Annons:
Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 2836 ggr
Paltn
2013-10-31 21:29

Palten terroriserar gatorna...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade lite att göra idag medan jag väntade på att bilen skulle bli klar på verkstan, så jag tog mig för att öva lite på gatufoto.
Och det är då absolut ingen lek =)

Man känner obekvämligheten hos folk så fort de ser att man håller i en kamera, så att sen även lyfta den och knäppa bilder känns hårt, men jag lyckades ta mig för och fota lite iaf.
Övning ger färdighet, och jag kände även att mitt mod att lyfta kameran och knäppa av bilder blev större och större allt eftersom jag gick runt där.

Fick absolut inga tiptopbilder enligt mig själv, men såg det som sagt mer som en övning. Och målet var att våga fota, inte att komma hem med toppenbilder.

Jag bjuder på några här =)

(Även om tråden är skapad i "ej kritik" så får ni absolut säga vad ni tycker och ge hintar)

// Paltfan

Annons:
Paltn
2013-10-31 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna här var den absolut första bilden jag knäppte, och jag frågade om det var ok innan jag knäppte.
Något jag inte skulle gjort med facit i hand dock eftersom det förstörde känslan jag ville få ut av bilden där gubben satt och vilade innan jag gick fram och pratade med honom.
Resultatet blev inte alls så som jag såg framför mig att bilden kunnat bli om jag knäppt av med gubben ovetandes.

// Paltfan

Paltn
2013-10-31 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den här mannen såg att jag var på väg att ta kort och jag la märke till att han såg det, så jag nickade frågande med ett leende mot honom. Han nickade dystert medgivande tillbaka…och bilden knäpptes.

// Paltfan

Paltn
2013-10-31 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna tycker jag var lite smårolig bara, lägg märke till den övre skylten. =)

// Paltfan

Paltn
2013-10-31 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett barn som gav en skön kontrast till resten =)

// Paltfan

Bagtjesen
2013-10-31 22:52
#5

Kul at se bilder på ett tema - det är något jag annars saknar!

Kul att snabbt förstå varför du tog bilderna!

Bild 1 i #0, "ensam i staden, har inga vänner här? -dom är på nätet".

Bild 2 i #1 Ett jättefint porträtt!

Bild 3 i #2 Fin komposition men ser inte riktigt skarpt ut?

Bild 4 i #3 "Tomgång! och ändå energilöst?"

Bild 5 i #4, skrattet och förtåelsen för den som möter!

Om jag nu skall komma med någonting i rikting av kritik - bilderna verkar aningens för ljusa hos mej.

Eftersom det inte är någon egentlig kritik så har jag inte kollat Exif och så, men som bildsvit är det absolut något som jag tycker är en väl genomförd idé - och som jag gillar!

Tack för dom!


Paltn
2013-10-31 23:02
#6

Japp i bild 3 #2 så missade jag skärpan, den blev väldigt mörk bilden och tappade därför skärpa vid efterredigeringen.
Jag hade inte mage nog att ställa mig och fixa inställningar på kameran då jag upptäckte jag hade för lite ljus att arbeta med =/

Vad gäller ljuset så kan det hända jag har lite mörk skärm fortfarande, har inte riktigt hittat något bra mjukvaruverktyg för kalibrering än, och har inte kosingen att köpa hårdvara eller att lämna in den =/ Men kanske bör ljusa upp den iaf?
Inväntar fler åsikter om ljuset.

Och tack! Åh varsågod bagtjesen :P

// Paltfan

Annons:
[malkins]
2013-11-01 08:02
#7

Mycket trevliga bilder! Lite oldfeeling och inte bara för att de är svartvita.

Jag förstår att det var en utmaning, jag är också alldeles för blyg när jag har med kameran bland folk. #4 är min favorit!

bamse6311
2013-11-01 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tycker att det är väldigt kul med gatubilder därför att dom visar så väldigt mycket.

Jag tycker också att gatubilder funkar mycket bra eller kanske till och med bäst i svart/vitt.

Här i stan (Hbg) så har vi en nu äldre man som under runt 35-40 år vandrat omkring med sin kamera och tagit gatubilder.

Han håller alltid till i den del av stadskärnan som vi kallar söder och är de sk gamla arbetarkvarteren.

På alla hans bilder så kan man se hur både människor, byggnader och stadsdelen i sin helhet förändrats genom alla de här åren.

Jag har själv ibland funderat på att ta min lilla kompakt med mig ut och ge mig ner på stan för att plåta men sedan så känns det lite kymigt och man vet ju inte hur människor reagerar.

Med den lilla enkla kompakten som jag har så skulle jag ju kunna hålla den i handen och köra snapshots.

Som sagt så har jag alltid tyckt om att titta på gatubilder och tycker att det skulle varit kul att själv testa.

Det enda som jag hittills vågat mig på är att ta min kompakt med till det  lilla torget där jag bor och tänkte knäppa några bilder av folklivet där.

Tyvärr så var det inte så mycket människor ute just den tidpunkten på dagen, de flesta var ju naturligtvis på sina jobb.

Knäppte dock ett par bilder av människor som satt vid den lokala pizzerian.

Well, får se om jag vågar ta modet till mig och åka ner på stan med min kompakt.

@Paltn, Hoppas att du inte tycker det är OT om jag lägger in en av de få bilder som det blev vilket som sagt är de enda gatubilder jag hittills vågat mig på.

Bästa hälsningar,
Bertil

Paltn
2013-11-01 16:47
#9

#7 Tack =)
Är den där lite oldfeeling jag vill åt också, tycker det är läckert =)

#8 Det gör inge alls =) Och jag tycker bilden var helt ok, fortsätt plåta sånt där.

#7 och #8
Absolut är det svårt, tycker jag också. Och det tog en stund innan jag vågade ta första bilden, och en till stund till nästa….men efter ett tag så släppte det där mer och mer och friheten att fota det jag ville utan att bry mig växte mer och mer.
Började inse också att folk må kolla lite snett på en när de ser att man fotar på det här viset, men 3 sekunder efteråt så har de passerat och man är troligen glömd efter några minuter. Så varför bry sig om dem egentligen? :P Får se när nästa tur blir, och hur snabbt det släpper den gången, troligtvis mycket tidigare.

// Paltfan

bamse6311
2013-11-01 16:55
#10

#9 Paltn.

Hoppas att vi får se fler av dina utsökta gatubilder snart igen.

Det är väl bara precis det som du skriver att man skall ta modet till sig och lyfta upp kameran.

Bästa hälsningar,
Bertil

JazzBass
2013-11-02 07:31
#11

Fina bilder! Tycker mycket om gatufoto, men jag känner mig alltid så obekväm när jag vill fota främmande människor så jag nöjer mig med att se på andras bilder i genren tills vidare. Ser på bilderna på min iphone nu så jag kan inte uttala mig så mycket om de tekniska detaljerna, annat än att jag tycker de är lagom ljusa på den skärmen. Fint fotat! :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: