Annons:
Etikettövrigt
Läst 654 ggr
Molosser
2013-10-17 23:05

Slutartider? Nikon coolpix P7700

Köpte en Nikon coolpix P7700 för ca 2 månader sedan, kan inte säga mer än att jag är riktigt nöjd!

Är inte duktig på kameror bara att fotografera, tanken är att jag ska gå en kurs nästa år om det. Men det här med slutartider, måste få det klart för mig.   Visst gör det så att kameran tar snabbare bilder? haha - trög -

Hur ändrar man slutartiden och vad bör den vara på om man vill ta bilderna snabbt? 😟 Vill kunna fotografera när hundarna springer t.ex eller bilar, utan att de ska bli suddiga. Lyckades en gång, men de var bara ren tur och förstod inte vad som jag gjorde rätt haha..

Annons:
Inkanyezi
2013-10-18 00:53
#1

Nej, slutartiden har inte mycket med "snabbare bilder" att göra, utöver att det ger förmågan att "stoppa upp", att frysa snabb rörelse. Så det hjälper till för att få skärpa på sådant som rör sig, men det hjälper inte för att få exempelvis fler bilder efter varann eller att bilden ska tas direkt när man trycker ner knappen.

Men visst hjälper det för att få skärpa, men det är inte alltid man kan använda kort slutartid. Vi har tre faktorer som vi kan jobba med för att styra exponeringen, ISO, bländare och slutare, och de står alltid i ett visst förhållande till varann. Om ljuset är starkt kan man använda kort slutartid, och man kan höja ISO och använda större bländare för att behöva mindre ljus, men det finns alltid begränsningar.

Oskärpa beror oftare på handlaget än på slutartiden när ljuset är tillräckligt. Nästan alla nybörjare skakar kameran rätt kraftigt och trycker på fel sätt på knappen, vilket är det vanligaste skälet till att bilder blir oskarpa. Naturligtvis blir de mer oskarpa med längre slutartid, men det är inte slutartiden som är det grundläggande problemet.

När man behöver kort slutartid för att stoppa rörelse, och ljuset räcker, är det ganska enkelt att ställa in, och det enklaste är att låta kameran sköta det automatiskt. Därefter kan man också ta över en del av det automatiska själv, så att man kan bestämma hur mycket man drar upp ISO och hur stor bländare man ska ha, så att kameran bara behöver välja slutartid. Man kan också ställa in slutartiden och låta kameran bestämma de två övriga. Och när man använder automatiskt "sportläge" kommer kameran att ta fram en kompromiss som är rimlig.

Men slutartiden hjälper inte mot skakningsoskärpa, den oskärpa som blir av att man trycker med pekfingertoppen på knappen utan att hålla kameran stadigt. Det man allra först måste lära sig för att få riktigt skarpa bilder är att alltid krama av avtrycket, att trycka med fingerdynan och inte med fingertoppen, och att håla handen stadigt om kameran när man bara klämmer ner fingret mot knappen.

Och om man vill ta bilderna snabbt, ska man ha en annan  typ av kamera, som svarar direkt när man klämmer ner knappen. Kompaktkamerorna släpar efter där, och det är huvudskälet för många att välja systemkamera, eftersom systemkameran är bättre för barn som leker och djur. Den löser ut direkt när man trycker ner knappen, utan att vänta en stund på att alla inställningar ska göras.

Och så är det en sak till som gör att bilderna lättare blir suddiga med kameror som saknar titthålssökare, och det är att man inte lika lätt kan hålla kameran stadigt när man håller ut den för att kunna se på bildskärmen.

Så din P7700 är helt enkelt inte gjord för "snabba bilder" om det innebär att med stor säkerhet kunna ta skarpa bilder på sådant som rör sig fort. Man kan komma runt en del av problemen med bra teknik, men det grundläggande är ändå kvar, att man måste hålla ut kameran ifrån sig, och att den, trots att den är "snabbare" än genomsnittet av kompaktkamerorna, ändå har en märkbar tröghet från att man trycker ner knappen till att den tar bilden.

Det handlar mer om träning och att förstå hur bilder kan bli skarpa än slutartiderna, Om du läser på om ISO, slutare och bländare och lär dig hur det fungerar, så kan du få kameran att ta med så kort tid som är möjligt vid tillfällen då det kan hjälpa, men tekniken för skärpa måste du öva upp, och det är svårare med en sådan kamera som man måste hålla ut för att se bilden än för en som man kan hålla mot ansiktet.

Molosser
2013-10-18 01:21
#2

#1 Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! 👍

Att hålla kameran stilla har jag inga problem med, samma som med att trycka på knappen. Det är just det att bakgrunden är klar men det som rör sig i bilden blir suddigt.  Har väl med att kameran är lite för långsam som du skrev?

Jag har också en Nikon D60 som jag fotograferat mycket med, har dock slarvat bort sladden till laddaren så det är kanske på tiden att jag köper en ny sådan, måste bara ta reda på vad den heter.. 

Köpte en kompakt just för att det är lättare att stoppa ner en sådan i fickan på promenaderna än en system som kräver en hel väska.

Inkanyezi
2013-10-18 02:30
#3

För att få det som rör sig skarpt måste man följa med i rörelsen, och det är ganska svårt med en kamera som man måste hålla så långt ifrån sig att man ser skärmen, men det går.

Och visst kan man få mindre rörelseoskärpa om slutartiden är kortare. Men det förutsätter ju också att ljuset är sådant att en kort slutartid är möjlig. Man kan offra dynamiskt omfång och brusfrihet genom att öka ISO, och då kan man använda kortare tid, men det handlar alltid om kompromisser. När man stäler kameran på "sportläge" gör kamerans program en kompromiss av de olika faktorerna och väljer företrädesvis en kort slutartid, men det är inte alltid det är möjligt.

Så ibland måste man ha betydligt större ljusstyrka på objektivet och bättre egenskaper på sensorn fär att kunna få kortare tid, och det kan kräva en annan slags kamera. Men man kan också acceptera att hela bilden inte blir skarp om man i stälet följer rörelsen med kameran och får oskarp bakgrund i stället, att det som är stilla blir oskarpt, medan det som rör sig blir skarpt.

Upp till toppen
Annons: