så tja varför inte.

Hur fotar man upp alla exponeringar? En digital sensor har ju ingen film som kan ta slut men däremot en slutare som kan vara slut!

Annons:
emshh
2013-11-06 21:56
#7

#6 tack för svaret! Förstår nog varför jag inte har hört något om den då det är en alldeles för dyr kamera för mig xD Jag menade såklart att min slutare är slut, blev lite knasigt ^^

Moalinn
2013-11-06 22:20
#8

Vilken tyckte du kändes bäst i handen, D5200 eller D7000? Om du går efter storleken och hur den ligger i handen. Alla knappar lär man sig, älskar mina två rattar som jag glatt snurrar på!
Den enda nackdelen jag hittar med D7000 är att ISO knappen sitter på vänster sida vilket gör att man måste antingen försöka krångla fram vänsterhanden medan man håller i kameran med höger eller att man tar bort kameran från ansiktet helt - vilket har sina nackdelar då man lätt missar ett fototillfälle, tyvärr.

Skärmen uppe på kameran är guld värd, allt är samlat och man behöver inte söka över en hel skärm för att hitta vad man letar efter. Vill man använda den stora skärmen är det bara att trycka på info knappen och dyker inställningarna upp!

Men det är som Jazzbass säger, det beror på vad du prioriterar och vad du känner med din D60. Är den begränsande eller räcker den till det du använder en kamera till?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emshh
2013-11-10 14:29
#9

8# Tack för ditt svar
Jag tycker att faktiskt att båda kändes bra i handen men jag har tagit mig lite tid nu och tänkt på detta och det lutar mest åt att bli en D7000 trots allt. Som du säger, knappar lär man sig och jag tror de bara kommer vara till min fördel när jag väl lärt mig dom. Känns lite som att om jag väl ska köpa en ny kamera så kan jag köpa en mer professionell som ger mig mer möjligheter till att utvecklas :)

Upp till toppen
Annons: