Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1081 ggr
Loviisaa
2013-10-14 12:27

närbild travare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna bilden förra måndagen när jag var på Mantorp och skulle se min sköthäst springa sitt första lopp. Passade såklart på att ta med kameran och fota. Första gången jag fotar trav. Denna bilden fastnade jag lite för. Tog bilden när hästen värmde upp, jag testade att följa  med kameran och ta "ansiktes bild" i farten. Tyckte faktiskt jag lyckades helt ok.

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Annons:
equestphoto
2013-10-14 13:56
#1

Fin :) Men ögat känns lite väl mörkt.. Nästan som att det är ett "fejköga"..

Loviisaa
2013-10-14 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är så mörkt. :o Har jag inte tänkt på.

Här är orginal bilden. :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

JNN
2013-10-14 14:27
#3

Tycker du lyckats riktigt bra, så detta får du vara nöjd med. Visst är ögat mörkt, men jag tycker att det tillför bilden nånting. Men det är ju inte kolsvart, man ser ju i alla fall lite reflektioner i det, det är väl bara det att man inte ser nåt av ögonvitan.

Tycker nog nästan bättre om den svartvita!🙂

Bagtjesen
2013-10-14 14:48
#4

Jättebraatt ha en originalbild att jämföra med.

Tycker att bilden blev riktigt bra! Det finns dock något du kan tänka på. Du har fotograferat manuellt och ISO800 och fått så kort slutartid som 1/1600s. Förstår av vad du skriver att bilden är en ögonblicksbild och då får man leva med det. Jag vet själv hur svårt det är att hinna ställa om när ljuset på bara en del av ett område man fotograferar inom skiftar mycket.

Jag har inte kollat upp hur mycket beskärningsmån du har, men bakgrunden ligger väldigt snett - lutar från vänster till höger. Om du rätar upp bilden (det blir ju en beskärtning då också, så ser du kanske också en annan minst lika bra hållning i hästerns huvud?

Även om hästens huvud även i färgbilden blivit en aning underexponerad, så tror jag att även den svartvita bilden skulle tjäna på att hästhuvudet blir aningens mer ljust, och mer detaljrikt, liksom att kanske mörka ner bakgrunden en aning?

På en så pass fin bild tycker jag att man skall försöka sig på att redigera enbart delar av bilden mer, snarare än påverka hela bilden - eller har du redigerat svart/vitt på olika områden i bilden?


Loviisaa
2013-10-14 15:08
#5

Räta upp har ja glömt helt. Tack! Det ända jag har gjort är att ljusat upp bilden, lagt på kontrast och gjort den svartvit. =) Tack för bra kritik #3 och #4.

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: