Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Nybörjare

(N) Månen igår

2013-10-19 08:45 #0 av: Sindylina

Hej! Jag fotade månen igår kväll. För första gången med manuella inställningar o jag fick med mönstret på månen. Det har jag inte lyckats med tidigare.Glad 

Vad tycker ni? Bra? Dåligt?

/Monica

Anmäl
2013-10-19 20:58 #1 av: Bagtjesen

Finns en annan månbild idag som fick liknande kommentarer av mig, som nedan.

I ett sånt här fall blir mycket av det man kan säga vad som är bra eller dåligt helt och hållet beroende på förutsättningarna, i det här fallet, fritt handhållet eller kameran på stativ. Och om det var fritt handhållet så är ju det ett felval - man behöver/bör alltid söka stöd...

Dock du skriver "manuella inställningar", vilka då?

Manuella inställningar betyder ju inte i sig att det blivit maximalt bästa för ett maximalt gott resultat?

När jag tittar på EXIF-informationen kan jag se att du fick fokus mitt i bilden, i det svarta, liksom då mätningen (spot). (I ditt fall kan man säga att du mätte helt till höger om, och något nedom mitten på månen. (D v s där timvisaren på en gammaldags klocka skulle peka utanför klockan 4. Då tycker ljusmätningen att det är mörkt och då blir månen istället överexponerad och lite detaljlös. Det beror på att du hade Focus mode: AF-A och spot-mätning, som hamnade i det svarta i mitten.... AF-A väljer automatisk mellan AF-S eller AF-C vilket kan skapa extra problem. Om du istället komponerat bilden och mätningen med AF-S och mot mitten på månen, tryckt ner slutaren till hälften, och sedan förflyttat bildutsnittet åt vänster hade givit lite bättre bättre bild, och gärna då underexponerat med 1/3 - 1EV.

Med bra stöd behöver man inte ISO3200 och 1/4000s. Skulle hellre ha satsat på en mindre bländaröppning f11 eller högre f-tal f16 ....(eftersom det är ett 300mm). Du har använt "Normal Program" och det är nog ursprunget till problemet. Fullmåne som rör sig så långsamt att det knappt är märkbart är ett perfekt motiv att öva sig på att sätta ISO och använda Bländarförval (A) - och med stativ kan man då gå ner till långa slutartider, 1/100s eller långsammare. Det är bra att börja med föreberedelserna rean i tidig skymning och gå ut och titta och ta en bild (eller flera) gå in och analysera EXIF-informationen och bildresultatet och se vilka mariginaler man har, sedan gå ut ingen lite senare och upprepa proceduren någon gång till. Om du har ett program som använder EXIF och där det programmet kan visa var din fokus och mätpunkt var, så kan du också se vad som blev fel.


Anmäl
2013-10-20 12:46 #2 av: Bagtjesen

Det är inte alltid så lätt det här med att ge råd - speciellt som förutsättningarna som jag konstaterade inte var helt klara. Så  jag kom på att det jag sa inte alltid fungerar rakt av, och att något jag kunde se i EXIF kanske gjort att det faktiskt blev mer rätt men inte helt bra.

1) I EXIF syns att fokus och mätpunkt var något utanför månen kl 4 kan ha gjort att ljusmätningen blivit något bättre än du fått tidigare och att det är därför som det var första gången du fått någon teckning på månens olika fält. I det fallet skulle det då fungera med att bara underexponera en aning till och att du då fått med mer av kontraster och detaljer i månen. I det fallet skulle antagligen 1/3 - 1EV underexponering fungerat. - Samtidigt är det då ändå svårt att veta hur långt ifrån månen som ljusmätningen görs, och bara en liten bit längre ifrån kan göra det svårt att veta hur mycket kompensation som behövs - tillräckligt långt ifrån månen så kanske du behöver kompensera på överexponering istället.

2) Om man istället fokuserar och ljusmäter på själva månen är den så ljus att det kan vara helt omöjligt att kompensera underexponering så mycket att man inte får bilden utfrätt. Många kameror kan bara kompensera +/- 3EV och det är (troligen) inte säkert att -3EV räcker till. Då finns det bara möjlighet att försöka sig på ännu mer manuellt och inte bry sig om ljusmätningsindikeringen i displayen eller i sökaren från kameran. Att då ljusmäta mot månen och sedan manuellt minska exponeringen steg för steg först i hela 1EV steg, sedan med 1/3EV. Sedan är det så att du kan minska exponeringen på flera sätt, med att sänka ISO, sätta ett högre bländartal (minska bländaröppningen), och minska slutartiden.

3) Ibland kan ett brett ljusmätningsområde initialt ge ett bättre utgångsvärde - det har visat sig i en del bilder som några visat här på forumet. Om då bilden blir hyfsad, men något för ljus, kan man notera bländare, slutartid och ISO (t ex gå in och titta på all EXIF och förstora upp - man ser något bättre på en bra bildskärm än på kamerans display) . Tar man sedan nya bilder i steg om -1/3EV brukar någon bli helt rätt.

Månen är som sagt ett bra objekt att testa på, förstår man hur man får till en bra bild med sin kamera så hjälper det en att utnyttja de teknikerna när man har andra motiv med stora kontraster, även om kontrasterna då inte täcker så stor del av bilden som månen ändå utgör.       

Anmäl
2013-10-20 17:15 #3 av: Bagtjesen

Jag har också kommit på att jag inte förklarat varför man kanske vill ha lite mindre bländaröppning (större f-tal) - Om man bara är delvis insatt i optik och så så kan man ju tro att - om man inte behöver skärpedjup när man fokuserar på oändligheten så går det ändå bra med en stor eller den största bländaröppning (lägsta f-talet).

Vad man då inte tar hänsyn till är att alla objektiv har mer eller mindre oskärpa mot kanterna. Visst på de dyraste objektiven är den kanske nästan helt försumbar, men på förhållandevis billigare objektiv och särskilt zoomar, och vid längre brännvidder så blir kantoskärpan ganska så stor.

Om man då har med månen i ett hörn av bilden, vilket ofta rekommenderas för kompositionens skull, så går det kanske inte så bra med f5.6 eller så. Ofta måste man upp ett halvt eller flera snäpp. Om man får en luddig bild på f5.6, så bör man gå upp minst till f8 (ett halvt steg) eller f11 (ett steg), eller ev något mer. Hur mycket kan man ju kontrollera själv, men om man inte riktigt tycker sig kunna se skillnaden så kan man titta på oberoende recensioner av objektivet i fråga och dra slutsatser där.

Det kan vara lite svårt att hitta just info om "kantoskärpa och bländare", iblan talar man istället om "dålig kantskärpa och bländare".

På engelska delar man upp det i sökord som "edge less contrast definition clarity definition" et c.

Alltså - för att få till bättre/bra eller bästa kantskärpa måste man veta respektive objektivs svagheter ut korrigera det med rätt/optimal bländare.

     

Anmäl
2013-10-20 19:05 #4 av: Sindylina

Tack så hemskt mycket för din utförliga text. Jag uppskattar den verkligen.Glad 

Jag läser, tar till mig o antecknar. Jag ska gå ut o fota månen ikväll igen, bara för att öva o prova som den nybörjare jag är...

Tack än en gång!!

Anmäl
2013-10-21 07:54 #5 av: JNN


Af-A påverkar ju inte bara exponeringen om jag fattat rätt, om du fokuserar på månen och komponerar om bilden kan då kameran luras att tro att motivet flyttar på sig och då ändra till Af-c. Det kan ju vara så i detta fall, då fokuseringen är på 35 meter enligt exif. Månen är ju något längre bort..

Men i övrigt håller jag nog med bägtjesen.

Men du har ändå fått en ganska bra bild, tycker att jag sett många tidigare som inte hållit samma klass!Ler

 

Anmäl
2013-10-21 13:39 #6 av: Bagtjesen

AF-A byter till AF-C om automatiken tycker/räknar sig fram till att det är ett "rörligt mål", och använder sig av "förutsägande fokusföljning". Då förändras fokuseringen. Jag har inte sett några skriftliga belägg för att inte ljusmätningen även skulle fortsätta, och inte sett något som skulle peka på att ljusmätningen också skulle fortsätta att vara aktiv. Men i första hand är risken för AF-A > AF-C något som i huvudsak är påtänkt för fokuseringen.

Alternativen till AF-S, om man av någon anledning vill använda, eller redan har satt kameran till, AF-A eller AF-C är att istället för att rulla tillbaka till AF-S, snabbt låsa fokus och ljusmätning/enexponering är att använda AF-L/AE-L knappen (Auto Focus Locing/Auto Exposure Locking). Med hjälp av AF-L/AE-L slipper man hålla slutarknappen halvvägs intryckt och kan koncentrera sig på att få till rätt komposition!

     

Anmäl
2013-10-21 13:51 #7 av: JNN

Vet inte hur det är på andra kameror, men på min Canon (550D) så har man 6 sekunder på sig att fokusera om i fall man använder Ae-låset.

Sen börjar ljusmätningen igen. Så det är ju inte jättelång tid precis att komponera om och samtidigt fokusera, beroende på motiv..

Anmäl
2013-10-21 14:44 #8 av: Bagtjesen

Där är det alltså skillnad mellan din Canon-modell och min Nikon. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar på hennes kamera. Men med låsningen så förblir det låst till knappen trycks in igen, eller till ljusmätningen stängs av... Men det finns så mycket av inställningar och alternativ att flytta om till andra knappar och annan funktionalitet så jag har inte vare sig haft tid eller behov att laborera med det.

Men huvudsaken är ju att man vet om och hur det fungerar på respetive kamera och tar tillvara de möjligheterna vid behov.

Jag tycker att det mesta går at göra med de flesta moderna kameror, frånsett att kärna smör.  

Anmäl
2013-10-21 20:22 #9 av: Bagtjesen

Det finns ytterligare ett litet tricks som man kan ta till, kollade i manualen för D3100 och det fungerar där men det är färre fokuspunkter på den kameran jämfört med D7000.

Tänkte att det kanske också finns på JNN:s kamera?

Jag ville inte nämna det förut, utan ta det lite stegvis - Det var troligen två problem från början, både överexponering men också fokus. Och åtgärderna jag föreslog var de som jag tyckte skulle vara enklast att tillämpa för sindylina.

Tickset är att byta vilken fokuspunkt man vill ha i kameran, även om man bara använder en "spot" eller centrumvägd (åtminstone D7000).

Det hela kan allså lösas med att man väljer en fokuspunkt, i det här fallet på vänster sida. Man slipper då använda AF-S och låsa men slutaren eller med AF-L/AE-L i allla fokuslägena, och behöver inte flytta på kompositionen från att ha haft månen i mitten och sedan ha den till vänster.

Det trickset fungerar väldigt bra för mig om det är ljust ute, annars måste jag använda pannlampa utomhus nattetid för att hitta kontrollerna på kameran. På D7000 är det först fokuslåsningsvredet (L *)  och sedan den lilla multifunktionsväljaren med OK i mitten. När det är kallt och med då lite stumma fingrar blir det ännu svårare.

Gammal gubbe vill ha större rattar på kameran.

Anmäl
2013-10-21 21:22 #10 av: JNN


Jo det funkar nog i min kamera också, men jag använder i princip aldrig den metoden. Canons instegsmodeller har bara en korspunkt och det är den i mitten, så den är väl ansedd då som den säkraste fokuspunkten.

Sen tycker jag att om man fotar många olika motiv känns det bäst att ha en och samma fokuspunkt hela tiden. Men det är nog ingen dålig metod för det, det  är bara jag som känner att jag vill ha det så..!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.