Annons:
Etikettövrigt
Läst 1261 ggr
Bagtjesen
10/14/13, 9:33 PM

Förberedelser inför snön!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är besvärligt att få bort det värsta av blåsticket eller de dassiga gråtoner som blir av snö endera när det är ljust och blir blått eller gryning/skymning och det blir grått…

Jag vill exemplifiera det med en bild och historien om den: den 31/10 2012, alltså för snart ett år sedan var jag ute och gick med mina två hundar. Vägen jag då gick är väldigt varierande ljusmässigt, och det var snabbt växlande moln som riktigt flög förbi.

Min äldsta hund, hanen, är tränad till att sätta sig om han hör något "mystiskt", när han går i koppel eller sele. Efter 4km satte han sig. Jag hörde först inte något, men litade på honom och efter en halv minut kunde jag höra knäpp också, små kvistar över hygget som bröts… Buskridån vid vägen gjorde att jag inte kunde se något - vid den här tiden på året går de sista björnarna och lägger sig också… Vinden var från annat håll så hundarna fick ingen vittring.

Jag tog upp kameran men var beredd på att släppa hundarna också.

Då kommer det helt lungt en grävling lufsande så att torrsnön yr runt hela kroppen. Hundarna är ändå stilla men nyfikna. Det är först när grävlingen vänder sig om, som på den här bilden som hundarna börjar skälla och dra… Avståndet ca 4-5 meter. Jag har ingen sekvenstagning på men får 6 bilder på ca 3,5s med 6 "avtryck". Det blev en fin sekvens varrav dettaär sista bilden - återtåget blev aldrig exponerat…

D7000, Nikkor 70-300@140mm, f7.1, ISO 200, 1/800s, AF-A. Fokuseringen använde två fokuseringspunkter en i det vita precis över nostryffeln, och den andra till höger ute i det vita och det nästan överexponerade. Att inte EXIF-info finns med verkar bero på att jag testade LR där, (testversion) och då verkar inte bildens Metadata följt med. Jag lade ner en hel del arbete på att få bort det värsta blåsticket men …

Hur mycket  blåstick skall man tolerera, är det på bilden acceptabelt, och vad finns att göra utan att ta med sig gråpapper och avstämma vitbalansen med?

Jag funderar över det både i hur man kan förbereda sig och vad man kan göra i efterhand vilka metoder passar bäst för mycket och blå snö?


Annons:
[PuffBuck]
10/14/13, 9:36 PM
#1

Förlåt, kan tyvärr ingenting om detta.. Men jag ville säga att din bild var riktigt fin och mysig 👍

Bagtjesen
10/14/13, 9:44 PM
#2

Grävling kan både vara mysig och farlig. Min gamla grannfru har bilder på sin tama grävling hon hade när hon var en liten flicka. Den här grävlingen var också mysig - och den fick väldigt brått därifrån - "jädrans - en gubbe med två jyckar…". Men jag har också varit med om grävlingar på stigar som jag mött (utan hundar) eller t o m i villastaden där jag bodde tidigare som har varit väldigt arga och aggressiva, jag har t o m mött grävling på trottoaren i det området som inte var så vänliga - men det kanske är allmänt lite ovänligare i stan 🤐


Paltn
10/14/13, 10:00 PM
#3

är det där originalet eller den du redigerat bort blåsticket på ?

// Paltfan

soren-p
10/14/13, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fint fångat Bagtjesen! Jag brukar justera detta med vitbalansen i efterhand. Det är ju speciellt svårt att få till vitbalansen vid fototillfället när solen är framme, som i fallet med grävlingen. Hade grävlingen varit i solen hade ju bilden blivit mycket varmare, tänker jag.

Bagtjesen
10/14/13, 10:07 PM
#5

Paltn. Den där är redan gjort en del försök att redcera blåsticken på och det var delvis lyckat, men jag bromsade försöken helt i de lägen där det började bli grått…då drog jag tillbaka en aning. Inte ens artiklar jag sett i svensk fotopress och engelskspråkigt på nätet tycker jag ger vare sig så bra resultat eller är mycket svävande i sina förklaringar i "how to".

That's why we need to prepare… any day now…


Paltn
10/14/13, 10:29 PM
#6

Vad händer om du bara drar upp "framljuset" (eller vare heter) eller exponeringen i lågdalarna lite på bilden du nu har?
Känns som blåsticket har du eliminerat rätt bra, bara att den kanske skulle fått lite mer ljus?

// Paltfan

Annons:
Bagtjesen
10/14/13, 10:34 PM
#7

Tack soren-p #4. (Min bild är hårt beskuren och inte som den egentligen skall visas kompositionsmässigt, när/om den blir klar).

Ja Vitbalans är ett sätt som jag försöker använda, men problemet jag då får är att snön samtidigt blir detaljlös (Ja jag vet att jag glömde att berätta lite vad olika jag gjort - eftersom jag tycker att jag testat "allt"). Solen stod lågt på f.m. och det var helskugga hela vägen ner i diket. 

Jag vet att det kan verka orättvist mot dig nu när du visat ett så bra exempel på redigeringen, och det kan mycket väl vara så att man ser detaljerna i en helt och fullt bild i 100%, men min egen sorgliga erfarenhet är att jag inte fått till det så bra som jag skule vilja. Samtidigt har jag tänkt på att det är ju det blå som är detaljerna och vad skall man ersätta det med för färg - inte rött😃.

Det du visar på är hur bra t ex hundens vita bröst blivit av korrekt vitballans, och bröstets väldigt fina teckning, och att det blå i snön är "puts väck". Följdfrågan min blir då, hur mycket bättre är bilden i 100% vad gäller snöns detaljer?

Jag har också separerat ut grävlingen från den övriga bilden och då har det gått att få bort blåsticket från honom/henne, kanske gör det att blåsticket i snön ser än värre ut?

Jag har testat flera nivåer på underexponering mot snö också, för att försöka behålla detaljer men få bort det det vassaste blåsticket. 

Så frågan kanske rättare ställd är hur får man en bra balans mellan att få bort blåsticket och samtidigt behålla detljer i snön - jag tycker att jag gått igenom vitbalansen i K väldigt noga med både pyttesmå, små och stora steg för att hitta något som jag gillar - men det kanske är så att det inte finns något 100%-igt recept!?


Bagtjesen
10/14/13, 10:37 PM
#8

Tack igen Paltn, jag skall kolla det förslaget också. Nu börjar det bli tid för att krypa ner i lopplådan. Jag skall gå över bilden imorgon igen, från  allra första steget och se om jag är bättre på det nu än när jag senast gjorde förösket…


Paltn
10/14/13, 10:40 PM
#9

Har jag din tillåtelse bagtjesen att testa en grej på bilden du lagt upp här?

// Paltfan

Inkanyezi
10/14/13, 10:49 PM
#10

En måttlig minskning av mättnaden i den blå kanalen kanske kan hjälpa om man tycker att det blev för blått?

Paltn
10/14/13, 10:59 PM
#11

Pillade lite med kurvan m.m snabbt nu innan jag lämnar datorn, och det blir bättre resultat på snön och andra delar av bilden, tyvärr kommer jag inte ifrån att överexponera den bit på pälsen på nacken där solen tar =/
Testa dra i kurvan liiite liiite, ifall du tycker den börjar bli lite vit/gråssig så lägger du till en adjustment även på kontrast för att lösa detta men behålla en vitare snö med detaljerna kvar.

// Paltfan

JNN
10/15/13, 6:44 AM
#12

Vet inte, men jag tycker att det är svårt att få till det där också med blåstick, men det är ju en del av det naturliga ljuset, som finns utomhus, och som reflekteras i snön. Vi människor funkar ju inte helt  som en kamera, hjärnan anpassar sig ju lite grann och vi tycker normalt att snön är vit, men det är ju faktiskt inte alltid så.

Så visst kan man reducera med vitbalansinställningarna, men tror att man får vara lite försiktig, blir det för vitt blir det ändå inte bra, lite onaturligt på nåt vis.

Bagtjesen
10/15/13, 1:56 PM
#13

Har haft annat för mig så jag har inte kunnat koncentrera mig på min egna bild, och inte hunnit testa förslag som inkommit. Är borta i eftermiddag, men har tid att fundera och laborera senare, även över erbjuden hjälp. (Det är kanske 10 dagar till första snön, så lite råd-tid har vi).


Annons:
Bagtjesen
10/16/13, 2:33 PM
#14

Jag har tagit alla förslag till mitt hjärta och har laborerat med det idag på förmiddagen då jag haft kontinuerlig tid till mitt förfogande.

Jag tackar gärna ja till att få se vad Paltn erbjuder i #9 - då med vilka åtgärder som gjorts - att själva grävlingen inte blir bra kan jag leva med - se nedan.

Jag har utgått från min rå-bild (koncentration på 1 av 6 bilder i sviten)  ändrat, i DxO Optics, vitbalansen till cloudy/Molnigt som sådär grovt ger mera rätt och sedan laborerat med mycket små stegvisa förändringar åt ena och andra hållet. Men även testat att dra i ett par andra spakar där när det gäller andra spakar som Color accentuation, DxO Smart Lightning, Color rendering, Selective tone, och Tone curve. Så innan jag gick över till PSE hade jag sammanlagt 11 bilder som jag tog in i PSE11.

I PSE11 har jag främst försökt att ljusa upp (med tanke på förgrunden) kombinerat med att dra ner det blå ljuset.

Jag har inte lagt ner någon möda på att få till själva grävlingen i rätt färgton, för det vet jag är enkelt att göra - om jag har någotsånär rätt Vitbalans så är det bara att bara att isolera grävlingen från bakgrunden/ omgivningen och dra ner pytte i det blå på hela den, samt ytterligarre lite i det vita högst upp på huvudet.

Problemet med att rent allmänt dra ner i det blå, även mättnaden so m Inkanyezi föreslår, efter att jag har grundjusterat vitbalansen är att det då får andra effekter, i något läge blir det aningens rödstick istället. Det finns i princip i det läget inte något utrymme alls, endera rödstick eller så blir snön helt onyanserad. Det som Paltn #11 föreslår i första stycket är inget problem för som sagt ovan jag vet hur jag kan isolera grävlingen eller bara huvudet och inte påverka det. Det han säger i andra stycket är sådant som jag även tidigare har laborerat med, och gjort även nu - det är bara små detaljer nu som återstår - jag förstår att det nog faktiskt inte går att göra så mycket mer - komma så mycket längre utan att jag nått dit det är möjligt att nå (åtminstone för mig).

En sak när det gäller snön och de här bilderna är att jag förstått att jag om jag gått ner lägre ner, som man ju skall göra när man plåtar barn och mindre, "kortvuxna" djur, så hade snöns vågformer blivit mer accentuerade och att att jag då nog hade haft större marginaler till teckning av snön och därmed en bättre bild.


Paltn
10/16/13, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Drog lite hastigt i spakarna så som jag menade, detaljerna går självklart fixa till med små finjusteringar, men det är åt det här hållet jag menade iaf.

Är det ungefär detta resultat du är ute efter? Eller har jag missförstått?

Grävlingens päls mot solen blev en aniing mer utfrät än originalet dock, något som går fixa till så som du säger, men brydde mig inte om det nu, utan tänkte bara snabbt kolla om jag förstått vad du efterfrågar rätt eller inte.

// Paltfan

Bagtjesen
10/16/13, 7:58 PM
#16

Tack för bilden, och jobbet du lagt ned! Ja, det är absolutet åt det hållet! Du har ju tyvärr fått utgå från en jpg jag gjorde ifjol, då jag inte hade kalibrerade bildskärmar och precis då som den ena hade helt lagt av, men du verkar ha en schysst bildskärm för det är som sagt åt det hållet… Jag har ju fördelen av att ha tillgång till NEF-filen och där har jag med alla förslag jag fått på tråden lyckats kanske ännu bättre. Men jag har ju också en annan större bild utan beskärning och det gör det lite svårt att jämföra bilderna direkt.

Jag skall ta och försöka ta ett litet men exakt samma bildutsnitt från både din redigering och min version och lite bildanalys med hjälp av SciLab/SIVP för att se vari skillanderna ligger. Det är ett par år sedan jag senast aktivt skrev mängder med meterologi-analyser i SciLab, och gjorde en del bildanalyser - bl a återskanningar av bilder på fotopapper med olika skrivare och bläck, och gjorde jämförelser. En anledning till att jag är så noggran med bara 1 bild är att jag jag har fyra bilder som är likadant exponerade och en som avviker något, totalt 6 bilder… Tanken har varit att kanske göra en bild av flera där grävlingen är tagen från varje bild men ser något annorlunda ut i kropps- och huvudställning liksom i hur snön yr. Tänker lägga dem lite omlott! Det skulle innebära att bakdelen på grävlingen i den här bilden skulle delvis täckas av samma grävling framför, o s v. Naturligtvis är det meningen att den här bilden också skall visas separat.

Jag återkommer när jag blir färdig - just nu är det en egen operation och en av hundarna som jag behöver koncentrera mig på ett tag, men jag skall jobba på.

Tack för alla förslag, tankar och all hjälp, ingen nämd och ingen glömd!


Upp till toppen
Annons: