Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2434 ggr
JNN
2013-10-23 12:43

Spindel - Mobilmakro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag sällan har kameran med på jobbet då jag jobbar i en skitig miljö, en mekanisk verkstad, så får mobilen tjänstgöra som förste reserv. Mobilen, en S4 funkar oftast rätt bra i dokumentära sammanhang, och till normala bilder.

Men i bland så hittar jag ju kryp som spindlar t ex, och önskar då att jag haft min systemare och makrot.. Men har jag inte det så får mobilen göra så gott den kan..

Annons:
JNN
2013-10-23 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En annan bild på samma spindel..

JNN
2013-10-23 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En jag hittade i dag..

JNN
2013-10-23 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

samma.

JNN
2013-10-23 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och samma igen och den sista!

Bagtjesen
2013-10-23 13:51
#5

Tycker det är fantastiskt att mobilkameror numera kan göra ett så bra jobb. Även om du beskurit bilderna mycket(?) tycker jag att det finns många detaljer kvar. Den andra saken som gör mig förvånad både vad gäller din "kamera" och även min lilla platta sak, är att blixthanteringen är så schysst!

Det kan kanske vara frestande för en del att aldrig skaffa ett riktigt makro-objektiv, men har man sett skillanderna, och då t ex jämför obeskurna bilder, då blir det nog ändå frestande med riktig makro.

Försöker man sedan identifiera vad det t ex är för typ av spindel eller art, och börjar förstå hur mycket detaljer som krävs för det, så blir ju rikitg makro ett måste.


JNN
2013-10-23 14:05
#6

#5 -Jo jag förstår vad du menar, och håller med, det blir rätt okej, men dom riktiga detaljerna fattas. Nu har jag visserligen inte beskurit dessa bilder nånting, men har zoomat lite när jag tog bilderna, och det är väl där man tappar lite. Tycker att om det är bra ljus och jag fotar utan att ha zoomat in nåt, så blir bilderna otroligt bra många gånger fast det är en mobilkamera.

Och led-blixten är också relativt bra, betydligt bättre än på mina tidigare mobiler, så där har dom väl också utvecklats en del, både styrkan i sig men även vitbalanshanteringen tycker jag har blivit snäppet bättre.🙂

Annons:
Bagtjesen
2013-10-23 16:34
#7

#6 - Aha, digital zoom då förstår jag! Då är det säkert det som ger lite gynighet.

Ja även Vitbalans är mycket bättre - så man kan förstå att de har blivit populära.


Upp till toppen
Annons: