Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 3741 ggr
Hamsterr''
11/3/13, 2:42 PM

- Blandat.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min familj  har precis skaffat en canon eos 1100d och jag har gått ut och tagit bilder med den:

[to be continued] 😂

Annons:
Hamsterr''
11/3/13, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mer:

Hamsterr''
11/3/13, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Äppel Päppel

Hamsterr''
11/3/13, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Rainy

Hamsterr''
11/3/13, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bilder från igår och idag,

Hamsterr''
11/3/13, 9:00 PM
#5

*putt*

ru4real
11/3/13, 10:32 PM
#6

Alltså, vad vill du att vi skall säga? Kommentera bilderna? Eller bara uppmärksamma att du har postat dem?

Den första är rent tekniskt dålig, det finns ingen skärpa ngnstans som jag kan se, så den går bort.

Den andra, vattendroppar på ett äpple, ointressant, tyvärr. Gör ngt mer kreativt, hitta nya vinklar osv. Men ett regnblött äpple är trist.

Vattendropppen skulle kunna ha varit bra, men den störande bakgrunden tar bort mycket. Försök beskär den på ngt annat vis. Ögat dras alltid till den ljusaste punkten i en bild och här är det första man ser en sned vit sak, som förstör resten av intrycket…

så, färdigputtat?

Annons:
Jessicahagstrom94
11/4/13, 10:06 AM
#7

Det är ju inte kritik du söker så jag kan bara säga; Visst är det roligt med en systemkamera?🙂

Det finns otroligt mycket att lära sig inom foto och kamerans inställningar, så man måste börja någonstans vilket du har gjort. Mina bilder var inte heller några pangfoton när jag precis hade fått min systemkamera, men nu, typ tre år senare (tror jag?), har jag lärt mig massor!

Kämpa på, utvecklas, lär dig sakerna, då ska du se att bilderna kommer bli störtfina!🙂

#6 Aningens onödig ton. Du har också varit nybörjare.

JNN
11/4/13, 10:39 AM
#8

Tycker att det ändå ser bra ut, så här började jag också när jag skaffade min första kamera. Jag gick runt och fotade allt möjligt helt planlöst för att se hur bilderna blev. Sen var dom flesta helt ointressanta för andra, men det är ett bra sätt att dels träna upp sitt bildseende, men även att lära sig kameran. Tar fortfarande en hel del bilder som är ointressanta.

För dom flesta så går det säkert en hel del dåliga/mindre bra bilder för varje bra bild…

Men om du är intresserad att lära dig, så finns det mycket att läsa, både på nätet, och i fototidningar och man kan även fråga på t ex detta forum, det finns alltid någon som kan hjälpa till. Men börja med manualen och testa dig fram med olika programlägen och inställningar så att du ser vad som händer när man gör si eller så, så kommer du att att utvecklas med tiden!

Ett tips jag kan ge redan nu, jag såg i bildens Exif, det är information om inställningar mm, att du har AF inställd på AI Fokus, ställ den gärna på One shot-af istället, och kolla om du kan se hur du väljer fokuspunkt. Jag  använder alltid den i mitten, och fokuserar på det som ska vara skarpt och trycker ner avtryckaren halvvägs och komponerar bilden som jag vill ha den.

Om du har AI-fokus och alla fokuspunkter aktiva så kan fokuseringen ändras om du flyttar på kameran eller om motivet rör på sig.

Grattis till nya kameran, tror att du kommer att få mycket roligt med den!🙂

JazzBass
11/4/13, 11:01 AM
#9

Tummen ner för inlägg #6! 😡

Tråkigt att man ska ge sig på och totalsåga en ny kameraägares entusiasm. Folk får väl lägga upp bilder de tagit med sin nya kamera utan att bli påhoppade på det här viset? Bilderna ligger inte ens i en kritiktråd. Hur bra var dina första bilder jämfört med hur entusiastisk du var? Alla är vi nybörjare i början. Jag själv tog verkligen inga mästerverk i början, och kanske inte heller ännu gör det i mina egna ögon, men avsevärt bättre har de blivit på de drygt 4 år jag sysslat med hobbyn i alla fall. De som producerar mästerverk från ruta 1 tror jag inte existerar.

Till Hamsterr" - Stort grattis till nya kameran! Hoppas den ger dig mycket glädje. I sinom tid kommer du att utvecklas och bli en bättre fotograf, så länge du inte låter dig trampas ner av nedslående kommentarer. Själv tycker jag bilderna i #2 och #3 är riktigt fina! Vill du få dem ännu ett snäpp bättre så kan du jobba lite med dem i efterbearbetningen också. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anna
11/4/13, 11:23 AM
#10

Så himla tråkigt att läsa inlägg #6. Tummen ner!

Hamsterr'', vad härligt med en ny kamera! Jag tycker dina bilder är fina, och du kommer lära dig jättesnabbt om du bara fortsätter i samma takt. Det ska vara kul och kravlöst att fotografera i början, glöm inte det. Finns absolut ingen anledning att få perfekta bilder från start - alla har varit nybörjare någon gång och varje bild vi tar lär oss någonting nytt. Jag minns själv känslan av att få min första riktiga kamera, och hur kul det var att gå ut och ta bilder på allt och alla utanför huset. Behåller du bara inspirationen och entusiasmen så kommer du lära dig hur snabbt som helst, ingen tvekan!

Hoppas du får många roliga stunder med kameran i fortsättningen 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Lillmatten]
11/4/13, 4:01 PM
#11

Grattis till kameran! jag kommer också ihåg när jag äntligen åkte i väg och köpte min systemkamera! det var så otroligt kul att bara gå runt och fota allt och inget för att lära känna kameran så att säga ;) 

Om du inte har hållit på och fotograferat tidigare så har jag några roliga idéer som jag tyckte var roligt och lätt att fota men som ändå blev väldig fina bilder i början: Rinnande vatten (t.ex. från kranen), dagg i gräs, olika sortes ögon, skriva något i sand/snö och fota det, droppar på en Cd-skiva ( dropparna blir färgglada) 

Lycka till med kameran! 👋

Hamsterr''
11/4/13, 8:38 PM
#12

Tack så oerhört mycket alla! #6 du borde läsa i vilken kategori jag postade tråden i.

Spectabile
11/4/13, 9:07 PM
#13

Grattis till kameran! Du gör rätt i att fota allt tänkbart. Det gjorde jag också. Testade olika kamerainställningar för att se vad som hände. Man lär sig mycket av att "leka" med kameran.

Mycket nöje med kameran framöver 🙂

Annons:
missan´s
2/13/15, 2:30 PM
#14

#6 Jag tycker det där var oerhört oschysst och jag hoppas du ångrar dig rejält. Hur kul är det att höra av någon att ens bilder är fula och dåliga? Tror du att man utvecklas på det sättet? Att man får lust att fortsätta? Nej.                                                Alla är nybörjare någon gång, även du har varit det. Hur bra var dina allra första foton om jag får fråga?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

ru4real
2/13/15, 4:23 PM
#15

#14 Men jag tyckte bilderna var dåliga. Varför inte säga det då? Nej, jag ångrar mig inte. Och en del blir sporrade av att få lite motstånd.

Vissa dagar blir jag så trött på suddiga och Oskarpa bilder?, det är det enklaste att åtgärda när man fotograferar om man inte har fel på optiken eller medvetet plåtar Oskarpa bilder?. Se till att fokusera rätt och skarpt så blir det lite enklare att tycka ngt om bilderna.

Inkanyezi
2/13/15, 6:57 PM
#16

#15 Vad är det för fel med att bara säga "förlåt"?

[norrpojk65]
2/13/15, 8:15 PM
#17

#6 Varför inte ge lite förslag på vad personen kan förbättra istället för att såga bilderna. Är svårt att bli en bättre fotograf om man bara blir sågad utan att man förstår varför !!!

[VSK]
2/15/15, 12:45 PM
#18

TS, bild #3 gillade jag extra skarpt. Man liksom känner lukten när man tittar på bilden 🙂

[JenniN]
2/15/15, 8:14 PM
#19

Admin borde ta bort 6# 
Det är både elakt och onödigt på en bild som inte ens vill ha kritik.

missan´s
2/16/15, 7:14 PM
#20

#6 "Behandla andra som du vill bli behandlad själv"

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Dumpuck
2/20/15, 9:18 PM
#21

#15 Riktigt trist ton du har, ska du ändå ge kritik så kan du i alla fall ge konstruktiv kritik - TS bad inte ens om att få kritik! Att vissa blir sporrade av att få motstånd innebär inte att alla blir det eller att det ger dig rätt att bete dig på det viset, vissa blir rent sågade av det. Som nybörjare tänker man oftast inte på var eller hur fokus hamnar, man vill många gånger bara ha bild på en viss sak.
Varför inte låta dom få det då utan att bli nedvärderande?
Tyvärr, men det är just det du är. Nedvärderande och spydig, som andra sagt så har väl även du varit nybörjare? Blir så trött när folk ska såga andra på det där viset, ska du ge kritik så ge i varje fall konstruktiv kritik och tänk på hur du framför saker.

Upp till toppen
Annons: