Tycker att det ändå ser bra ut, så här började jag också när jag skaffade min första kamera. Jag gick runt och fotade allt möjligt helt planlöst för att se hur bilderna blev. Sen var dom flesta helt ointressanta för andra, men det är ett bra sätt att dels träna upp sitt bildseende, men även att lära sig kameran. Tar fortfarande en hel del bilder som är ointressanta.
För dom flesta så går det säkert en hel del dåliga/mindre bra bilder för varje bra bild...
Men om du är intresserad att lära dig, så finns det mycket att läsa, både på nätet, och i fototidningar och man kan även fråga på t ex detta forum, det finns alltid någon som kan hjälpa till. Men börja med manualen och testa dig fram med olika programlägen och inställningar så att du ser vad som händer när man gör si eller så, så kommer du att att utvecklas med tiden!
Ett tips jag kan ge redan nu, jag såg i bildens exif, det är information om inställningar mm, att du har AF inställd på AI Fokus, ställ den gärna på One shot-af istället, och kolla om du kan se hur du väljer fokuspunkt. Jag använder alltid den i mitten, och fokuserar på det som ska vara skarpt och trycker ner avtryckaren halvvägs och komponerar bilden som jag vill ha den.
Om du har AI-fokus och alla fokuspunkter aktiva så kan fokuseringen ändras om du flyttar på kameran eller om motivet rör på sig.
Grattis till nya kameran, tror att du kommer att få mycket roligt med den!