Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 679 ggr
Paltn
10/21/13, 12:28 PM

Höstpromenad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och sonen tog en längre omväg till affären för att köpa jäst inför planerat bullbak, tog såklart med mig kameran =)

Hösten har verkligen satt sitt grepp om norrland nu, snön har börjat ligga kvar och isen har börjat sätta sig även på ån som är i rörelse.

Blev ett par fina bilder, och vid ett ständigt behov av att utvecklas så slänger jag in dem i kritik för att höra vad som sägs.

// Paltfan

Annons:
Paltn
10/21/13, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

…och vad som döljer sig i bokehn

// Paltfan

JNN
10/21/13, 12:38 PM
#2

Tycker att det är en väldigt fin bild, har inga direkta tips eller så, det enda jag grubblar över är bländaren, som var 3.2, skulle nog valt en mindre själv för lite mer skärpedjup.

 Det blev endast 20 cm i denna bild, och jag hade nog velat se mer av bakgrunden, men det är en smaksak, men här är den så fin så jag hade nog velat haft det så. Bakgrunden är något överexponerad men förgrunden är bra, det är ju inte lätt att få hela bilden perfekt när det är både ljusa och mörka partier som här.

Så för min del är det en bra bild som du nog kan vara rätt nöjd med!🙂

Edit: Detta gäller första bilden, hann ju komma en till under tiden jag skrev..😉

JNN
10/21/13, 12:42 PM
#3

Andra bilden är också super, men kanske en aning kall i färgtonen, kanske skulle dra lite i spaken för Vitbalans åt det varmare hållet, men ytterst lite..

Tycker att solen verkar lysa lite, så lite varmare Vitbalans så blir det bra i mina ögon!

I övrigt inget att anmärka på..🙂

Paltn
10/21/13, 12:45 PM
#4

På bild två har jag faktiskt lagt på en svag gråton för att få den där lite mer dystra effekten, något jag verkar föredra på flera av mina bilder, smaksak bara :P

// Paltfan

JNN
10/21/13, 12:48 PM
#5

Aha då förstår jag..! Ja i bland vill man ju få till en effekt så då är det ju en annan sak!  Då har du ju lyckats i denna bild…🙂

Bagtjesen
10/21/13, 12:55 PM
#6

Hej Paltn!

Här blev det officiell meterologisk vinter i förrgår (5:e dygnet med medeltemperatur 0 eller under).

Jag hinner inte komma med så mycket kritik, utan bara påpeka det som är mest tydligt, och då bild1 med din son. Du har exponerat så att ansiktet är nära nog perfekt i hudton. Det är en synvilla p g a att mönstret i kapuchongen är så distinkt att det ser ut som om skärpan ligger kring kapuchongkanten och inte i ansiktet, men man kan se på huvan att skärpan ligger i framkant men även bakom ansiktet . Med CF 1.5 35mm f3.5 så har du haft ca 20-25cm skärpedjup.

Jag har svårt att ge dig råd då jag tycker att det största problemet med bilden är att allt det ljusa och oskarpa ligger precis mitt i bilden. En sak som påverkar tycker jag är att din son står lite för mycket till vänster i bild. Att det bakomvarande mörka räcket också bidrar till att förstärka kontrasten, samt att det går helt bakom hans huvud.

Funderar om bilden blir bättre av att lägga lite mer skärpa i pojkens ansikte, eller annan beskäring så att grabben kommer mer in mot centrum eller nedtoning av bakgrundsblänket skulle vara alternativ, men jag lämnar det för din begrundan.

Vet inte hur jag skulle ha gjort för att fixa till det via ev möjligheters som fanns till en annan komposition.

Fundera om mina tankar känns relevanta, och om du haft andra alternativ.


Annons:
Paltn
10/21/13, 2:15 PM
#7

tackar för synpunkterna bagtjesen, jag ska kika närmare på det. Har även själv hittat lite småsaker jag ska försöka rätta till. Får se om jag hinner redan idag, isf dyker ett nytt exempel upp.

// Paltfan

Paltn
10/21/13, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en ny redigering i exponering och färg samt tajtare beskärning

// Paltfan

Bagtjesen
10/21/13, 7:51 PM
#9

#8 Paltn. Tycker absolut att den senare bilden i #8 blev mycket bättre. Det var en bra lösning på flera av problemen, om inte alla (broräckets placering). Den tajtare beskärningen gjorde att kisen kom in i vänstra tredjedelen och bra att huvudmotivet blev större. Den lite mörkare forsen i bakgrunden tonade också ned vad som ögat dras till.

Tycker att det var en riktigt bra lösning på de problem som fanns i bilden du först visade, och om jag och andra påpekade. Att du sen kom upp med bra lösning som var din egen - cool!


Paltn
10/21/13, 9:06 PM
#10

Tackar :P

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: