Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 735 ggr
Masterworks
10/27/13, 6:04 PM

Fotboll!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder idag på lite fotboll! 🙂

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Annons:
Masterworks
10/27/13, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till!

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Bagtjesen
10/28/13, 1:10 PM
#2

Väldigt hårt ljus, allt som är ljust blir för ljust, eller t o m utrfrätt. Inga detaljer i delar av pojkens ansikte, och slagskugga på den andra halvan. Överdrivna färger (p g a auto - Vitbalans och/eller för mycket draget i kontrast och färgspakar). Bakgrunderna lutar också rejält.

Om ljuset nu var så hpårt och stod så lågt i Bild2 (#3) så skulle jag valt att lätta upp det hela med en blixt - för om du tog flera bilder så borde du kunna se att det blev för mycket kontrast redan i kamerans bildvisning.

Eller har du avsiktiligt tagit bättre bilder men dragit för hårt i spakarna, och då varför? På vilket sätt skulle de då bli bättre, mer intressanta eller så. Funderar över hur du har tänkt.


Masterworks
10/28/13, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Måste nog kalibrera skärmen på Macen? 🤪

Men bra input, blixt kanske man ska lära sig oxå?

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Bagtjesen
10/28/13, 3:37 PM
#4

Ja, bilden i #3 blev mycket bättre. Att bemästra så där svårt ljus är definitivt inte lätt. Men #3 blev inte hyfsad kompromiss. Jag tor att du kommer att behöva kalibrera din bildskärm, och då kan du se att du t o m kunde ha gått ner en aning till i ljusnivåerna, alternativt minska kontrasterna, som antagligen blivit lite bättre.

Nu kan jag inget om kalibrering på Mac, men hittade omedelbart en artikel: http://www.computer-darkroom.com/colorsync-display/colorsync_1.htm

Den visar på, samma grundkalibreringar som man gör annars på andra typer av datorer.

Tänk på att in dator och bildskärm skall vara på den ljusaste platsen i rummet, men inte ha olika typer av ströljus från fönster som kommer in, och påverkar ditt färgseende olika tider på dagen/kvällen…


papa-bear
10/28/13, 5:53 PM
#5

nästan komiskt, som om det vore samma kille som skjuter sig själv i huvudet med bollen Gapskrattar 🤪

Upp till toppen
Annons: