Annons:
Etikettövrigt
Läst 2594 ggr
elineek89
2013-10-18 13:04

Copyright stämpel

Hej!

Tänkte höra lite om vad ni anser om detta:
Jag sålde en bild till en tjej förra året, då sålde jag bilder lite billigare med min stämpel i ena hörnet.

Nu såg jag att min stämpel sitter kvar i ena hörnet men hon har satt sin egen copyright stämpel i andra hörnet.

Vad tycker ni om detta? Något att haka upp sig på? Eller hur resonerar ni? Har copyright stämpeln något med äganderätten att göra eller betyder det bara att folk inte får kopiera bilden? Hon har ju iofs köpt bilden.

Tar tacksamt emot alla slags åsikter! :)

Annons:
[Moa-]
2013-10-18 13:16
#1

Copyrightstämplar saknar helt juridiskt värde, upphovsrätten gäller oavsett dessa, däremot kan det ju vara falskmarknadsföring att kränka någons ideella upphovsrätt…

Inkanyezi
2013-10-18 14:07
#2

Och man får inte ändra någon annans bild, så om hon har publicerat bilden på det viset, så är det en otillåten ändring av din bild.

bamse6311
2013-10-19 03:42
#3

Angående att ändra något i en bild.

Beror inte det vad som står i kontraktet när man sålde respektive köpte en bild?

I ett sådant kontrakt kan väl köparen från början kräva att köparen har full förfoganderätt över bilden och även att förändra bilden.

Nu är det iofs kanske inte så i det här fallet men om kontraktet är utformat på det sättet och både säljare och köpare accepterat detta så nog borde ett sådant vara giltigt?

Bästa hälsningar,
Bertil

HellviHumle
2013-10-19 09:57
#4

Som amatör så är det ju sällan det förekommer nåt kontrakt. Om man tar betalt så handlar det ändå mest om bekanta.

HH

Inkanyezi
2013-10-19 11:01
#5

Man kan så klart utforma licensvillkor lite som man har lust, men det är ändå inte helt godtyckligt, eftersom en del licensvillkor helt enkelt inte kan gälla. Det finns också en lag om avtalsvillkor, och det finns åtminstone en punkt i Upphovsrättslagen som inte är förhandlingsbar, och det är vem som är upphovsman.

Bagtjesen
2013-10-19 20:24
#6

Inkanyezi, kan du göra ett litet klarläggande, please?

Vi slänger oss ju med Copyright och blandar kanske ihop det med upphovsman. Om jag minns rätt så är det inte samma sak, bildrättighet kontra upphovsman? Man kan ju ha sålt bildrättigheten helt och då är väl det det som är engelskans "Copyright owner". Medan upphovsman = Photographer/Photo by.


Annons:
Inkanyezi
2013-10-19 21:47
#7

Det blir väldigt komplicerat att gå i detalj om det, men eftersom Copyright inte är tillämpligt i svensk lag utöver vad som gäller mellanhavanden över gränserna, så är det lämpligt att hålla sig till Upphovsrättslagen för alla frågor som gäller bilder tagna av fotografer i Sverige och publicerade i Sverige.

I Upphovsrättslagen finns inga hinder för att avtala om rättigheter av olika slag, men just upphovsmannen är inte (i princip) förhandlingsbar. Allt annat går att förhandla bort.

Copyright är en annan sak, som förekommer parallellt med upphovsrätt enligt Bern-konventionen, men som har vissa implikationer i lagtillämpning i USA. Där finns också en möjlighet att registrera alster med Copyright, ett Copyright-register, som i vissa sammanhang kan påverka hur skyddet tillämpas. Men det gäller bara i USA.

Inom den Europeiska Unionen har vi nära nog samma lagstiftning, och man jobbar på att få den helt lika i alla länder inom unionen. Där är det upphovsrätt enligt Bern-konventionen som gäller för alla upphovsrättsfrågor, och Copyright respekteras när det gäller verk som kommer från USA, genom mellanstatliga avtal.

Så när man säljer en bild kan det vara bra att tala om vilka villkor som gäller, och en av principerna när det gäller digitala bilder är att information om rättigheter inte får ändras av annan än upphovsmannen om det inte finns avtal om det. Det innebär att om man har lämnat ifrån sig en digitalbild, måste dess EXIF-information finnas kvar om man har gett tillstånd till att publicera den, och man bör lägga in villkoren och uppgift om upphovsman i Exif, vilket är lätt att göra med en editor för ändamålet. Det underlättar bedömning om bilden används på otillåtet sätt.

Och förvirringen om Copyright och upphovsrätt hänger ihop med att många tror att det där märket © betyder någonting, vilket det ju faktiskt också gör, i USA. Men för att upphovsrätten ska gälla krävs ingen märkning överhuvudtaget. Att lägga in data om vem som äger bilden är bara ett sätt att visa på vem upphovsrätten tillhör. Den finns även om dessa data saknas.

Och om ingenting särskilt har avtalats, så är det Upphovsrättslagen som anger hur man får hantera bilden. Det är där enbart upphovsmannen som har rätt att mångfaldiga, publicera och framföra verket eller ändra det. Om någon annan ska göra det krävs att det finns ett avtal med upphovsmannen, och avtal kan också vara muntliga. De avtalade villkoren kan skrivas in i Exif, vilket är ett bra sätt att ha koll på dem.

Bagtjesen
2013-10-20 12:14
#8

Kanonbra sammanfattning! Då var det åtminstone någonting åt det hållet jag trodde. Det är nog så att många tror att det är den amerikanska ©-tolkningen som gäller eftersom det är så mycket populär kulturpåverkan därifrån.


elineek89
2013-11-01 12:20
#9

Tack för alla era svar! :)

Jag sålde bilden till en tjej för över ett år sen, då hade jag precis börjat fotografera hästhoppning. Idag samarbetar jag med equipe.com och säljer mina bilder där.

När jag sålde den omtalade bilden ovan var det med en liten stämpel nere i ena hörnet som berättar att jag har tagit bilden.

Känns ändå fel att hon klämt in sin egen stämpel/hemsida också.

Eftersom hon har köpt bilden så är det självklart att hon får använda den fritt över internet, däremot inte ändra något i bilden som ni säger.

Upp till toppen
Annons: