Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1139 ggr
monstermash
2013-10-15 20:47

(M) Höstbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och fotograferade höstbilder idag, är nyfiken på vad ni tycker om bilderna och vad jag kan göra bättre? Jag hade tyvärr bara med mig mitt 70-300 mm objektiv så jag fick göra så gott det gick med sjöbilderna.

Annons:
Cazzos
2013-10-15 20:56
#1

Jag är ingen fotoexpert, men jag skulle önska att man såg himlen lite mer! Att motivet var lite mindre, dvs att du stod längre bak. 

Bilden blir lite virrig när både träden och trädens reflektion i vattnet är i fokus. Jag gillar dock färgerna och att vattnet står stilla. 🙂


monstermash
2013-10-15 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

---

Cazzos
2013-10-15 21:03
#3

#2 Älskar! 👍

Den är fin som den är, men det skulle vara intressant att se lite mer skärpa och ljus på mer än bara trädtopparna. Jag tycker att marken är så mörk så det sänker det ljusa på den översta delen på bilden, vilket får hela bilden att se tristare ut än vad den egentligen är. 🤔


monstermash
2013-10-15 21:14
#4

#1 - Som sagt hade jag mitt 70-300 mm objektiv så jag backade redan så långt det gick. Kom jag för långt bort så fick jag istället för mycket grenar mitt i bilden som störde, i alla vinklar… Hade varit så mycket bättre med mitt andra objektiv haha, men jag tyckte den blev bra ändå. :)

Tack för kritiken!

Praefatio
2013-10-15 21:26
#5

Hade också velat ha lite mer luft över träden på första bilden egentligen men förstår att det inte alltid går. Hade hellre sett luft ovanför träden än himmel i vattnet, alternativt att du helt kapade himlen ovanför träden och fick med mer himmel i vattnet. Tycker också att den lutar ganska mycket åt höger, skulle vilja räta upp den lite. Annars fina färger, trevligt att de små "öarna" ramar in bilden och att det är ett lite mörkare parti på vardera sida av bilden som också ramar in lite. Mysigt motiv.

Bild nummer två tycker jag ärligt talat är rätt intetsägande motivmässigt, när motivet är så vanligt (speciellt bland hobbyfotografer) så är det viktigt att bilden är tekniskt klockren för att den ska blir intressant. Skärpan ligger på ett sätt som stör mig personligen, tycker inte om att den verkar ligga mer på bladen i träden än på vägen, som jag upplever ska vara huvudmotivet i bilden.

Bagtjesen
2013-10-15 21:55
#6

Tyvärr blir det litet intetsägande att se bilder i medel om de är på så små som 398x599 och 797x1200. Då är det svårt att se var skärpan ligger och det bara verkar allmänt färglatt.

Eftersom andra kommenterat beskärningen (som den då kom från kameran) så är tycker jag att bilderna blir lite ospännande, det är ju inte bara att exponeringar eventuellt skall vara rätt gjorda, utan också att bilden skall vara lite spännande?!

Eftersom bilderna inte innehåller någon EXIF-information så har dom säkerligen varit inne och redigerats, och då hade jag hellre sett att det var en bild före och en efter så att vi kunde ha fått se ev förbättringar efter en regering, och kommentera det.


Annons:
monstermash
2013-10-15 22:11
#7

#6 Min version av spänning innehåller inga träd överhuvudtaget. Intressanta kan jag hålla med om, men inte spännande, men det kanske är samma sak för dig? 🤔

Har lagt på lite skärpa, annars är de helt orörda. Dessutom får man bara lägga upp två bilder per tråd så jag kan inte komma med för och efterbilder, och tycker inte det är nödvändigt heller eftersom bara skärpan fixats, exit borde jag dock tagit med men det tänkte jag inte på.

#5 + #6

Sedan vill jag bara tillägga att jag hade med mig 30-700 mm objektivet för att fotografera macro och fokusera på alla löv. Dessa bilder är helt spontana och hade blivit så mycket bättre med ett annat objektiv, men nu hade jag inte det och tänker inte älta det. :)

Tack för kritiken!

Praefatio
2013-10-15 22:13
#8

#7 Man ska inte älta bilder som inte blev så bra :) Det enda man kan göra är att bli bättre.

monstermash
2013-10-15 22:17
#9

#8 - Ja men precis. :)

Bagtjesen
2013-10-15 22:19
#10

Nej det är bara att  glömma och gå vidare som med så mycket annat!👍


Cahira
2013-10-16 01:07
#11

Hade du hukat dig ned på första bilden hade du kunnat få mindre vatten och mer himmel, tror det hade blivit toppen då. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Whitewulf
2013-10-16 08:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fick en morgon kyss av "Moder Jord"

monstermash
2013-10-16 09:27
#13

#11 - Jag tog bilder även när jag hukade mig men då fick jag iställt kapa halva vattenreflektionen, och av bilderna där vattenreflektionen är med, blev denna allra bäst. Så att huka sig hjälpte inte alls. :) Men absolut, synd med så lite himmel, det håller jag med om. Jag tog även bilder utan vattenreflektionen överhuvudtaget.

Annons:
søs
2013-10-22 19:48
#14

Rigtig gode billede fin dybde i Bøgeskoven 🙂

Upp till toppen
Annons: