Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1448 ggr
TheAlmab
2013-10-26 15:57

Zomma in?

Hej! idag tog jag kort på när det var några som träningshoppade med häst. När jag zoomar in nära med min kamera så blir hela hästen suddig. Så jag prövade att zooma ut rätt så rejält och då blev hästen inte suddig. Nu så skulle det vara bra om jag på nått sätt kunde zooma in på bilden och spara den så, men jag vet inte ur man gör i fotoredigeringsprogram och jag håller just nu på och lär mig att redigera i Photoshop cs6 extended (tror jag det heter) skulle vara tacksam för hjälp! :)

(Tyvärr kunde jag inte ladda upp nån bild då de var för stora)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
Inkanyezi
2013-10-26 16:51
#1

Med att "zooma in" i en bild, menar du antagligen att man skär bort det man inte vill ha med runt omkring motivet, och det kan man göra med beskärningsverktyget. Man klipper helt enkelt ut den del av bilden som man vill ha.

Om man sedan vill ha det som blev kvar större, så kan man dra upp det i storlek, men man får betydligt sämre skärpa när man gör det, eftersom programmet inte kan skapa några data som inte finns. Det interpolerar bara mellan pixlarna man har i den lilla bilden och gör om den til en stor.

Det finns flera olika algoritmer som kan användas vid ändring av storleken, och de som man använder till vanliga motiv, och särskilt om ändringen inte är en jämn multipel, är bicubic eller Lanczos.

Bagtjesen
2013-10-26 17:26
#2

Det som Inkanyezi säger är ju som vanligt helt rätt, men jag funderar på vad den ursprungliga orsaken till problemet är?

Du beskriver vare sig visar några exempel eller beskriver hur bilderna är tagna. Ett problem kan ju vara att du har ett zoomobjektiv med variabel största bländare, och att när du zoomar in med optiken så får du en mindre bländare (f5.6?) och istället längre slutartid?

A) Har du kameran på ett stativ och fokus inställt precis mitt över ett hopp, eller B)stativ och följer med i hästen och ryttarens rörelser och tar bilden i hoppet? Eller rör det sig om foto på frihand, och då med vilken brännvidd.

Att någonting ser ut att vara ur fokus kan ju bero på at du rört kameran (skakat för mycket) eller att du inte följt med men inte tillräckligt bra, eller att du har kameran stilla och väntar in hoppet, men att slutartiden (avskyr egentligen det ordet - föredrar exponeringstiden) är för långsam.

Dåligt ljus och att motivet inte hamnar precis där man förväntat sig är också ett problem.

Att sedan en bild i ett redigeringsprogram kan se suddigt ut (när man ser det pixel för pixel (1:1) innan det justerat med tanke på kamera och objektiv är också vanligt.

Det finns alltså många möjligheter till att det blir fel, och det mest intressanta, som jag tycker, är varför det är suddigt… Tycker att om du upplever attt du har ett generellt problem så är det bättre att försöka förstå orsaken till det snarare än att fixa till det i efterhand.

Förstå mig rätt - jag tycker att foton skall tas rätt från början och att försök att rädda en bild skall vara undantaget.


TheAlmab
2013-10-26 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

okej! :) förstår inte riktigt allt du säger då jag är väldigt ny på detta med systemkameror men jag fotar iallafall utan stativ. Det är väll det ända jag har nån koll på. Här är ett gammalt foto men här har jag samma problem, hästen kommer inte i fokus. Dock så stod jag uppe på läktaren den gången, idag så stod jag på banan och fotograferade.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Bagtjesen
2013-10-26 18:27
#4

#3 TheAlmab - en bild säger mer än 1000 ord! I den bild du visar har du du nära nog perfekt skärpa på "bommarna" (heter det så?) men du har A) tagit bilden för tidigt - innan hästen och ryttaren hamnat inom skärpedjupet. B) 1/60s är alldeles för långsam exponeringstid för att få med ett djur som rör sig mot dig. Skulle tro att djuret kommer med 20-30 km/h emot dig. Det gör att på 1/60s hinner djuret och ryttaren förflytta sig mellan drygt 8 och 14 cm mot dig, så de kan helt enkelt aldrig bli annat än suddigare.

Enda chansen är att du i såndana här fall står vid sidan av hästen och föjer med allteftersom de far fram, då har du en chans på 10 att få till en bra bild där huvudekipaget blir stilla i luften men där fötter och likande ändå rör sig för snabbt. När man följer med ekipaget så rör sig kamera ni samma hastighet som ekipaget, och då blir allt lite mer fruset.

Det du kanske själv kan sluta dig till, men som jag skriver för andras skull, är att det helt enkelt är omöjligt att få till bra bilder på det viset, rakt framifrån under de ljusförhållandena.


TheAlmab
2013-10-26 23:00
#5

Du har helt rätt, bommar heter det :) men jag vet inte riktigt hur jag ska ändra så att kameran tar bilder snabbare än 1/6 s. Har detta något med slutartid att göra? för jag vet inte riktigt hur jag ändrar slutartiden på kameran, men det går ju alltid att läsa i användar handboken.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Inkanyezi
2013-10-26 23:52
#6

När ljuset är svagt kan man ofta inte få kortare slutartid.

Det handlar om ett förhållande melan bländaröppning, slutartid, ISO och ljuset man har tillgång till. När ljuset är svagt måste man ha högt ISO för att alls få någon bild med någorunda kort slutartid, och det hjälper om man har möjlighet till större öppning på objektivet.

Min gissning är att man måste upp till ISO 3200 för att få bra resultat inne i ett ridhus, och då kan bilderna bli lite brusiga. Man behöver egentligen kunna zooma in lite mer än den vanliga normalzoomen klarar, för att få motivet lite större.

Man lär sig så småningom bolla med de olika faktorerna, så att man vet när man måste använda största möjliga öppning, lång brännvidd, och kanske måste höja ISO för att kunna få kort slutartid.

Enklaste sättet att få kortast möjliga tid och rätt exponering är att använda högt ISO och ställa in största bländaröppningen (lägst tal). Om man exempelvis provar ISO 3200 och f/5,6 som är största öppningen när man zoomar in så mycket det går, så får man så kort tid som man kan ha med ISO 3200. Det går att höja till 6400 på Nikon D3200 och fortfarande få bra färger och god dynamik.

Annons:
TheAlmab
2013-10-27 09:27
#7

Okej! :) hur visste du att jag har en D3200? :o

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Inkanyezi
2013-10-27 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Jag tittade i Exif för din bild.

TheAlmab
2013-10-27 10:51
#9

Ah :)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Upp till toppen
Annons: