Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 766 ggr
Ridtravartjej
10/14/13, 2:15 PM

Kritik Framridning Falsterbo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna bild i somras på Falsterbo Horse Show på framridningen till dressyren. Kan själv tycka att människorna är lite störande och att det var väldigt starkt ljus, men annars tycker jag att bilden blev riktigt snygg :) OBS! Vet att ryttarens huvud och hästens svans tyvärr är utanför bild men kan tyvärr inte gör nåt för bilden blev så :/

Annons:
JNN
10/14/13, 2:39 PM
#1

Bilden är lite överexponerad, och jag kan inte se nån Exif i bilden,  så jag vet inte vad du haft för inställningar. Har du haft bländarprioritet så har kameran då tyckt att ljuset som reflekteras från hästen och bakgrunden är så mörkt, så den har försökt kompensera upp det med lite längre slutartid. Man måste då kompensera mot minus för att det ska bli bra.

Det blir lätt så i halvautomatiska eller helautomatiska programlägen. Har du använt slutarprioritet eller helt manuellt läge så hade du för lång slutartid, man kan också behöva välja mindre bländare. Men det är som sagt svårt att veta när inte Exif finns med.

Men den är lite för ljus, men du har placerat hästen rätt i bild, bara lite för långt till vänster så att svansen inte kom med, men det kanske beror på att den svängde och dinglade så att den precis kom ut ur bilden..? Men det är bra att det är en hel del luft framför hästen, så att den så att säga är på väg in i bilden.

Lite synd på ryttarens huvud som blev kapat, men det är inte lätt att ha koll på allt som ska vara med  när man fotar rörliga motiv.

Skärpan på hästen är i alla fall super!🙂

Bagtjesen
10/14/13, 2:59 PM
#2

Precis som JNN säger så är det svårt att bedöma bilden och vad som kunde ha gjorts. Det som jag tror är att ljusmätningen varit inställd på att genomsnitta på ett brett område, och det är troligt att påverkan även hade blivit stor även om du haft centrumvvägd mätning. Allt beror också på vad du hade för kamera och vilka fokuseringsalternativ du har. Om du har ett fokussystem där du kan komponera en bild och låsa ljusmätningen och fokus genom att trycka ner slutaren till hälften och använt ljusmätning och fokus på hästen och tryckt ner slutaren till hälften och sedan komponerat om (riktat om) så att bildens centrum varit ungefär där det är nu, men fått med svansen också (och ryttaren) tror jag du fått till en väldigt fin bild.

Men det blir lite gissningslek när inte Exif finns med.


Ridtravartjej
10/14/13, 3:32 PM
#3

#1 och #2 Kan kolla när jag kommer hem :) Just när jag var i Falsterbo så var jag inte jätte duktig på inställningar, idag har jag dock valt andra inställningar än jag hade på denna bild :) Jag vet iaf att jag fotade med manuella inställningar på min Nikon D3200 och så hade jag ett macro sigma 70-300mm :) Sen har jag ljusat upp bilden en aning då hästen var väldigt mörk :)

Bagtjesen
10/14/13, 3:42 PM
#4

#3 Du skriver "Sen har jag ljusat upp bilden en aning då hästen var väldigt mörk :)". Det är just det som jag ville föreslå dig att inte göra - Behandla inte hela bilden!  Efterbehandla istället olika delar av bilden var för sig, Hästen, Ryttarens byxor, och ryttarens ansikte som fått väldigt höga och onaturliga kontraster.


Ridtravartjej
10/14/13, 4:21 PM
#5

#4 Haha okej :p

Upp till toppen
Annons: