Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 4680 ggr
Cilia.Teddytöserna
2013-10-16 15:46

Kamera till Djurfotografering

ska köpa en ny kamera till jul, och jag vill ha en kamera som är bra till djurfotografering och även en som tar bra bilder i rörelse då jag fotar mycket på olika tävlingar bla; hästhoppning & kaninhoppning ( vet inte om det gör någon skillnad) Jag har absolut ingen koll på kameror och alla deras inställningar, så om du har ett tips om en kamera förklara gärna lite om den och bifoga gärna en bild du tagigt med kameran😇

Tack på för hand.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-16 16:31
#1

Det här med rörelsefoton har ju inte bara med hur bra kameran är utan handlar det om dåligt ljus lär man ha ett bra objektiv också. :) det handlar även om hur mycket du är villig att lära dig med inställningarna. För det har en stor betydelse för hur bilderna kommer bli. 

Jag har en Nikon D3100 som jag gillar, den är lätt att lära sig och skön att hålla i :) 

Har du någon speciell budget?

[Teddies matte]
2013-10-16 16:42
#2

Vad har du för budget?

Jag är intresserad av djur- och sportfotografering och kommer snart byta upp mig, valet står mellan en Canon EOS 7D eller 70D, båda är riktigt snabba kameror som lämpar sig utmärkt för sportfotografering/djur i rörelse. Så ta en titt på dem.

Bagtjesen
2013-10-16 17:50
#3

Sök i "SÖK PÅ SAJTEN" efter hästhoppning så kommer du att den här frågan dyker upp minst ett par gånger varje vecka! Du kopmmer då att se att det handlar mer om att kunna kunna sin kamera, kunna fotografi och hur optik fungerar, att ha ljusstarka objektiv, ljusmiljön m m, m m. Det handlar eg i mindre del om kamerahuset.  För, oavsett om man kan ta tre bilder eller 6 bilder per sekund, eller mer så kräver det goda ljusförhållanden, eller ljusstarka objektiv och ingående kunskaper om kameran och inte minst om fotografering och bländare, skärpedjup, slutartider et c.


[Teddies matte]
2013-10-16 17:58
#4

#3 Fast med en snabbare kamera är det ju helt klart lättare att hålla på med sportfotografering, det är ju inte bara bilder/s utan fokuspunkter som kan vara viktigt. Märker mycket stor skillnad på min gamla och 7D/70Dn som jag kommer skaffa, med flera bilder per sekund och många flera fokuspunkter så blir det fort enklare att fota sport och lättare få fler bra bilder.

Schnauzertik
2013-10-16 18:20
#5

Du skriver Jag har absolut ingen koll på kameror och alla deras inställningar.

Så första motfrågan för att kunna ge något råd över huvud taget är:

Har du tänkt dig att lära om ISO, bländare, tid, följande fokus, och andra inställningar eller tänker du att bara köra med auto?

Värd för Pensionärer

xla
2013-10-16 19:45
#6

#1 Det är lättare med en snabb kamera, att man får fler keepers med en kamera som rasslar iväg 8fps jämfört med 3 säger sig självt. Dock handlar det oftast om mer avancerade hus utan några programval om man fortfarande vill hålla nere priset. Sen att man kanske får under 10mpix i Upplösning och en äldre sensor kan man väl leva med.

Annons:
Bagtjesen
2013-10-16 20:15
#7

#4 och #6.

Det jag menar är att om du inte kan kameran och kan fotografering (det som jag och schnauzertik påpekar), och dessutom bara tänker på kamerahuset och inte har en susning om att det kanske behövs bra belysning och/eller ljusstarkt objektiv - då ligger man illa till!

För vad hjälper det att du har en snabb kamera om du inte kan ta bilder med den så snabbt som behövs. På min D7000, sex bilder per sekund, krävs det 1/1666-1/170-del sekund för att den skall hinna lagra. Och om jag då inte kan uppnå den hastigheten p g a objektiv och/eller ljussvag miljö, så får jag inga bra bilder alls, överhuvud taget - vilket det finns gott om bildbevis annars på forumet. Och vid hästhoppning är det andra än snabbare slutartider eller mycket god fotograf som behövs - vilket också finns "plenty" av bevis på. Så att man skulle få "fler keepers" (bilder som duger och som man vill behålla) om inte allt är på plats. Då räcker det inte att rekommendera en snabbare kamera till en som är nybörjare - både dyrt och orättvist att lägga ner pengar på. Visst med en snabb kamera och ljusstarkt objektiv och kunnande blir det många keepers, men det blir inte många "keepers" med en snabb kamera och ett ljussvagt objektiv och en fotograf som inte förstår ljusmiljön, sammanhangen eller vilka vinklar som är lättast att fotografera i.


xla
2013-10-16 20:52
#8

Nu var jag nog väldigt otydlig eller ja jag nämnde ju att det handlar om avancerade hus med mindre automatik. Då är väl valet om man vill vara ekonomisk och kan acceptera en gammal sensor i ett snabbt hus och skippa nybörjarsteget med full auto och istället investera mindre pengar men mer tid i att lära sig och eventuellt sälja med 0 eller väldigt liten förlust eller om man vill harva på i autoträsket ett tag och sen tycka att man har "växt ur" sin kamera även fast så inte är fallet utan man är bara trött på att det kallas nybörjargrejer! 

Ett 70d hus kostar väl i runda slängar 10000 och ett 7d hus runt 8500, kan man leva med ett äldre begagnat hus för ca 2-3000kr har man ju mellan 5500-8000 kr att lägga på optik innan man ens når priset av vad ett nytt hus kostar! I den budgeten får man ju då in en relativt ljusstark(2.8-4 beroende på märke och hur mycket prut man klarar utan att skämmas) telezoom och en eller ett par fasta linser beroende på vad man väljer!

Problemet är ju då att inlärningskurvan blir väldigt brant men fördelen är ju att man som jag sa tidigare oftast hamnar nära +-0 om man märker att foto inte var något att satsa på.

En snabb sökning på diverse köp och sälj ger dig en 40d, ett 17-40 f/4L USM samt ett 70-200 f/4L USM eller en ny 70D för nästan samma peng! Jag skulle nog välja det förstnämnda och leva med 10mpix, mindre avancerad af och en i jämförelse omodern kamera men njuta av bra optik. Det här är förstås inget alternativ om du vill kunna filma eftersom att det inte funkar med en 40D eller om du inte vill lägga närmare 10000 på din första kamera. Huset går dock att hitta för 2000 spänn och sen kan man ju komponera objektivuppsättningen hur man än vill.

Jessicahagstrom94
2013-10-16 20:59
#9

#6 Om det verkligen var menat till mig: Ja, men jag sa att det inte BARA har med kameran att göra. :)

Bagtjesen
2013-10-16 21:51
#10

#8 xla. Det jag menar är att #0 Cilia.Teddytöserna skriver det som om det bara är ett kameraköp! Ingen vet något om hennes budget eller förkunskaper. Att då kanske uppmanas köpa ett begagnat kamerahus och sedan inte kanske ens veta vad som passar till det blir nog för svårt? För av frågeställningen kan man kanske dra slutsatsen till att det är en nybörjare - om inte själva den ursprungliga frågeställningen är lite missvisande. Och redan det där inledande frågorna har vi inte fått svar på.

Sedan är det så att olika personer är olika duktiga på att lära sig tekniska saker, och det som jag och schnauzertik frågar om är på vilken nivå och hur mycket tid som #0 tror sig vilja spendera.

Nybörjarsteget som du kallar det har kanske inte bara att göra med den personen, utan också med andra personer i omgivningen. Sätt en kamera utan någonsomhelst automatik i händerna på någon som du själv bara vill ska ta en bild på dig och din hund eller din käresta, eller någon i familjen vill låna för att ta en bild av något för att lägga upp på "blocket", så får man se hur populär ens kamera blir. (Jämför med någon som köper en bil som är så liten att ingen kommer in i den eller någon i familjen som köper en manuellt växlad medan den respektive moatjén bara har körkort för automat…Av vad man ser, ibland, så är det svårt för många att ens ta bra bilder med automatik i början med en systemkamera, det är alltid rattar och skruvar som man råkar komma åt och man sedan inte kan klura ut själv vad det är för fel. Det är ju så att vi som ibland tittar på bilder inte ens kan förstå vad som är fel om vi inte kan se det av Exif, eller kan kameran i detalj.

Sedan beror ju det hela på om man har någon i närheten som är duktig fotograf, och som kan hjälpa en, och resonera med en. Min första kamera, Brownie2 kopian hade bara bälg som avståndsinställning, en liten mojäng för bländaren  och en liten mojäng för slutaren. En liten lös ljusmätare köpte jag något år senare. Det är ungefär det som du vill sätta i händerna på någon som kan vara nybörjare?

Det är alltför lätt att glömma hur de flesta fått kämpa för att klara av en kamera. En knapp räcker mer än väl för många - och de förstår inte ens att de behöver hålla kameran still.


xla
2013-10-16 22:10
#11

Nej det är en 40D jag vill sätta i händerna på någon som kan vara nybörjare, en kamera som har både programautomatik och full automatik. I mitt första inlägg ägnade jag dock inte en tanke åt den begagnade xxd serien utan bara xd serien. I övrigt spann jag bara vidare på att det kan eventuellt vara ett dumt beslut att falla för hypen och köpa det senaste och dyraste  typ 70d och ville mest bara visa vad man kan få för samma peng och sen slippa gå back om man inser att intresset svalnade ganska fort. 

Jag safeade även lite på budgeten och sa att man kunde kombinera sin egna objektivpark och då kanske man kan välja ett ef 50 f/1.8 II för en femhundring begagnat och klara sig på 2500kr istället för 10papp. Om jag nu låter väldigt canon fanboy så är det väl enbart för att det är det enda märket jag har erfarenhet av och det finns säkert samma möjligheter hos alla andra tillverkare!

Cilia.Teddytöserna
2013-10-16 22:15
#12

Okej, nu hänger jag inte med. Ja jag är nybörjare, jag är ingen expert och jag försöker inte bli det heller. Jag vet hur man hanterar en kamera, det är inte första gången direkt🤦‍♂️ Jag vill bara ha en bra kamera, och jag frågade om er åsikt då jag vet att ni har bättre koll än vad jag har vad det gäller kameror. Jag vill bara ha en åskit, och jo jag frågade också om inställningar jag har ingen koll på det? Jag fattar noll om vad som förklaras i denna diskussion, så snälla förklara.😐 Nej jag har ingen erfaren fotograf i närheten, annars skulle jag ju inte frågat om hjälp? jag vill ju bli bättre men det är inte direkt så att jag vill bli proffs.

(jag hoppas inte att detta låter otrevligt, för det är inte mina åsikter. Jag förstår bara inte alla frågor) 

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Inkanyezi
2013-10-17 06:29
#13

En fråga borde du ju förstå i alla fall, och den är om hur mycket det får kosta.

Alla systemkameror har egenskaper som gör dem lämpliga till sådant som hästar och kaniner som hoppar. De två viktigaste egenskaperna är kanske att kameran klarar att ställa in skärpan och att den verkligen knäpper bilden då man trycker på knappen och inte en stund efteråt. Andra kameror än systemkameror brukar inte klara det.

Det finns otroligt mycket att välja på, så det är rena djungeln, men priset kan vara en ledtråd för vad som kan vara lämpligt. En annan är att jag tror att man ska utesluta alla kameror som bara har en bildskärm för att se vad man ska fotografera. Det underlättar mycket att kunna hålla kameran mot ögat när man ska hålla den still, och när man ska följa sitt motiv.

Priserna på systemkameror börjar vid ungefär tretusen och kan bli nästan hur höga som helst. Om man vill ha lite bättre möjligheter för hästarna och kaninerna bör man kanske satsa lite mer på objektivet än det vanligaste som brukar följa med, och då blir priset högre. Strax under femtusen är ganska rimligt att tänka sig för billigast möjliga alternativ.

En kamera som kan vara lämplig är Nikon D5100 med 18-105 mm objektiv:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=niD51001855VR

Fördelen med att objektivet går ända till 105 mm och inte bara till 55 som de flesta andra, är att man kan vara lite längre bort än med det kortare objektivet och ändå få kaninen stor på bilden.

Sedan kan man skaffa andra objektiv till kameran om man behöver, men själva grundutrustningen bör kanske täcka det där med kaniner och hästar.

Att lägga upp bilder är ganska meningslöst för att kunna bedöma en kamera, eftersom det handlar mycket mer om den som är bakom kameran än något annat hur bilderna blir. Alla kameror ger tillräckligt bra bildkvalité, men de kan vara olika att hantera, och de kostar olika mycket, och de kan ha olika egenskaper beroende på vilket objektiv man sätter på.

Annons:
Schnauzertik
2013-10-17 09:48
#14

Bara en snabb kommentar.

Här kommer, som man kan förvänta sig, ett antal förslag på systemkameror. Visst de uppfyller de än så länge framställda kraven från TS men ska vi förutsätta att hon vill gå omkring med en så stor och tung utrustning? Hon kanske vill ha något som går ner i fickan istället, vad vet vi?

Själv har jag ingen bra överblick av kompakter som skulle kunna klar jobbet något så när men det kanske någon annan har?

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: