Annons:
Etikettövrigt
Läst 941 ggr
Flygandebanan
10/19/13, 8:41 PM

Kamera för vardags fotografering.

Hej!

Så, jag har varit span på kameror rätt länge nu..

Jag vill bara ha en kamera för syfte att kunna ta lite bilder på vardagen/semester/högtider ect.. Inget liksom proffsigt bara helt vanlig bild med bra Upplösning.

Jag undrar då vilken kamera ni kan tipsa mig om i prisklassen 2000-3000 kronor?

Tack!

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Annons:
Inkanyezi
10/19/13, 9:51 PM
#1

Det smidigasre kan vara att göra som de flesta och helt enkelt använda en mobiltelefon med kamera. Många telefoner har numera väldigt kompetenta kameror.

Annars finns det massvis med kameror i prisnivån som du föreslår, och också billigare. Om du inte har några specifika krav är det svårt att peka ut någon särskild av dem.

Flygandebanan
10/19/13, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har ju en iPhone 4s just nu… Men tycker inte bilderna blir särskilt bra..

Tittade lite på den Här .. Vad tror du?

Jag har inga specifika krav direkt.. Tog denna bilden på min hamster för väldigt länge sen och har nog aldrig fått till en sån bild igen.. Det var ifs med min gamla HTC ONE S.. Men det är liknande såna fokus bilder jag vill ta.. Om du förstår?

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Inkanyezi
10/19/13, 10:06 PM
#3

Jag tror ingenting. En del av oss vill ha en sådan kamera som den du pekar på för att det finns ett stort intresse för fotografering, och för att den ger möjligheter att själv forma bilderna på väldigt många sätt. Andra föredrar något som är enklare eller kanske bara lättare att bära på. Det finns som sagt väldigt många, och den som du pekar på tillhör det övre skiktet när det gäller möjligheter, inom prisspannet. Men det är också en rätt stor sak, som dessutom erbjuder oändliga möjligheter att skjuta sig i foten. Med så vaga önskemål skulle jag knappast föreslå en kamera av den typen.

Flygandebanan
10/19/13, 10:13 PM
#4

Vill du länka något förslag ? :D 

Det finns ju bra mobiltelefoner på marknaden idag som tar bra bilder.. Men då dessa ändå kostar upp emot 5000kr så känns det onödigt att köpa en helt ny telefon endast för det ändamålet.

Jag vill ändå ha konstruktiva bilder, inte liksom.. Platta, tråkiga osv.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Inkanyezi
10/19/13, 10:20 PM
#5

Har du något förslag på ett bra tangentbord för att skriva intressanta texter och inte bara tråkiga rekommendationer på tekniska grejer?

Flygandebanan
10/20/13, 12:50 AM
#6

Det finns ett flertal enkla tangentbord att införskaffa på de stora elektronik varuhusen. Det beror helt på vad du har för önskemål. Eftersom att vid inköp av att tangentbord, finns det så många sätt att skjuta sig i foten på…Så ska du kanske ska se över att handla med dessa tekniska grejrer….

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Annons:
Paltn
10/20/13, 2:53 AM
#7

D3100 som du själv spanat på är ingen dum ide ifall du kan acceptera att du inte rymmer den i byxfickan.

Det är en av de mindre till storleken sett när det kommer till rena systemkameror med alla inställningar och möjligheter till objektivskräddning osv.
Vill du ha den lättast möjligt så kan jag rekommendera du köper till ett "35mm 1.8g", lätt kompakt och smidigt fast objektiv som går använda till det mesta. (ca 1600-1700kr)
Något du kan lägga pengarna på senare.

Fördelen också med att köpa en systemkamera för dig är att du kan väldigt enkelt övergå till avancerad fotografering genom att bara lära dig alla inställningar på kameran och klicka vidare, tids nog också investera i fler varianter av objektiv om intresset trycker på.

För jag misstänker att du redan tänkt tanken att det vore kul att kunna fotografera lite mer avancerat ibland, annars skulle du ha gått till närmsta elektronikbutik och handlat dig en 1500kr-kompaktkamera att ha på resande fot.

Ett annat alternativ för dig vore att köpa begagnat?
Kryllar av systemkameror av instegsmodell på blocket och andra säljsajter, vissa bättre, vissa sämre.

// Paltfan

Flygandebanan
10/20/13, 11:33 AM
#8

Tusen tack för ett riktigt kreativt svar! De va ett sånt svar jag förväntade mig när jag skrev denna tråden. Jag ska kika lite på blocket då som du säger. Skulle jag kunna pm'a ifall jag har några fler funderingar?

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Paltn
10/20/13, 12:42 PM
#9

Jag är så ovan att se om pm-boxen blinkar eller inte så jag tror du har större chans till svar genom att bara skriva vidare i den här tråden  då den ligger bevakad =)

Men vill du absolut pma så äre bara skicka på så ser vi väl om jag ser det eller inte

// Paltfan

bgtommyalm
10/20/13, 6:24 PM
#10

Om jag försöker läsa ditt inlägg riktigt och även lite mellan raderna och till det struntar i de mer eller mindre kloka svar du fått så skall jag ge dig ett råd om kamera. Jag använder själv systemkameror vid "all" fotografering men kände ett behov/önskemål om en liten smidig kamera att alltid ha med. Jag hittade en Canon Powershot SX 500 IS och det är en liten fantastisk maskin. Den slår nästan alla systemkameror som är äldre än 4 år på de flesta punkter.
Jag fick göra avkall på riktig sökare och mitt normala filformat RAW och det kan jag leva med. De bilder du inte kan ta med den kan du inte heller ta med en systemkamera i rimlig prisklass. Kameran kostar 2000 kronor. Nu har jag en liten enkel kamera att alltid ha med om jag inte vet att jag behöver mina systemkameror med allt lullull som hör till dem.

Här är en länk till kameran http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX500_IS/

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: