Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 3251 ggr
JazzBass
10/28/13, 8:03 AM

Utmaningen - Omgång 45

Då höstmörkret tar allt mer överhand nu för var dag som går så blir temat för denna omgång DYSTERT. Som vanligt är det tillåtet att tolka temat fritt. Glad

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast måndagen den 11.11 (OBS NYTT DATUM!), eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppnåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Paltn
10/29/13, 8:33 PM
#1

Det här ämnet blir intressant! Håller tummarna för starkt deltagande…och att jag hinner med min egen ide som just dök upp :P

// Paltfan

hydman
11/4/13, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Dagen efter (Kung i baren).

JazzBass
11/4/13, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kal skog i morgondimman

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
11/6/13, 4:56 AM
#4

Har dåligt med tid i veckan pga på tok för mycket arbetstimmar, finns det fler som skulle vara sugna att skjuta på den här omgången bara några dagar så vi får helgen på oss för fotandet också vi som har ide men ingen tid?

// Paltfan

JNN
11/6/13, 7:26 AM
#5

För min del går det bra att skjuta upp stoppdatumet, då jag inte haft så mycket tid heller. Har inte ens kläckt en idé heller men har släppt tanken bara för att tiden håller på att rinna ut.

JazzBass
11/6/13, 7:33 AM
#6

Ja inget problem för mig heller. Ändrade till måndagen 11.11 istället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JNN
11/6/13, 7:48 AM
#7

#6- Strålande, då får man försöka tänka ut nåt igen då!

Martin
11/6/13, 1:09 PM
#8

Även jag skall försöka hinna med ett bidrag då, kanon!

mvh Martin

sofiN
11/6/13, 4:37 PM
#9

Kanon! då ska jag också försöka hinna!! :D

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Jessicahagstrom94
11/6/13, 4:43 PM
#10

Woho, en tema som passar in i vardagen! Inget är väl mer dystert än regn & mörker.

*Samlar idéer.*

tlundegard
11/6/13, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer mitt dystra bidrag..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Loviisaa
11/7/13, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tog bilden precis.. grått och tråkigt..  men ett väldigt fint motiv som gärna ställde upp för fotografering! 😊

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Martin
11/7/13, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

H ö s t r e g n e t

mvh Martin

Annons:
Jessicahagstrom94
11/7/13, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vad är mer dystert än detta en mörk, molnig höstdag?🌺

*klicka upp bilden*

Paltn
11/10/13, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

På tok för lite tid med all övertid på jobbet, så jag hann inte det jag först tänkte göra….men kände dock att jag vill bidra med något så jag kör på detta =)

Outcast in darkness

// Paltfan

JNN
11/11/13, 7:08 AM
#16

Själv så hade jag ingen tid till övers för att ens titta på kameran, typiskt nu då det ändå blev flyttat stoppdatum dessutom..😡 Men det får bli en annan omgång för mig..!🙂

Lycka till då till er andra som fick in era idéer, det blev ju en del varierande men fina och  dystra tolkningar..😉

JazzBass
11/13/13, 8:07 AM
#17

Ok vi börjar kommenteringen, enligt samma mönster som tidigare. Deadline för kommentarerna är söndag 17.11.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
11/13/13, 2:47 PM
#18

Mina kommentarer…

hydman - Haha, kul och annorlunda tolkning av temat! :-) Bra exponering, bildbearbetning och komposition, men bakgrunden stör lite grann. Kanske för lite (eller för mycket?) utsuddad? 2p

JazzBass - Min bild.

tlundegard - Skarp silhuettbild med en bra komposition. Saknar lite ett s.k. "punktum", nånting i bilden som drar till sig extra uppmärksamhet, som t.ex. en fågel eller nåt. Men bra fotat iaf, en fin bild som den är också. Inte jättetydlig association till temat, men ganska dystert är det väl med de sista löven kvar på trädet, som snart kommer att falla de också. 1p

loviisaa - En ganska bra bild men lämnar lite att önska. Positivt är att bilden har ett bra innehåll, en (hungrig?) hjort bredvid en hög ruttna äpplen en dyster höstdag. Kompositionen ser lite tråkig ut med motivet helt centrerat, och skärpan kunde varit bättre. Ser lite ut som fokusen ligger lite för långt bak, på äpplena istället för på hjorten. Det är också lite rörelse- och skakoskärpa p.g.a. att du använt förhållandevis lång slutartid för den långa brännvidden. Färgmässigt är ganska kall, men det förstärker å andra sidan höstkänslan, vilket är bra. 1p

Martin - En bra bildidé (som jag själv också använt nån gång), men lite väl rörig bakgrund. Snyggt fokuserat och exponerat i övrigt. Passar definitivt i temat. 1p

Jessicahagstrom94 - Ja, i dysterhet tar den här bilden klart hem vinsten. Mycket bra, talande bild i övrigt också. Det blåa är kanske lite för starkt och ljuset lite för utfrätt, men det är det enda negativa här tycker jag. Bra bild! 3p

Paltn - En mycket annorlunda bild. Inte speciellt dyster kanske, men jag gillar den starkt i alla fall. Lagom kornig och low-key, vilket bidrar till att höja känslan i bilden. Kreativt och bra fotat! 2p

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Paltn
11/15/13, 6:02 PM
#20

Hydman - Intressant och kreativ tolkning av temat, och nog är alltid dagen efter dyster. Kvaliteten på bilden fotomässigt är sedan riktigt bra 2p

Jazzbazz - Min favorit den här omgången, snyggt fotat och väldigt bra återgivet av en dimmig morgon i skogen.
För mig är den här vyn väldigt rogivande och inte alls speciellt dyster, men jag förstår helt klart tänket mot temat. 3p

tlundegard - Fin bild som symboliserar hösten och att träden tappar sina löv antar jag. Kan bara hålla med om att det är en dyster känsla. Jag satt dock först och tyckte det såg ut som en massa fladdermöss i trädet…men kom fram till att det måste vara de få löv som sitter kvar =) 1p

Loviisa - bra fångat av det vilda djuret, och de fallna äpplerna på marken och det kalla dimmiga ljuset ger sin dystra känsla till bilden. Kompositionen hade kunnat få vara bättre dock, men kanske inte det första man tänker på när man får ett sånt här tillfälle. 1p

Martin - Bra tänkte, det dystra finns där. Fotomässigt så faller den tyvärr tycker jag pga oskärpan och bruset i bilden, detta förklaras av att du använt dig utav iso 3200. Lägre iso hade troligen gett droppar och ruta en skarpare känsla och tillfört mer till bilden. 1p

Jessicahagstrom94 - Bra återgivet på omgångens ämne. Finns få saker som kan kännas dystrare än saknad och sorg för det förlorade. Bra bild och bra tolkning av temat. 2p

Paltn - Min bild

// Paltfan

Annons:
Jessicahagstrom94
11/16/13, 3:49 PM
#21

#2 hydman - bilden i sig är bra men trög som jag är så förstår jag inte tolkningen av temat i den bilden. 1p.

#3 JazzBazz - Snyggt fotat och det ser ju faktiskt rätt dystert ut där med dimman i skogen. 3p.

#11 tlundegard - Hittar ingenting att fästa blicken på, saknar en sådan detalj. Men nog ser den lite dyster ut allt! 1p.

#12 loviisaa - Gulligt motiv och fångat på bild, dystert tycker jag att det är med det trista vädret, bildens kvalité hade kunnat fått vara en aning bättre. 2p. 

#13 Martin - Ja. höstregnet är jag less på, det är dystert! Men det är lite rörig bakgrund, hade önskat att dropparna kom "i fokus", alltså att man ser dem lite mer än själva bakgrunden. 2p.

- Min bild - 

#15 Paltn - Hmm, förstår inte riktigt tolkningen till dystert men jag är ju som sagt trög. Bilden i sig är fin men platt, hade önskat någon mer dyster detalj där nånstans.. 1p.

Martin
11/17/13, 2:43 PM
#22

Hydman: Kul tolkning på temat och ett utmärkt foto i genomförandet. 3 p

JazzBazz: Känns mer mystiskt än dystert för mig, men en trevlig och bra bild är det. 1 p.

Tlundegard: Tung och trist höstbild, lite blåtonad och möjligen hade den blivit bättre svartvitt eller med mer gråsvart än blåtonat. 1 p

Loviissa: Tycker inte bilden känns dyster, snarare så man oftast ser dem och det ger mig ett gott intryck. Men trevligt foto, kanske lite tight. 2 p

Martin - Min egen bild

JessicaHagstrom94: Kanske lite för blåa färger, men absolut dystert men ändå stämningsfullt. 2 p

Paltn: Väl genomfört foto, lite spooky. 1 p.

mvh Martin

JazzBass
11/17/13, 4:16 PM
#23

Fattas ännu kommentarer av tre deltagare. Hinner vi få in dem alla idag?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
11/18/13, 7:16 AM
#24

Hydman, tlundegard, Loviissa: Får vi in era kommentarer också ASAP?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
11/18/13, 8:33 PM
#25

Var är alla…??

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
11/19/13, 8:22 PM
#26

Hydman - min egen

Jazzbazz - bra stämning, innehåll och sedan bra utfört. gillar kompositionen och djupet som blir i bilden. 3p

tlundegard - har lite svårt för upplägget, saknar som så många andra en detaljer som lyfter den från många andra. 2p 

Loviisa - tycker den kan funka som dokumentation över vad som kan hända utanför fönstret. tveksamt om rådjuret tycker att det är speciellt dystert med ett dukat bord. 1p

Martin - god tanke och bra jobb. möjligen lite för få droppar att fokusera på vilket innebär att mina ögon fokuserar (för mkt?) på bakgrunden 1p

Jessicahagstrom94 - för blått och svårt med ljuskällorna. hade man fixat det så vore det givet temat mkt bra. 1p

Paltn - #enkelt# och avskalat men sätter igång mina tankar. bra stämning och karaktär. 2p

tlundegard
11/20/13, 10:37 PM
#27

#2 hydman - lite annorlunda och rolig tolkning av temat, men jag tycker inte att den säger så mycket. 1p.

#3 JazzBazz - Fin bild, skogen ser spöklik ut. Jag tror bilden hade blivit ännu finare utan träder närmast kameran, men det är ändå väldigt fint taget, jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha den på min vägg. 3p.

#11 tlundegard - Min bild

#12 loviisaa - Väldigt fint motiv i det dystra vädret. Synd att huvudet inte blev skarpt, men det kan ju vara svårt att hinna med när det gäller vilda djur. 2p. 

#13 Martin - Verkligen ett motiv som visar hur trist hösten kan vara, men samtidigt lite mysig! (eller är jag knäpp?) 1p.

#14 Jessicahagstrom94 - Jag förstår din tanke med att det är dystert ute, men själv tycker jag att bilden ser sådär mörk och mysig ut! Annars en fin bild. 1p

#15 Paltn - Den här bilden tycker jag är mer spöklik än dyster. Ser lite ut som att någon har lagt sin hand i en kopiator och sen inverterat den. Kreativt! 2p.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
JazzBass
11/21/13, 8:05 AM
#28

Här är nu poängen för de som kommenterat. Det blev tajt i täten och jag lyckades tydligen knipa 1:a platsen, tätt följd av hydman och Jessicahagstrom94. 🙂

hydman - 9
JazzBass - 10
tlundegard - 4
Martin - 5
Jessicahagstrom94 - 8
Paltn - 6

Var lite fundersam på hur väl min bild passar i temat, som Paltn och Martin indikerade i sina kommentarer, men en sak tycker jag själv är extra dyster i den här bilden: Skogen. Om man nu kan kalla en sån här hårt gallrad skog för skog. Den må vara bekväm att gå i, men för mig ska en riktig skog ska ha träd i olika åldrar och varierande växtlighet. En skog där människan satt så tydliga spår att man sikten är flera hundra meter i den och där marken är så gott som kal ger mig inte alls samma känsla av lugn och frihet och närhet till naturen som den jag upplever i en riktig urskog eller en varsamt skött skog där man inte låtit pengarna styra. Själv fick jag ifjol höstas se 3,4 hektar av min favoritskog vid sommarstället så gott som helt skövlad, vilket gjorde mig helt bedrövad och ännu mer negativt inställd till industriell "skogsskötsel" än tidigare. Förhoppningsvis lever jag ännu om 30 år då den hunnit växa upp lite igen, men som den var tidigare blir den nog aldrig, med sina bär- och svampställen jag känt till sen jag var barn. Ledsen

Nåväl, finns det idéer på tema för nästa omgång?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
11/21/13, 6:30 PM
#29

Intressant med hela 6p och en fjärdeplats för en nödlösning =) Tackar för det.

Bilden är dessutom långt ifrån ett tekniskt under så det kanske bör vara en sporre till dem som undviker vara med i tävlingarna pga de tycker sig ha för undermålig utrustning!?

Bilden är nämligen tagen med mobilen, en Samsung S3 med krossad och skitig kameralins.
Motivet är sen bara ett vitdammigt handavtryck på en svart plastkåpa.
Kanske inte dystrast i första anblick, men med lite fantasi så =)
Hade något mer avancerat på G först men tiden räckte inte till….

Kan bara hålla med dig jazzbazz om att skogarna inte är som förut.
Tyvärr så blir spåren efter skördare lite väl linjära och "industriella" för att ge en fri och mysig skog tillbaka så som de blev då fällningen sköttes med motorsåg, yxa och kätting för framdragning.
Tur det finns berg och terräng fortfarande där inte skördarna tar sig fram, där är skogen oftast mysig och fri än idag.

// Paltfan

Paltn
11/21/13, 6:31 PM
#30

Förslag på tema, "svartvitt i gammalt stuk"

// Paltfan

sofiN
11/22/13, 7:19 AM
#31

Jaa! Svartvitt i gammalt stuk skulle va kul :)

Då hinner nog jag vara med också!! Sköt om er!

Trevlig Helg!!

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Upp till toppen
Annons: