Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1639 ggr
bellisan
2013-10-24 10:42

vilken kamera?

Hej är inte så kunnig när det gäller vilka kameror som e bra o sånt, men jag älskar att fotografera men har ingen kamera för tillfället. Ska köpa en snart men vet inte vilken jag ska köpa. Så vilken kamera använder ni? Och vilka tycker ni är bra? :)

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-24 10:46
#1

Jag använder Nikon D3100 som jag tycker är en bra nybörjarkamera :)

Fridaaaa
2013-10-24 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en Nikon D3100, nöjd med den. Säger som #1, bra nybörjarkamera men även om man vill utvecklas mer tycker jag också.
Har orginalobjektivet men ska skaffa andra också när jag får råd 🙂

Sedan beror det på: Vad har du för budget till kamera? Ska du ha system eller kompakt?

Mycket hänger även på fotografen, inte bara kameran. 2 personer kan ha samma kamera men den ena tar bättre bilder än den andra. Så är olika mellan personer med 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bellisan
2013-10-24 10:51
#3

#1 är bilderna på din blogg tagna med den kameran? :)

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
bellisan
2013-10-24 10:53
#4

#2 Oj vad dum jag är som glömde att skriva det men det ska vara systemkamera :P

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Fridaaaa
2013-10-24 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett exempel till 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bellisan
2013-10-24 10:58
#6

#5 väldigt fina bilder :) man kanske ska satsa på den kameran

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-24 11:00
#7

#3 Alla bilder på min blogg de senaste två(?) åren är tagna med den förutom senaste inlägget som är med mobilkameran :)

Fridaaaa
2013-10-24 11:01
#8

#6 Som sagt, gäller att träna, hänger inte så mycket på kameran 🙂 Visst del gör det ju, men enbart om man lär sig hantera den och lär sig funktionerna osv ^^, Men är en bra kamera att starta med, att lära sig på, absolut! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
2013-10-24 11:05
#9

Just kamerahuset är inte vad allt hänger på, med rätt utrustning och person bakom den kameran kan det verkligen bli kanonbilder! Jag är ingen bra fotograf (enligt mig själv) men till och med jag får rätt okejiga bilder med den :)

Sedan finns ju den nyare versionen D3200, vet dock inte riktigt hur den är bättre men det går ju att jämföra på vissa sidor.

Edit; så om du är villig att lära dig om alla/de flesta inställningarna så kommer det bli kanon. :)

bellisan
2013-10-24 11:05
#10

#8 köpte du din på elgiganten?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Fridaaaa
2013-10-24 11:06
#11

#10 Japp 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bellisan
2013-10-24 11:08
#12

#9 är D3200 den nyaste variationen?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Fridaaaa
2013-10-24 11:10
#13

#12 Du får läsa om dem, finns på elgigantens sida, annars är ett tips att åka till elgiganten och prata med en kunnig, så gjorde jag 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-24 11:10
#14

#12 Ja det tror jag att den är :)

Fridaaaa
2013-10-24 11:12
#15

Lite fler megapixlar har den (men spelar ju ingen roll på kvalitén osv), och den har  LCD-skärm så tror man får se lite vad man behöver för funktioner osv med. 🙂 Mycket hänger ju på objektiven med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bagtjesen
2013-10-24 13:01
#16

Det är inte bara fler megapixlar som gör att den då är bättre. Som flera andra sagt, så är det hur väl man kan sin kamera som gör att det blir riktigt bra bilder. En dålig bild tagen med en bra kamera med stort antal bilder blir fortfarande en bara en dålig bild. En riktigt bra bild tagen med en bra kamera med många fler pixlar blir lite bättre, och ger större möjligheter.

Sedan är det så att om man har ett visst bildsinne - t ex om man är bra på att teckna, rita, måla, så blir det också kompositionsmässigt bättre bilder. Men bildsinne och komposition är också något som man kan träna upp sig på. Har man lite bildsinne så känner man vanligtvis igen en bra bild från en dålig om man går på en utställning, det kanske sitter instinktivt, men om man verkligen har ett riktigt bildsinne kan man kanske uttrycka VAD man tycker är bra i bilden, resp vad som är dåligt.

Det är som vanligt så att man diskuterar "kameran", och om den är bra eller ej - man får inte glömma att objektiven som skall sitta på kameran också måste vara lämpliga till det man vill avbilda!

De vanliga paketen med D3100 eller D3200 innehåller samma objektiv, så där är det inga skillnader.

D3100 har åkt ner i ny-pris, samtidigt som D3200 nog är på väg nedåt i pris eftersom det kommer en D3300, under 2014.

Det hela handlar alltså inte bara om en "kamera", utan också om objektiven, och det som du inte har sagt ett ord om här på forumet är VAD du vill fotografera och VAR du vill fotografera det. Frö det är nog precis som flera har fått uppleva, att man måste både kunna sin kamera och objektiv väldigt väl, och förstå fotografering, bländare, slutar-/exponeringstider, skärpedjup m m -då kan man klara sig med en lite billigare kamera. Har man inte tid och tycker att man är lite "oteknisk", då blir det sällan att man får till bra bilder ändå - för att ofta få till bra bildr behöver man lägga ner mycket tid, och anstränga sig - har man någon i sin närhet som är duktig fotograf och som man får hänga med, så är dt bra - annars så behöver man kanske gå en kurs i foto så att man lär sig hur allt hänger ihop, och att man följer en kursplan som gör att man lär sig åtminstone allt det mest väsentliga!


bellisan
2013-10-24 13:11
#17

#16 jag vill fota allt möjligt, djur, natur, människor, allt helt enkelt Är bra på att fota det tycker både jag och mina vänner men har bara använt mobilkameran och digitalkamera, aldrig systemkamera

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Jessicahagstrom94
2013-10-24 13:41
#18

#17 En systemkamera har väldigt mycket mer inställningar än såna, så du måste lära dig om dessa inställningar och kompositioner som passar vid djurfoto och människofoto m.m. annars kommer bilderna ändå inte bli bättre :) typ inte bättre iaf.

JNN
2013-10-24 14:29
#19

Generellt gäller ju att nyare kameror hanterar dåligt ljus bättre, dvs ISO hanteringen brukar bli bättre och bättre. Och visserligen har d3200 nyare sensor och ett bättre dynamiskt omfång, och den kan gå upp mer i ISO också, men det verkar inte som den hanterar bruset i sig nåt bättre, vissa säger tydligen att d3100 är något bättre.

Men Jag tror att för dom flesta är det nog ingen större fara för normal fotografering, men ska man däremot beskära mycket av bilderna, är det ju en klar fördel med dom många pixlar som d3200 har.
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-av-nikon-d3200

Här ett ganska ingående test (på engelska) för den intresserade:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200

Upp till toppen
Annons: