Annons:
Etikettövrigt
Läst 576 ggr
Bagtjesen
2013-10-14 20:28

Ägget är hårdkokt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är detta ju digiscoping men det är inte det som är meningen med att jag visar bilden.

Jag vill bara visa på att det finns så mycket annat än fullmånar som kan vara intressanta. Köpte en tub till min 10 år gamla mono-fågelkikare, efter att jag köpt D7000 för 26 månader sedan.

Fågelkikaren med tub till kameran ger ju absolut inget proffsobjektiv, långt därifrån, det har bl a en ganska så tydlig vignettering lång in mot centrum av bilden. Totalt blir det iallafall 1000mm brännvidd. Eftersom det inte finns några bländare inbyggd i den gamla fågelkikaren, så blir det alltid f13, som är det öppnaste som går…

En annan sak som jag funderade över var hur mycket fog det fanns för rädslan för brus och höga ISO - bilden är tagen med ISO6400, bara för det testes skull, så slutartiden blev onödigt korta 1/2500s, men det var alltså ett av många tester i början på den här kameran bildnummer 351…

Gick tillbaka till den gamla rå-NEF och använde DxO och med de föreslagna åtgärderna, men det behövdes inte i någon av den handfull exponeringar jag tog göras särskilt mycket. Det mesta av bruset och vignetteringen försvann "automatiskt" - Visst finns det kvar men efter förhållandena: Objektiv inte avpassat för situationen och med automatik, tycker jag det blev hyfsat. Tror att man om man har bra program för konvertering från rå och bra redigeringsprogramm kan fixa till mycket mer än jag visar här, för bilden är bara hanterad max 5 minuter totalt i både DxO och PSE11, sammanlagt…


Annons:
HellviHumle
2013-10-14 23:44
#1

Oftast är ju alla andra "månar" intressantare än just fullmånen. Och då speciellt kanten mellan den mörka och den ljusa delen.

HH

JNN
2013-10-15 06:37
#2

Snyggt!
Ofta blir i alla fall jag lockad att prova lyckan med kameran när det är fullmåne, även om det är en klassiker, och kanske helt ointressant för vissa, men i bland går det inte låta bli..

Men det här är en nog så intressant bild av månen, och även när den är halv kan det bli häftiga bilder.

Tog faktiskt en bild häromkvällen som påminner starkt om din bild här!

HellviHumle
2013-10-15 08:19
#3

Jag har också tagit bilder på fullmånen. 🙂 
Fullmånen betyder så mycket annat än en bra bild. Tror det är därför! Det behövs mer än en fullmåne i bilden, för att den ska vara intressant.

HH

JNN
2013-10-15 08:37
#4

#3 - Håller med, fast i bland om man lyckas få till en skarp månbild så kan det i bland vara rätt läckert med en ren och helt svart bild, och även blå om man fotar den på dagtid. Gjorde det för någon vecka sen, och blev rätt nöjd. Har ju inte riktigt rätt utrustning för ändamålet bara..

Men visst kan man förhöja bilden om man får med andra element i den, men där har jag inte lyckats ännu..!🙂

Bagtjesen
2013-10-15 13:27
#5

Tack till de föregående för kommentarer - egentligen tycker jag att månskäran i my eller nedan är intresssant, men nog mest i nedan - då är det det som försvinner ut i det svarta som drar till sig ögonen. Också därför som i den här bilden har min logga nere till vänster, eftersom jag ville ha tanken om den svarta rymden uppåt mot höger helt fri.

Men huvudmålet med att visa bilden var experimentet med högt ISO - det visar ju på att det skulle ha gått att använda 300mm på ett zoomobjektiv med f20 eller ännu mindre bländaröppning, och ändå fått bra slutartid. (Tror att jag bara tog bilden rakt av utan fördröjning och med fingret direkt på avtryckaren).

Bruset finns där men det var knappt ens gjort mer än ett väldigt snabbt och enkelt alternativ att försöka reducera det. Någon som är bra på sådant kan nog presetera en näranog perfekt bild trots ISO6400?


Upp till toppen
Annons: