Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 3091 ggr
Bagtjesen
2013-10-22 21:48

Fick inget lunchkaffe!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skulle sätta på perkulatorn såg jag något röra sig på gården - det var en morkulla som uppehöll sig vid några gräshögar som tydligen innehöll smaskiga saker…

Tror det måste vara ovanligt med morkulla på 63.48N den här årstiden. Det var aningens frost kvar i gräset, och några timmar efteråt kom årets första snö - vi har drygt 5cm nu ikväll.

Morkullan är ju en vadare oh därtill en kvälls och nattfågel som man sällan ser på backen - jag ser dem på sensomrarna flyga över, men annars håller de sig i traktorspår på kalhyggen med högt gräs som skydd. Mor&mör är detsamma som en myr på dialekt och kulla, ja det är samma som i sammansättningen Dal-kulla.

Jag fick snabbt fram kameran med 70-300mm som alltid finns beredd, och tog ett 30-tal bilder. Eftersom fågeln stannade kvar så plockade jag fram 150-500. Beredskapsinställningarna ändrade jag allt eftersom jag fick tid till något bättre hela tiden.

Det finns en aning suddighet över bilderna -det beror på att de togs genom köksfönstret, vilket också ställde till det en gnutta med fokuseringen.

Morkullan är en förskräckligt orolig fågel, och eg skulle jag satt upp ISO från 640, för att ha fått kortare slutartider än mellan 1/80s och 1/160s. Men jag valde medvetet att ligga kvar och chansa - tyckte att fönstret kanske skulle ge nog problem i bilderna. Totalt fick jag nära hundra bilder varav 60 blev bra.

När jag två timmar senare kom hem efter en skogspromenad gick jag som vanligt in genom grinden, och då reagerade min tik, Isa - det visade sig att Morkullan hade lagt sig i hundarnas gropar, svalkeplatser under syrénen, och sökte skydd för blåsten.

Bilden är konverterad via DxO Optics 8 till jpg och sedan beskuren och lite extra skärpa på ögat i PSE, att LR finns med i Exif beror på att jag sparat i lite olika komprimeringsgrader.


Annons:
[malkins]
2013-10-23 15:42
#1

Superduper fin bild! Det är ngt speciellt med att fota vilda djur.

JNN
2013-10-23 16:19
#2

Trevlig bild, tror faktiskt aldrig jag sett nån sån i verkligheten. .!

Paltn
2013-10-23 18:17
#3

Har nog heller aldrig sett någon sådan i verkligheten.

Men ser ut lite som en överviktig storspov :P, Och dem har man sett många många utav.

// Paltfan

Bagtjesen
2013-10-23 22:45
#4

Inte överviktig storspov 😃. Morkullan är nog bara en tredjedel så stor, och har inte alls lika långa ben ens i förhållande till sin storlek.

Många ser nog morkullan när den far i sträck i banden mellan skog och ängsmark, eller när den far mellan skogsridåer på hyggen - det är då morkullesträck som bara består av hanar. 20-40meters höjd och flyger mycket rakt och på samma höjd - de liksom patrullerar. Från tidigast midsommar till mitten av augusti "sträcker de". De har också ett knorrande lite raspigt läte när de flyger så man kan höra dom på lite håll.

När den flyger så ser den nästan ut att flyga baklänges, för stjärten är så kort. Den ser eg bara ut som ett par vingar som flyger av sig själp med ett litet huvud och lång näbb. Jag tror nog att 9 av 10 som varit på landet (från Skåne till mellersta Lappland gränsen Västerbotten/Norrbotteten) - MEN det är ju få som vet vad det är.


[malkins]
2013-10-24 07:27
#5

Ahaa ja då kommer de kanske inte upp i mina trakter i Norrbotten, tror inte heller att jag sett dem.

Bagtjesen
2013-10-24 13:10
#6

#5 ja det kan förklara saken - tyvärr har jag packat ner det mesta av mina böcker, inkl alla fågelböckerna, där det finns utbredningskartor. Längs kusten och kusten närmsta inland brukar nästan alla fåglar dra lite längre norrut än i rena inlandet, även om det finns fåglar med helt motsatt utbredningsområde.

Men ett par "knorr" i luften och att man tittar upp och ser en underlig fågel, flyga snabbt och rakt och lite stela vingar, då är det morkulla - så den är lätt att lägga på minnet - är man naturintresserad så är öronen människans bästa redskap för att få se något!


Annons:
Hanna
2013-10-26 13:08
#7

Vad roligt! Har bara sett dessa när de sträckt och då är det oftast mörkt. Väldigt intressanta läten har de. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[malkins]
2013-10-26 21:32
#8

Bor vid kusten så de kanske finns här ialla fall. Ska hålla öron o ögon öppna!

Upp till toppen
Annons: