Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 555 ggr
Princesseen
10/14/13, 8:17 PM

(N) kritik - hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 1

Annons:
Princesseen
10/14/13, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

bild 2

Bagtjesen
10/14/13, 8:44 PM
#2

Det är två bra bilder var och en på sitt sätt på nybörjarnivå, och särskilt eftersom du använt så många manuella inställningar - då blir det riktigt bra.

Det enda är att båda bilderna är aningens överexponerade. Jag kan se det på att hundens vita bröst försvinner och man ser inga hårstrån utan det blir mer av en enda vit yta. Det beror troligen på att du använt det bredaste ljusmätningsmönstret (pattern som det heter på engelska).  Båda skulle nog ha tjänat på centrumvägt (bild1) och s k spotmätning på bild2. Det är dock svårt att veta hur spotmätningen skulle reagerat på var du placerade mätningen.

Med 1/160s så är det nog så att hundens hitre framtass fått lite rörelseoskärpa - höll den just på att hoppa upp? I det här fallet eftersom det ser ser ut som om du försökt få till mer "action" i bilden så tycker jag att den (rörelseoskärpan) hör till!

Eftersom du gjort så mycket helt rätt så så tycker jag att du förutom att experimentera med centrumvägt/spotmätning också bör titta på hur du justerar vitbalansen - det kan förbättra dina bilder ytterligare.


Princesseen
10/14/13, 9:17 PM
#3

#2 tack, Han va på väg att hoppa upp. Kommer inte ihåg vilken slutartid jag hade. Jag ska ta reda på vad Ljussättningsmönstret, centrumvägd och spotmätning är så jag kan fixa det :)

Bagtjesen
10/14/13, 9:38 PM
#4

Bild 1 exponeringstid 1/160s och bild 2 med 1/400s. Den informationen lagras i din bild som s k EXIF-information. Titta på Exif på nätet eller sök i forumet (svart box SÖK PÅ SAJTEN uppe till vänster så kan duse de diskussionerna och användningen av den info som finns i bilder, och hur man kan få fram informationen…


Upp till toppen
Annons: