Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1083 ggr
[Kattunge]
10/30/13, 4:38 PM

(S) Foton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu säljer jag följande foton (se nästa inlägg) på min hemsida: 
http://fotograflinajohansson.webs.com/ 

Skicka ett e-mail för priser och information.

Annons:
[Kattunge]
10/30/13, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2

[Kattunge]
10/30/13, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3.

[Kattunge]
10/30/13, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 4.

Paltn
10/30/13, 5:10 PM
#4

Av ren nyfikenhet undrar jag (och troligen många fler här) vad du har siktat på för någon kundkrets när du tänkt sälja dessa bilder?

För att en bild ska vara attraktiv för köp hos någon så behöver den fylla något sorts syfte för köparen, som t.ex dekoration, reklam m.m.

Skulle vara intressant att höra dina tankar om detta när det kommer till dessa bilder och bildförsäljningen.

// Paltfan

Honestyisdead
10/30/13, 10:26 PM
#5

Sitter och funderar på vad i dessa bilder någon skulle vilja betala för?
De ser inte ut som konst för mig, och ser inte heller ut som annat än helt vanliga vardagsfoton?

Bagtjesen
10/30/13, 11:26 PM
#6

Jag förstår tankarna kring bilderna, men utförandet, bl a redigeringen/ljuset i bilden i #2 (bild3) är inte alls proffsigt redigerat.

Bild 4 i #3 är den bästa på ett sätt, men tror inte att man kan sälja en bild där hörnet till vänster lutar så mycket.

Jag säger inte detta för att racka ner på dig "Kattunge", men du behöver fundera över vad som blir så bra bilder så att någon vill betala för dem?

Det som jag då vill säga är att du har bra tankar på bilder, men att du måste förstå vad som säljer och om när ett motiv och en redigering som är proffisigt gjord blir "konst".

Följ med och titta på kritik av bilder, eller kommentarer till bilder utan kritik och förstå vad som är riktigt bra gjort! Titta sedan på dina egna bilder och ge dem både din egna positiva och negativa kritik. Vad blev bra och vad blev dåligt och fundera över - kompositionen, beskärningen, ljuset och färgerna, och skärpa och oskärpa, och hur väl du utnyttjat bildernas potential - d v s hur bra utnyttjade du kamerans kapacitet.

Det sistnämnda - att utnyttja kamerans kapacitet - på bästa sätt; där kan jag se att inställningarna inte är de allra bästa och liknande från bild till bild, och att du därmed inte förstår riktigt än hur du skall utnyttja den till att få de motiven du valt att bli så bra som möjligt.

Men som jag sade i början - Jag förstår idéerna - så jag tycker absolut att du skall fortsätta, men att du skall sträva efter att få till bättre bilder redan i kameran och att göra ett bättre arbete i efterhand.


Annons:
equestphoto
10/31/13, 4:27 PM
#7

Skulle också vilja veta tanken bakom detta :)

bamse6311
10/31/13, 7:03 PM
#8

Kattunge.

Bäst för sådana här bilder är nog om du är med i en bildbyrå dit du skickar dina bilder för eventuell försäljning.

Fler och fler tidningar idag har allt minder fotografer anställda och om de har ett reportage som skall illustreras med en bild som för tankarna till reportaget ifråga så tittar man då igenom bilder från bildbyråer.

Att sälja en bild på det sättet är väl mest en chansning men inte dess mindre åtminstone ett sätt att testa.

Kan nog tänka mig att det kan finnas reportage där var och en av dina bilder skulle kunna platsa som illustration till reportaget ifråga.

I övrigt så följ gärna #6 Bagtjesens råd om du på ett mer aktivt sätt själv vill sälja dina bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: