Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 710 ggr
Trongutten
10/17/13, 9:21 AM

Kritik (H) - Lilla Hugo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle vilja ha lite kritik på dessa två bilder jag tog en eftermiddag förra veckan. Bilderna är tagna nu från min blogg eftersom jag sitter vid en annan dator, därav stämpeln och den möjligtvis dåliga kvalitén. 

Bilderna är tagna med min Canon EOS 7D och ett Canon EF 50mm f/1,8 objektiv. All kritik mottages med glädje!

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Annons:
Bagtjesen
10/17/13, 1:53 PM
#1

Personligen har jag nog svårt att ge dem en riktigt rättvis bedömning på (H)ård kritik.

Jag säger det för att de flesta då brukar bedömma tre saker; komposition, kamera-hantering och efterarbete. (kanske i olika ordning).

Det är svårt att göra ett svart föremål rättvisa, och exponeringen på hästen är för mörk, även om jag tar hänsyn till bilderna är små och därmed mer svårbedömbara. Att försöka få hästen bättre exponerad och då hellere få ännu lite mer motljus hade nog varit att föreslå. Till viss del går det att rätta till i efterbehandling om det är JPG-fil du ursprungligen enbart får - har du tillgång till en fil i rå-format, lättare och bättre slutresultat.

Samma sak gäller egentligen att inställningarna varit fel när det gäller vitbalansen, och det är ingen åtgärd gjord. Möjligheterna at rätta till är liknande de som nämnts tidigare.

Kompositionen tycker jag inte heller är så bra, på två sätt: 1) Du har för lite utrymme under hovarna på bild till vänster, och sågad jämt av i bilden t h. 2) båda har jättetrist bakgrund.

Det som är positivt med bild 2 är att där ser man "glimten i ögat" och att den bilden är mer rätt exponerad, men inte tillräckligt, enligt min mening. i Bild 2 ser man också en del av halsen så det blir inte så rakt på, ännu mer tagen snett framifrån hade nog blivit bättre… Bild två har dock suddigre bakgrund så att huset försvinner aningen mer.

Eftersom det inte finns med någon bildinformation (EXIF) (en bild som består av två) så är det också svårt att säga vad du kunde ha gjort bättre med inställningar på kameran, eller vilken kamera det är och vad som gjordes automatiskt.

Jag tycker du skall försöka ta fler bilder på hästen och inte i så svårt motljus, och gärna när det är lite disigt så blir det lättare att få till en bra bild i mjukt medljus, och fundera över andra vinklar att fotografera ut, och hästen följer väl efter så att du kan använda en annan bakgrund?!


Trongutten
10/17/13, 3:33 PM
#2

Tack för kritiken. Som det står i beskrivningen är det en Canon EOS 7D jag använder. Jag håller med om det med luften under hovarna, men hade jag backat så mycket som jag behövde hade det kommit en eltråd i bilden vilket inte vore så snyggt. Måste också säga att jag personligen gillar motljuset, men smaken är ju som baken :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Bagtjesen
10/17/13, 9:06 PM
#3

Ok, men vill man ha hård kritik på något där man inte kan vänta ut en bättre situation och en bättre bild? Även om jag också gillar motljusbilder så är de notoriskt svåra - så frågan är gillar du motljuset bättre än att man ser lite detaljer i hästens nylle, och kanske något av ett öga. Eller så här - var det mer av motljus och siluettbild du ville ha än en där hästen var huvudmotivet?


Upp till toppen
Annons: